Canyon Neuron of Canyon Spectral

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Nu in de correcte sectie:

Ik merk dat ik geen stravakoning ben, en eigenlijk nooit fiets om maar zo snel mogelijk te gaan. Ik geniet vooral van het buiten zijn en het lopen klooien met sprongetjes en van de routes afgaan, om nieuwe stukken te ontdekken, of dingen te proberen. Mede hierdoor zit ik te twijfelen om er een leuke fully bij te gaan kopen.

Aangezien ik volgend jaar ga trouwen heb ik dus maar een beperkt budget, en wil ik mij nu eerst goed oriënteren.
Ik heb de volgende 2 modellen in mijn oog:

- Canyon Neuron AL 7.0
Afbeelding

- Canyon Spectral AL 5.0
Afbeelding


Verschillen tussen beide zijn:

29'' tegenover 27,5''
Fox rythm 34 110mm t.o.v. rockshox pike RC 150mm
Fox performance float DPS LV t.o.v. Rockshox deluxe RT achterdempers
Mavic XA wielen t.o.v. DT Swiss M1900 spline
Dropper is op beide Kind shock LEV SI
afmontage is zo goed als zelfde op beide.

Wat zijn jullie ervaringen met beide fietsen? Wat lijkt jullie beter qua vork/demper?
Zijn er mensen die met beide fietsen in mijn gebieden gereden hebben, of kunnen aangeven welke ze daar beter vonden?

Mij bevalt het idee van de 27,5'' wel met de dikkere banden.
Ik ga bij deze fietsen dus ook niet kijken naar gewicht (wat overigens hetzelfde is), en hoeveel energie er verloren gaat. Ik heb het puur over een fiets om te spelen in Nederland (woon in zuid limburg) en hier ook de grens overgaan naar duitsland, aachen/winterberg etc. In de komende jaren kan het ook zo zijn dat de fiets meegaat richting Oostenrijk, maar dat is nog niet zeker. Ga hier komende kerst pas de eerste keer naartoe, kijken of het bevalt.

Alle imput is welkom!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Gekeken naar het feit dat je al een snelle hardtail hebt en het beoogde gebruik, zeg ik zonder twijfel: Spectral.

Ps. Ook al bij YT gekeken? Jeffsy is ook een leuk alternatief. ( https://www.yt-industries.com/en/detail ... tegory/509" onclick="window.open(this.href);return false; )
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als mede Zuid Limburger die de meest technische stukken opzoekt in deze omgeving, Aachenerwald, Voerstreek, Vise, Banneux, Chaudfontaine, Luik eo, met XC-flowtrailvakanties, XC transalps in de bergen zeg ik: Nerve...
Meer dan genoeg veerweg en reserves. Nog steeds snel. En heerlijk bergop, behalve af. En in Zuid L eo is het continu op/af.
Stel, je wil echte parken gaan bezoeken, liften gebruiken, focussen op bergaf, dan wordt de Spectral in mijn ogen interessanter. Zeker als je je oude hardtail, 29” neem ik aan, houdt? Maar de Nerve is mn hier de beste allrounder.
Voor die paar keren kun je evt daar ook een potentere bike huren. Of je koopt toch de Spectral en ‘accepteert’ hier het iets tragere karakter op het vlakke en bergop, of je neemt hier de hardtail.
Maar 2x een prima fiets, het is maar wat je ermee wil doen, en of je ‘m neemt als ‘vervanger van’, of als ‘fiets ernaast’...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Hey,

Maar is de Neuron volgens jou gewoon niks om bergaf te gaan, of accepteren dat hij niet super bergaf gaat?
Moet natuurlijk niet zo zijn dat ik totaal niet bergop kom of vlak kan rijden. Als ik kijk naar enduro wedstrijden is ook niks anders als bergop en dan weer af, dus klimmen moet toch goed te doen zijn op de spectral dan? Correct me if I am wrong.

In principe zal de fiets mee op vakantie gaan als mogelijk en dan kom ik wel eens in winterberg, cochem, eifel monschau etc. Moet er daar dan natuurlijk ook mee uit de voeten kunnen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Daar is die Nerve ook prima, zoek op het forum maar eens naar de review van de Nerve, getest rond Hinterglemm. Ga je niets mee tekort komen, tenzij, nogmaals, je hem voor echt bikeparkgebruik nodig hebt (Winterberg?), dan zal de Spectral de beste zijn. Maar voor 'hier', een Nerve, naar mijn mening. Sterk bergop, op het rechte, en bergaf. Spectral is toch meer bergaf-georienteerd (meer dan de vorige generatie Spectral zelfs).
In Eijsden is er een grote groep MTB-ers van pak en beet 20-25 man. Helft rijdt hardtail, 100mm, de andere helft fully, waarvan 90% race/marathon/trail-light fully, 110-120mm max. 2 Man op een Spectral, maar die wordt dan vooral in de bergen gebruikt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mwouters91 schreef:Maar is de Neuron volgens jou gewoon niks om bergaf te gaan, of accepteren dat hij niet super bergaf gaat?
Die Neuron gaat prima de berg af (hoewel ik slechte ervaring heb met de Rhythm versies van de FOX vorken), alleen de Spectral gaat stukken beter berg af.
mwouters91 schreef:In principe zal de fiets mee op vakantie gaan als mogelijk en dan kom ik wel eens in winterberg, cochem, eifel monschau etc. Moet er daar dan natuurlijk ook mee uit de voeten kunnen.
Je noemt al een paar keer Winterberg, dan heb je het hopelijk over het bikepark aldaar (want de routes in de omgeving zijn hopeloos saai). En dan is de Spectral zwaar superieur aan de Neuron. Een goede rijder komt zeker zelfs het downhillparcours prima naar beneden. Maar jij en ik hebben daar op de Spectral al moeilijk mee, laat staan dat ik het ooit ga doen op de Neuron!
mwouters91 schreef:Moet natuurlijk niet zo zijn dat ik totaal niet bergop kom of vlak kan rijden. Als ik kijk naar enduro wedstrijden is ook niks anders als bergop en dan weer af, dus klimmen moet toch goed te doen zijn op de spectral dan? Correct me if I am wrong.
Nu sukkelen die enduro-wedstrijdrijders wel heel langzaam omhoog... Maar dat is om energie te sparen en omdat de uphill niet mee telt in de tijd!

Je kunt prima klimmen met de Spectral. Inderdaad zal een hardtail op een vlakke klim een snellere fiets zijn, maar op een technische klim met wortels zou de Spectral zomaar eens de snellere kunnen zijn. Als je rijdt met een groepje dat iedere klim omhoog knalt op hardtail of Neuron, ja dan merk je dat de Spectral de minder snelle is. Maar fiets je alleen dan ga je daar geen last van hebben. Ook niet in NL.


Maar juist omdat je toch die nadruk legt op die vakanties en omdat het een fiets er bij wordt, neig ik zeer, zeer sterk naar de Spectral aan te raden. (Ik rijd tegenwoordig vrijwel alleen nog maar op mijn 140 mm bike, sommigen noemen het overkill, ik heb het prima naar mijn zin!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Reviews van Spectral en Nerve:
Spectral: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=134296" onclick="window.open(this.href);return false;
Nerve: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=128127" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door aurelius op di 14 augustus 2018, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Lol, heb eerst de Nerve gehad, daarna een Spectral. Veel meer plezier met de Spectral. Ook Ardennenmarathons gaan prima, misschien nog wel beter zelfs vond ik. Rechtuit, omhoog, omlaag, overal gewoon goed.

Nu 160mm fiets, nog steeds geen klagen hoor. Wordt er alleen maar leuker op.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Haha ik ben al elke dag op de site van canyon aan het vergelijken. En weer de spectral aanklikken, en dan weer de neuron. Ik snap alle punten natuurlijk, dat de neuron misschien wat sneller, en wat meer richting light-trail / xc neigt, waar de spectral gewoon een dikke trail fiets is.

Wat mij een beetje stoort aan de neuron is de bekabeling. De spectral heeft dit allemaal netjes intern, waar de neuron de achterrem en dropper extern heeft (wel een stealth dropper). En juist omdat ik nu een nieuwe bike wil kopen zijn dit details die mij gaan storen. Ik hou van die lekkere clean look, dus zo weinig mogelijk kabelspaghetti.

En zoals ik zei snelheid op vlak of bergop maakt mij niks uit. Zal nooit Sagan worden, maar altijd een matige mtb'er dus snelheid bergop maakt me geen reet uit haha. Misschien ook wat je gewend bent aan type fiets en veerweg lijkt me.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik kan natuurlijk ook nog altijd andere/snellere banden op die spectral leggen, scheelt ook weer een bak.
Dan die maxxis rekon en minion voor de ruigere tochtjes.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Ook mooi, de nieuwe Giant Trance, qua veerweg er tussenin: https://m.pinkbike.com/news/eliot-jacks ... ce-29.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een Nerve29er, en achteraf spijt gehad dat ik geen Spectral heb gekocht.
In NL rijd een Nerve echt leuk, en ik heb er ook Bikeparks mee gereden, maar dat gaat met een potentere fiets wel een stuk makkelijker en je hebt bovenal meer lol+meer snelheid.
Zelf heb ik het "opgelost" door er een Remedy bij te kopen, dus heb nu 2 fietsen, mijn vriendin die een stuk slimmer is heeft een Spectral gedaan met Rocket Rons eronder voor NL en Minions voor het ruigere werk en die doet daar alles mee van de duin-parcours hier bij Haarlem in de buurt tot Bikeparks, Duitsland en eind vd week de Alpen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als ik zo je berichten lees over wat je wilt en hoe je rijd/waar je van geniet.. Spectral, geen twijfel.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ja, Spectral. Setje Maxxis Ikon 2.35's erbij en je bent het mannetje.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Verander je dan niet teveel? Standaard zit er een 2.6 op?
Plaats reactie