NS Bikes Eccentric Cromo 29er, 27.5+ of toch Mullet?

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Wat ik wel eens doe wanneer hij bij het ventiel lekt is een klein stukje van een oude binnenband tussen het ventiel en de velg. Door het ventiel strak aan te trekken dicht dit alle mogelijke gaatjes. Latex dicht ook nog eens de ruimte tussen het stukje binnenband en het ventiel.

Daarnaast gebruik ik ook Tesa 4289 tape. Nog geen 7 euro voor 66 meter. Altijd genoeg! Succes :-q
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Stukje band heb ik geprobeerd, maar werkte ook niet. Het zal wel aan het Oobah® profiel van de velg liggen, het velgbed is niet vlak maar gegolfd. Daarnaast heeft het groeven langs de randen, om te zorgen dat de hieldraad van de band op zijn plek blijft. Volgens Spank moest de tape helemaal over die groeven heen en was het speciaal extra geschikt voor de complexe vorm van de velg, maar ik vond het vervelend stugge tape...
Volgens mij heb ik nog een aardige voorraad 26" biba's liggen, ik ga eens kijken of ik nog een beetje kan knippen en plakken en daar zelf een mooie rimstrip van fabriceren.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
beemer_E91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:35
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel, Cannondale Fsi

mooie bike geworden.

wat doet het frame qua gewicht?
tja, wat zullen we ervan maken
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

beemer_E91 schreef:mooie bike geworden.

wat doet het frame qua gewicht?
Ik heb 'm zelf niet gewogen, maar volgens de fabrikant 2,6 kg. Het hele apparaat zit rond de 13,5 kg, maar is dan ook geen race-machine :P
Gisteren naar Amerongen geweest met het ding. Op Zeist was ik nauwelijks sneller of zelfs langzamer dan met mijn oude fiets, maar in de afdalingen op Amerongen was de kracht van dit soort fiets goed te voelen :D Kombochten lekker bovenin gepakt, bij elke hobbel met twee wielen van de grond en een grijns van oor tot oor die er uren lang niet vanaf wilde.

Inmiddels zit er trouwens een Absoluteblack chainguide op en wat spatbordjes van Rie:sel Design. Matzwart met glanzend logo, matcht precies met de decals op de voorvork :)

Tubeless maken is nog steeds niet gelukt, ik ben bang dat het ventiel niet goed is :cry: De ghetto rimstrip werkte wel aardig, maar een 26" biba is nog net iets te ruim.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Erg mooi frame en mooi afgemonteerd!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ben wel benieuwd naar wat recente foto’s!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Update!

De kunst van het wielen bouwen stond al heel lang op mijn lijstje met nieuwe skills om te leren. Ik had een oud wiel uit elkaar kunnen trekken of een Shimano naafje kunnen inspaken met een goedkope Mavic velg, maar ik vond het idee van een Plus-achterwiel voor de Eccentric wel leuk :P Dus een Hope Pro 4 Boost naaf met stalen body, een Spank Oozy Trail 395+ 650b-velg, een Onza Canis band van 2.85 breed en een hand vol spaken en nippels besteld en aan de hand van het boek van Roger Musson begonnen met bouwen. In mijn enthousiasme vergeten om tussendoor wat foto's te maken, maar na een uurtje of twee had ik dit als resultaat:
Afbeelding

Spaken aangedraaid en de band er omheen gelegd, om eens te zien hoe het smoelt:
Afbeelding

Vervolgens nog wat uurtjes bezig geweest om het wiel recht en de spaken op spanning gekregen, een verwoede poging gedaan om de band tubeless te krijgen, maar tevergeefs. Uiteindelijk afgelopen weekend een bezoekje aan mijn vader gebracht en zijn compressor gebruikt om de band te laten ploppen. Daarna het wiel meteen in de fiets gebouwd en gaan testen op de MTB-baan in Zaltbommel :winkie: Mooi parkje, waar deze fiets duidelijk tot zijn recht komt. Helaas waren mijn skills (en vooral mijn durf) nogal een beperkende factor..

Afbeelding
Gisteravond nog even een rondje door Utrecht gereden en een mooi totaalplaatje gemaakt in de ondergaande zon.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie update,

Skin walls in plus size smoelt nog steeds prima.

Tubeless dat niet wil is mij onbekend, lukt eigenlijk altijd. Lekken langs ventiel komt voor. niet alle typen afdichting doen het op alle velgen, ik heb wel 3 soorten ventielen in de kist. En misschien een open deur, maar voor de eerste keer latex erin laat ik altijd de tape zich “zetten”. Dwz het wiel 1 nacht met een biba erin op 2,5 bar te laten staan. Dan band 1 kant los, biba eruit, tubeless Valve erin, latex vullen en 1 kant in ploppen. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
PaganiProductions

Mooie fiets een beetje meer hardcore hardtail en kan je ook aardig mee over meinweg heb ik met eigen ogen gezien
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

PaganiProductions schreef:Mooie fiets een beetje meer hardcore hardtail en kan je ook aardig mee over meinweg heb ik met eigen ogen gezien
Ja dat ging prima, voorlopig is de bestuurder nog de beperkende factor van deze fiets. 's Ochtends op weg naar het station nog even snel de nieuwe actuator en cartridge/stanchion voor de dropper opgehaald en tussen Utrecht en Eindhoven in een rijdende trein het ding gereviseerd :lol:

Plus-wiel rijdt prima en blijft mooi op spanning. Ik moet/wil het nog wel even controleren op rechtheid en spanning na inmiddels zo'n 150 km ermee te hebben gereden, maar volgens mij past het niet in mijn wielstandaard met de band er op en gezien de tubeless wil ik die er eigenlijk niet af halen.. dan maar ghetto met een tie-wrap om de seat stay.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

De afgelopen twee weken ben ik op vakantie geweest in Slovenië en de Eccentric mocht natuurlijk mee.

Woensdag 1 augustus - Bikepark Krvavec
Van tevoren had ik al besloten dat ik één van de vele bikeparks in Slovenië wilde bezoeken en uiteindelijk is dat Krvavec geworden. Hotel geboekt boven op de berg, 's morgens aangekleed en uiteindelijk tussen 9:30 en 18:00 vijf keer een afdaling van zo'n 9 km met 800 hoogtemeters gedaan. De Bambino trail van ongeveer 1,5 km, die ondanks zijn naam leuk uitdagend is met kombochten en tabletops die je hier in NL niet snel in routes tegenkomt :) Jezerca, een nieuwe route, wat voor onze begrippen een uitdagende XC-route was van zo'n 3 km en uiteindelijk uitkwam bij de start van Muci. Deze laatste was blijkbaar een vertaling van pussy, daar kom ik zo nog op terug :P Het grootste nadeel van de Jezerca trail was dat het voor een deel door weilanden liep en je af en toe wat koeienschijt moest ontwijken!

Afbeelding
Klaar voor een dagje spelen

Afbeelding
Insert liftmuziek :winkie:

Muci is een prachtige trail over wortels, rotsen, grintpaden en een klein stukje asfaltweg, zonder (onnatuurlijke) jumps maar met tientallen switchbacks. Op twee of drie kleine klimmetjes na was het nauwelijks nodig om bij te trappen. Na de eerste run had ik flinke kramp in mijn handen en een tubeless 'klapband' door een wortel verkeerd te raken - ik hoorde een knal, was de helft van mijn bandenspanning kwijt en er hing een sliert latex naar buiten, maar na het terug op spanning brengen is de band verder goed gebleven.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Meer dan de helft van de route was van dit soort steile afdalingen, uitdagend maar goed te doen op een hardtail. Na 4 runs kon ik wel wat zout gebruiken ;)

Naast de door mij gereden trails lag er ook nog een zwarte route, de Rock & Flow. Toen ik echter aan de medewerkers van de fietsverhuur vroeg of dat met mijn fiets een beetje te doen zou zijn, kreeg ik te horen "No, no, will be suicide!" :lol: Met genoeg skills is alles natuurlijk te rijden, maar dan moet je die skills wel hebben ;)

Vrijdag 3 augustus - Golovec Trails
Op de vrijdag had ik me ingeschreven voor een ride met een lokale gids rond de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Omdat mijn fiets helemaal ingegraven lag in de auto, had ik ervoor gekozen om via de organisatie een leenfiets te pakken, maar daar had ik achteraf spijt van.. De Golovec Trails zijn te vinden op Trailforks en een aanrader als je in/rond de hoofdstad bent. De gids was een van de bouwers van deze trails en had ook meegebouwd aan Krvavec. Hij vertelde dat de Rock & Flow route een geciviliseerde versie was van het oorspronkelijke pad wat ze er ooit hadden neergelegd en dat de Muci/Pussycat trail later was aangelegd voor de mietjes die de zwarte route niet konden/durfden rijden :roll: Deze gast heeft ook bewezen dat je met een Cube Analog huurfietsje keihard door kombochten kan en jumps maken. Helaas geen kans gehad om foto's te maken deze dag.

Zondag 5 augustus - Bohinj
Na de hoofdstad hebben we nog een paar dagen in Bohinj gezeten. Mijn vrouw ging met bekenden op stap en ik heb de dichtstbijzijnde MTB-route gepakt. Dat bleek nogal saai, over een gravelpad 700 meter klimmen en dan weer omlaag.

Afbeelding
De hele klim zag er ongeveer zo uit

Afbeelding
Het uitzicht was dan wel weer erg fraai

Afbeelding
Boze wolken in het dal, gelukkig geen last van gehad

Gelukkig kwam ik in de afdaling een wandelpad tegen dat er een stuk spannender uit zag en vlakbij het appartement uit kwam. Dit bleek net zo uitdagend als het bikepark, helaas alleen niet zo lang.

Afbeelding
Hier word je na 15 km gravelweg toch nieuwsgierig van?!

Afbeelding
Mijn nieuwsgierigheid werd beloond :D

Al met al is Slovenië een prachtig land om te mountainbiken, maar afgezien van de bikeparks zijn veel officiële routes niet heel spannend geloof ik. Er zijn echter diverse bedrijfjes actief die dag- en meerdaagse tochten organiseren, bij een volgend bezoek aan het land ga ik zeker van tevoren iets dergelijks plannen!
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ziet er gaaf uit daar en blijft een erg mooie fiets vind ik! Grappig verhaal achter de pussy trail :)
Heb je een bepaalde link of doel met Slovenie? Geen standaard vakantie land in ieder geval :winkie:
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Ik ga graag naar landen/gebieden met veel natuur en (had gehoopt op) weinig toeristen. Vorig jaar na positieve verhalen van een collega naar de Azoren geweest en Slovenië hadden we als tip gekregen van van mijn schoonzus.
Jouw Cotic BFe mag er ook wezen, die heeft op de longlist gestaan maar was net iets té hardcore. Zijn broer, de Solaris, was tweede op de shortlist maar heeft uiteindelijk verloren van de Eccentric omdat ik de aansluiting van de seatstays op de seattube nogal lelijk vind :P
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Uiteindelijk waren er dus meer toeristen dan gehoopt? Thanks! Tsja die aansluiting moest ik ook wel aan wennen, ben er ook niet helemaal weg van maar heb het 'erbij' genomen :lol:
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Omdat de plus-achterband me erg goed beviel en ik een tijdje terug een cursus-avond wielbouwen kon doen bij de LBS, heb ik nu ook een 27.5+ voorwiel. De eerste rit een paar weken geleden voelde het wat (te) log aan, maar afgelopen weekend tijdens een rondje Lage Vuursche heb ik het nog eens geprobeerd en begon het me eigenlijk steeds beter te bevallen.
Afbeelding
Afbeelding

Stukkie huisvlijt wat ik nog niet had laten zien, bierdop topcaps gecombineerd met stuurdoppen van AliExpress. Het grote voordeel is dat je na een val (of gewoon lomp tegen een muur parkeren) je beschadigde doppen eenvoudig kunt vervangen :)
Afbeelding
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Plaats reactie