27.5"+ vragen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Big Trail heeft nog een probleempje. Ze scheuren achterop de zitbuis. De seatstays sluiten niet aan op de toptube en daardoor ontstaat er een Z-hoek die mee gaat geven als je over bulten rijdt.
De krachten vanaf de toptube en de seatstays worden niet goed opgevangen.
Dit wordt nog eens versterkt door de zadelpen, waar soms het hele gewicht vd rijder op rust.
Leuke fiets, maar geen slim ontwerp.
Sorry dat ik op jullie feestje pies, maar zo is het.
Fietsmaat van mij heeft inmiddels zn 2e frame op precies dezelfde plek gebroken. Gelukkig geeft Merida goede garantie.
Lullig voor hem dat het nu al voor de 2e keer fout ging tijdens de vakantie, zal je altijd zien...

Afbeelding
Even schaamteloos de foto van Sloth gebruikt om te laten zien wat ik bedoel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Nou, lekker dan. De vork wordt binnenkort opgelost, maar dit is niet te verhelpen blijkbaar. Ik had een fiets gekocht waarvan ik dacht deze lekker wat jaren te gebruiken maar of dat gaat lukken....
Hoe zwaar is jouw fietsmaat? Dat zal natuurlijk ook e.e.a. bepalen over hoe snel het stuk gaat.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

klinkt logisch dat het daar kapot gaat.. beetje stom ontworpen dan. waarschijnlijk gewoon beetje design gejat van de racefietsen afdeling, daar zie je ook steeds vaker lagere seatstays. (ziet er wel mooi uit overigens).
in SYS staat ook een BMC met dit design:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=138059" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
deze heeft minder een knik in de bovenbuis, maar wel een beetje, zou die hetzelfde probleem hebben?

denk het wel, hier een net iets ander BMC model, als ik het goed zie ook met lage seatstays en gescheurd tussen de seatstays en de onderste top tube verbinding, ter hoogte van de onderkant van de zadelpen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, BMC heeft hetzelfde probleem en daar stopt de garantie na 2jaar.
Merida geeft levenslang garantie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

De Giant Fathom heeft een soortgelijke constructie, die zal er ook wel last van hebben dan.
Zal wel schelen of je zwaar op de fiets zit of niet. Ik zit eigenlijk nooit op het zadel als er klappen op het frame komen. Maar uiteindelijk zal het toch wel gaan scheuren, alleen wanneer is dan de vraag. Wel goed om te weten dat er levenslang garantie op de Merida frames zit.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

ThaSingleTrackMastah schreef:Fietsmaat van mij heeft inmiddels zn 2e frame op precies dezelfde plek gebroken. Gelukkig geeft Merida goede garantie.
Hmmm,.. apart. Ik heb nog nergens last van, de vork doet 't prima en 't frame is ook nog heel. Nog niet superveel km's gemaakt. Bij hoeveel km's is die van je maat gebroken en hoe zwaar is hij ongeveer?

edit: Beetje late reactie zie ik, maar kreeg nu pas melding van een nieuwe post :/
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Erik1974 schreef:De vork wordt binnenkort opgelost
Wat gaan ze er aan oplossen? Hij was al een keer vervangen toch?
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Er worden vervanginsonderdelen gemaakt door Suntour, zodra deze gereed zijn worden ze naar de bikeshop gestuurd en kan deze de onderdelen vervangen :) Weet alleen niet wanneer dat gaat gebeuren, de onderdelen zijn nog niet klaar i.i.g.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Heb er de laatste weken wat meer op gefietst en merk nu ook dat mijn voorvork begint te tikken. Binnenkort maar even mee naar de dealer, eens kijken of ze ‘t ook kunnen oplossen.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Ik hoop het wel, vooralsnog nog niks vernomen over de onderdelen....
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Plaats reactie