Cube AMS 100 C:68 TM 29 2019

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Hi,

Cube 2019 modellen staan online! Ik ben zelf op zoek naar nieuwe fully en zoek fiets met net iets meer comfort en stabilliteit dan een 100 mm racefully.

Van de AMS reeks met 100 mm veerweg is er nu de TM; trail motion uitvoering met 120 mm voorvork.
Afbeelding

Door de Fox Factory 34 Factory Step Cast voorvork met 120 mm veerweg i.c.m. de zeer mooie stijve en lichte wielen met 30 mm interne breedte van Newmen en hele mooie fiets die zeker meer comfort en stabieliteit geeft als de standaard 100 mm uitvoering!
Prachtige specificaties met zowel voor als achtervork en dropper in Factory uitvoering met Kashima coating voor € 3.999,-!!!

Testverslag van Bike Magazin:https://www.bike-magazin.de/mtb_news/mt ... 39540.html

Het is zelfde soort fiets die tussen race en trail fully inzit. Dit hebben we al eerder gezien bij de Specialized Epic Evo en de Rocky Mountain Element. Die hebben ook achter 100 mm veerweg en voor 120 mm.
De Cube is voor zijn prijs wel enorm goed afgemonteerd. Ik heb mijn keuze wel gemaakt!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Is dit nieuws of gewoon een ordinair reclame praatje?
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Bonanza schreef:Is dit nieuws of gewoon een ordinair reclame praatje?
Kijk eens bij canyon....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luc151 schreef:
Bonanza schreef:Is dit nieuws of gewoon een ordinair reclame praatje?
Kijk eens bij canyon....
Hij noemt Rocky Mountain al. Ik denk niet dat er recentelijk andere merken mogen zijn die de eer van dit soort fietsen naar zich toe mogen trekken.

En dan kun je nog discuteren of die ene centimeter die Canyon aan de voorkant toevoegt nog enig voelbaar verschil maakt. Die twee centimeter zit al op het randje... .

Maar wat je ziet is dat trailbikes iets te ver richting allmountain aan het evolueren zijn en dat fabrikanten dat gat weer proberen te vullen. de enige die dat specifiek doet is Scott met een racy 120 mm.

Bij deze Cube, maar ook bij de Specialized en de Canyon, vraag ik me toch het nut af. De 100 mm van deze fietsen voelt altijd aan alsof je er maar 70 mm van gebruikt. En dan ga je voor een soepelere vork monteren? (Soepelere afstelling maakt meer verschil dan die 20 mm veerweg!!). Ik zie weer een hele rits echte 120 mm xc-fietsen ontstaan. De vraag is wie na Scott de eerst volgende gaat zijn!

Bonanza schreef:Is dit nieuws of gewoon een ordinair reclame praatje?
Naast dat het nieuws is mag iemand toch ook enthousiast zijn?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Prachtige fiets. Heb ook even een kijkje genomen naar de 2019 modellen. Ik kan geen wijzigingen vinden in de lagere modellen behalve een andere kleurstelling en bestickering. Ben dus nog erg blij met mijn 2018 model. Maar die is in vergelijking met dit beest kinderspel.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik vind het echt een schitterend ding,
34 vorkpoten, en 30 mm velgen zijn een hele goede keuze in mijn ogen.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Wat ik wel stoer vind is dat ze een LTHT hebben. Maar jammer is dan wel weer dat er een seatpost van 27.2 in zit, wel met een dropper, dat dan weer wel.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

sama schreef:Ik vind het echt een schitterend ding,
34 vorkpoten, en 30 mm velgen zijn een hele goede keuze in mijn ogen.
Dat is met name waarom ik deze fiets zo interessant vind. Ik rij nu nog op hardtail en wil de overstap gaan maken naar fully. Ik ben 1.86 meter en weeg 98 kg. Ik lees ook overal dat ik dan beter niet kan kiezen voor een fiets met een Fox 32 step cast. Daarom spreekt mij deze Fox 34 ook zo aan. Hetzelfde met de wielset. Deze Newmen A30 set is erg stijf en stabiel. Ook beter dan een super licht wielsetje die in een race fully zit. Ik denk dat ik dan meer profijt heb met deze stijfheid uit de voorvork en wielset, als dat ik racefully kies die paar honderd gram lichter is.
De nieuwe Canyon Lux Cf Sl 8.0 Pro Race binnen zelfde budget leek mij ook interessant, maar denk dat dit dan toch betere keus is voor mij.
De Scott Spark met 120 mm veerweg voor en achter vind ik ook zeker erg mooi, maar wil je dan zelfde afmontage, dan kom je al snel €1000 tot €2000 duurder uit.
Ik weet ook niet hie groot dat verschil gaat zijn met de 2 cm meer achtervering.

Ik wil naar de fully toe, zodat ik op oneffen parcoursen meer in het zadel kan blijven zitten en kan doortrappen. Ook voor het comfort dat het geeft natuurlijk. Het gaat mij niet zo zeer om grote drops te kunnen nemen.
Ook denk ik dat de 2.35 banden icm de 30 mm velgen meer comfort gaan geven, omdat luchtvolume groter is en ze ook op lagere druk gereden kunnen worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Himan schreef: Ik weet ook niet hie groot dat verschil gaat zijn met de 2 cm meer achtervering.
Wat ik al schreef: die 100 mm voelen aan alsof je maar 75 mm hebt. Ze gebruiken wel de hele veerweg, maar wel met wat tegenzin (en vooral zeer lomp rijgedrag!). Aan de andere kant is het ten opzichte van een hardtail een reuzenstap vooruit. Eigenlijk is alleen het Maestro systeem van Giant in dit segment superieur!
Die 120 mm van de Scott voelt als bijna 120 mm. Je blijft daardoor ook daadwerkelijk meer zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Himan schreef: De Scott Spark met 120 mm veerweg voor en achter vind ik ook zeker erg mooi, maar wil je dan zelfde afmontage, dan kom je al snel €1000 tot €2000 duurder uit.
Ik weet ook niet hie groot dat verschil gaat zijn met de 2 cm meer achtervering.
Dat merk je zeker wel. Als je iemand bent die lange dagen in het zadel wil blijven zitten (flinke marathons of lange dagtochten in de bergen) dan zou de Scott zeker een goede keuze kunnen zijn. Advies: (waar mogelijk) ga eens test rijden met zo'n fiets. Je wil veel geld uitgeven, zou zonde zijn als je toch een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Giant Trance 29 130 voor 110 achter.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Ik ga dan toch eens verder kijken naar fiets met minimaal de 120mm veerweg achter. Ik wacht in ieder geval de 2019 collectie van Scott Spark af.
Ik vind het belangrijkste dat ik lang in het zadel kan blijven zitten.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Al eens bij Radon gekeken?

https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... uspension/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Himan schreef:Ik ga dan toch eens verder kijken naar fiets met minimaal de 120mm veerweg achter. Ik wacht in ieder geval de 2019 collectie van Scott Spark af.
Ik vind het belangrijkste dat ik lang in het zadel kan blijven zitten.
Zoals Lars TB al aanhaalt, de 110 van de Giant Trace is op papier slechts 110mm. In het veld pakt dit 'positiever' uit.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Ik herken de klacht niet echt dat dat de 100 mm xc fietsen maar weinig van hun veerweg gebruiken.
Ja... ze zijn soms op het einde een tikje progressief, maar dat is juist wat je wilt toch? (En als het je niet bevalt dat pas je het zelf gemakkelijk aan met volume spacers.)
Zo is de gevoeligheid voor kleine bultjes goed, en kun je nog steeds hard een kuil door pompen zonder al je veerweg naar beneden te drukken.

Met de Cube ams100 heb ik wel wat ervaring... bizar fijne fiets. Als ik geld over had zou ik mijn Top-fuel er zo voor inruilen ;). Voor de Nederlandse vaste routes zou ik deze zeker verkiezen boven de 120. Echter... als je de buitenlandse trails wilt opzoeken is de 120 wellicht wel prettig. Niet persé om de veerweg, maar omdat hoeken wat flauwer zijn.
Plaats reactie