snelheid te kort

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9850
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 18 december 2017, 09:30

ynze stofkoper schreef:ik zie het al. ik moet gewoon wat meer gaan fietsen.
Briljant, in al z'n eenvoud :tong
Sonder Camino Al Apex1 2018
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Joepie de
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15
Locatie: is er 1 van 2

ma 18 december 2017, 12:34

Kapitein Iglo schreef:
ynze stofkoper schreef:ik zie het al. ik moet gewoon wat meer gaan fietsen.
Briljant, in al z'n eenvoud :tong
En waarschijnlijk ook het generieke antwoord op heel veel andere vragen op dit Forum :tong
Ik ben vaak als eerste beneden. Oe, ah, oei ...... Au!
Mike123
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

wo 20 december 2017, 23:56

Ik ben ook geen snelheidsduivel en heb ook geen trainingstips.
Ik kan alleen maar naar mijzelf kijken. Toen ik een jaar of 4 geleden begon met fietsen had ik de conditie van een wortel. Jarenlang niet gesport en in het weekend ook.De eerste rondjes op de mtb vielen verschrikkelijk tegen en om de paar kilometer ff een kleine pauze. Het eerste rondje van ca 37 km heb ik met rustpauzes, 3 uur en een kwartier over gedaan. Na gewoon veel fietsen zonder specifieke training heb ik datzelfde rondje, met uitbreiding van de singletracks, totaal 42 km, rond gereden in 1 uur en 3 kwartier. Alles zat toen wel mee moet ik zeggen.
Maar veel op de fiets zitten helpt dus ook goed.
Maar ik fiets meestal ook niet meer dan 40 a 45 km.Vindt ik ver zat.Uitzonderingen daargelaten.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

do 21 december 2017, 01:40

Als het puur om MTB snelheid gaat zou ik zeggen: vaker mountainbiken!

Neem Strava om je prestaties met elkaar te vergelijken en gebruik MTB ritten als interval door af en toe wat klimmetjes vol op te rijden.

Persoonlijk klinkt het meer als een basisconditie kwestie.
Komt met de jaren wel goed.
ynze stofkoper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Locatie: Cube reaction pro 26"

do 21 december 2017, 02:20

Jurf,
"En anders kun je natuurlijk ook nog altijd je materiaal de schuld geven, want met carbon ventieldopjes was je natuurlijk een stuk sneller gegaan. :tong "
Dat zou ik altijd nog kunnen doen :winkie:

Ik zit zo vaak te kijken naar van die mooie exotische fietsen maar denk dan steeds "hoeveel sneller zou ik nou zijn op een 29" carbon fiets als op mijn oude trouwe 26 Cube Reaction :-{ en denk dan altijd maar ik moet toch zelf trappen.

En wat betreft mijn conditie die moet nog beter dat weet ik ook en daar word aan gewerkt maar dacht dat het sneller ging :((
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Merijn.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 302
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Locatie: hangt in de garage

do 21 december 2017, 09:09

Conditie kwijt raken gaat sneller dan je lief is, het opbouwen vergt tijd en doorzettingsvermogen...
Meeste antwoorden zijn al wel gegeven: vaker fietsen, langer fietsen, intensiteit opbouwen / interval. En wat je nu misschien ook ervaart is dat die conditieopbouw af en toe even stokt, of zelfs terugvalt. Dat zijn juist de momenten om door te zetten.

Overigens zit er wel een verschil tussen jezelf pushen en jezelf slopen. Persoonlijk vind ik niet dat je 'door pijn heen moet' zoals hier ook geopperd werd, om beter te worden. In ieder geval niet tijdens trainingen / zonder professionele begeleiding. Uiteindelijk moet je lichaam daar weer van herstellen, wat tijd kost. Tijd waarin je niet of slechts beperkt kunt trainen. Knallen bij een wedstrijd is ander verhaal, maar (top)sporters hebben over het algemeen dan speciale hersteltrainingen in de dagen erna. Maar goed, dat is een mening en ook weer voor iedereen verschillend.
Dingen als Strava kunnen wel helpen om jezelf te motiveren. Om de conditie op peil te houden loop ik met enige regelmaat een rondje in de buurt en heb ik in Strava wat segmenten gezocht/gemaakt om mijn (tussen)tijden te kunnen zien. Wat is er leuker dan na ieder rondje te zien dat er weer wat van je PR af is? :)
Gebruikersavatar
Pat.
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 5548
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

do 21 december 2017, 09:25

Pushen en slopen is idd. een verschil maar jezelf uitputten kan
9 van de 10 weinig kwaad. Vooral omdat de meeste geen lichamelijk
uitputtend beroep hebben. En dus genoeg hersteltijd hebben.

Het is niet zo dat een beginnende biker ineens 5 dagen achtereen op
de fiets zit.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

do 21 december 2017, 22:53

Het moet ook leuk blijven.
Gewoon genieten van het fietsen en de conditie komt vanzelf.
Eigenlijk heb je daar niet echt speciale training voor nodig.

En ieder mens is verschillend wat betreft aanleg etc.
Jurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 345
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Locatie: Canyon Nerve 8.9 2015 / Trek Remedy 9.7 2018

za 23 december 2017, 07:34

ynze stofkoper schreef: Ik zit zo vaak te kijken naar van die mooie exotische fietsen maar denk dan steeds "hoeveel sneller zou ik nou zijn op een 29" carbon fiets als op mijn oude trouwe 26 Cube Reaction :-{ en denk dan altijd maar ik moet toch zelf trappen.

En wat betreft mijn conditie die moet nog beter dat weet ik ook en daar word aan gewerkt maar dacht dat het sneller ging :((
Een snellere 29er gaat harder als je Cube, maar dat voordeel heb je qua progressie maar 1x :wink: , daarna is het toch aan je conditie werken en die verbeterd alleen als je structueel je grenzen iets probeert te verleggen.
Die grenzen verschuiven gaat alleen niet vanzelf, dus daar moet je aan werken/tegenaan schoppen.
Fiets je gewoon regelmatig een rondje dan treed er gewenning op en zul je steeds iets verder komen.
Als je structueel 3-4x per week gaat sporten en je pakt dat schematisch aan met HIIT trainingen en duur trainingen waarbij het niet heel veel uitmaakt wat voor sport je doet dan verbeter je in ieder geval je hart-long conditie en dat is de motor.
Met een goede hart long conditie hoef je "alleen maar" je fiets spiergroepen te trainen om ook relatief makkeljk harder te gaan fietsen.

Grenzen verleggen vraagt wel een andere mindset want bij de meeste mensen zit er meer in als dat ze denken en haken mentaal al af voordat ze fysiek ook maar in de buurt van hun grenzen komen!
Persoonlijk vind ik op de fiets conditioneel echt tot het gaatje gaan ook lastig omdat je ook nog terug moet en het sturen ook concentratie vraagt, maar zolang je benen nog niet ECHT stoppen met trappen en je niet zo naar ademt snakt dat sterretjes ziet en je handden tintelen...kun je dieper. Dat is in een sportschool/zwemmend/hardlopend makkelijker te trainen.

Heb je er echt serieus veel last van dat je prestaties achterblijven of durf je niet echt door je grenzen heen dan kun je een uitgebreide sport test doen waarin ze vrij precie skunnen uitrekenen waar je nu staat, waar je max ligt en met wat voor schema je daar komt.
Dat kost wat maar kan je ook veel opleveren.

Dat wat ik schets is een vrij serieuse aanpak. Dat moet je er wel maar allemaal willen en bij je passen.
Maak dus ook de afweging van wat het je waard is om om sneller te gaan en wat je er allemaal voor wil doen/laten.

NB:
Ik heb redelijk wat ervaring met training geven maar ook zelf trainen.
Ik ben in 2015 echt goed ziek geweest en meermaals geopereerd waardoor in ruim een jaar mijn conditie was teruggegaan van daarvoor hele triathlons kunnen doen en uren achter elkaar op zee windsurfen naar daarna conditioneel moeite hebben met een rondje Schoorl fietsen en maar een 45min kunnen windsurfen met tussendoor pauzes.
Inmiddels ben ik weer redelijk fit.
Niet zo fit als vroeger en heb daarin ook wel flink)moeten bijstellen in wat nog reeel is/ik ervoor wil doen en laten maar adviseer dus alleen maar dingen die ik mezelf al heb aangedaan :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Locatie: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

za 23 december 2017, 10:13

ynze stofkoper schreef:Hoi,

Ik ben nu een jaar of 1,5 aan het mountainbiken. :-D
Ik hou de 2 tot 3 uur ritten wel vol maar wil wat meer snelheid gaan trainen, om niet steeds door de opruimploegen te worden begeleid naar het einde van de ritten. :oops:

Hoe kan ik dit het beste aan pakken? :~
Ik woon in Veldhoven en daar licht volgens mijn nu niet de meest technische baan dus ik dacht daar moet ik toch gebruik van kunnen maken om mijn snelheid te verbeteren? :)
ik fiets meestal alleen, maar zou misschien met een groepje moeten fietsen om te kijken wat echt mijn snelheid is.
Als 2-3u geen probleem is kun je eens beginnen met af en toe rustige ritten van pakweg 4 uur te gaan rijden. Die ‘duur’, ‘basis’ vervolgens afwisselen met af en toe een rit met stevige intervallen. Op een vaste route bv een stuk op hoog tempo fietsen, dan weer een stuk langzaam om bij te komen, dan weer hard rijden, etc., zonder dat je daarbij zo hard fietst dat je er (je fiets) van af valt. Tegen het maximale aan is al goed, in het donkerrood fietsen is niet nodig.
Als je dat vanaf nu een paar maanden doet zul je vanaf de lente/zomer merken dat je al een stuk sneller/makkelijker fietst.
Deze manier hielp mij goed, bij tijd hebben om 2/wk fietsen, met vakanties evt vaker. In de zomer, langer licht, af en toe 3/wk, met tijd voor meer korte intervalrondjes ‘s avonds.
Maar de lange rustige ritten vormden de basis om langer en sneller te kunnen fietsen. Ben geen racer overigens, ik vind vlot touren erg leuk. Lang, ver en veel hm’s rijden, liefst technische trails, vind ik leuk, snelheid (behalve bergaf :winkie: ) is van ondergeschikt belang.

Heb je de luxe van woon/werk kunnen fietsen, dan zal het nog veel sneller kunnen gaan, dat vormt een hele goede basis. Heb genoeg fietsmaten die 8 tot 25km van hun werk wonen, dat kun je prima gebruiken!
Heb zelf de pech dat ik 300m van mijn werk woon :( ... woon dan wel weer in Zuid L, rand Voerstreek... ideaal MTB gebied, geen reden tot klagen dus :) .
ynze stofkoper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Locatie: Cube reaction pro 26"

za 23 december 2017, 16:21

Bedankt voor alle adviezen. :-D
Nu eens kijken of het allemaal gaat helpen.
Begonnen met een proef abonnement bij de sport school hier in de buurt.
Voor de lang langzame (saaie) ritten een fiets trainer gekocht voor 15 euro dus eens kijken of het allemaal wel leuk blijft.

en tot het gaatje gaan doe ik soms ook wel goor op de routes, zo ver zelfs dat ik moet stoppen omdat het zwart word voor mijn ogen en dat fietst lastig :winkie:

prettige feestdagen allemaal :-q
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Locatie: komt de zolder niet af deze winter....

di 23 januari 2018, 18:23

Een erg late reactie:
Je zou ook eens rustig naar de route bij Joe man Aqua Best in Best kunnen fietsen daar een uurtje zo hard mogelijk rondjes rijden en weer terug.

Als je 20x 1 minuut hard en 2 minuten rustig rijd doe je ook nog een soort interval. Als je dat 2 keer per week doet met een toertocht in de buurt erbij. Zoals Middelbeers of Heeze dit weekend op de fiets rustig heen en terug dan komt de conditie vanzelf. Later als je het beter volhoud ga je meer minuten hard rijden.

Als je nog over hebt op de terugweg 10x 10 á 20 seconden maximaal aanzetten voor je top.

Je kunt ook lid worden van twc brabantia of tempo hoppenbrouwers. Bij de eerste is het fietsen in een groep zonder begeleiding de andere is een wedstrijd ploeg. (Dat is misschien nog wat enthousiast)
Oooeeessss
PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 21:09
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

di 10 juli 2018, 12:55

Gewoon of 2 keer 1'30 uur of 1,15 op de fiets bijvoorbeeld een gravelrit volgas en daarna nog minimaal een keer een 2 uur MTB ritje erbij eens kijken wat je snel word.
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/user/Paganiproductions
Never Give up
Gebruikersavatar
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4876
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Locatie: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

di 17 juli 2018, 14:06

Naast de lange duur (waar ik altijd van hield) jezelf ook eens echt pijn doen.
Sprinttrainingen bv.
Ik noem ze urban sprinttrainingen.
Ik knal dan hier in mijn omgeving naar een groote stad en sprint erdoorheen.
Netjes stoppen voor elk stoplicht, want het weer optrekken is goed voor je explosiviteit.
Er is altijd een mentale muur waar je doorheen kunt knallen.
Ik rij hier in mijn buurt (Hongarije) graag de lokale Strava segmenten kapot op mijn mtb.
Als er dan bv 1 tusen zit van een afstandje a 3km vind ik het een leuke uitdaging op nr 1 te parkeren op een mtb.
Afbeelding
met dan 38 gemiddeld exploderen mijn benen aardig in de laatste km.
Dan dwing ik mezelf niet op te geven en te blijven stampen.
Dit helpt echt en maakt je sterker.
Daarnaast plan ik iedere maand een tijdrit in om binnen 1 of 2 uur een zo hoog mogelijk gemiddelde te rijden.
Mijn doel dit jaar staat op 35km/h op een 2 uurs rit.
Misschien geen topprestatie, maar voor iemand van mijn leeftijd een hele uitdaging.

Dus mijn advies.
Doe jezelf pijn.
Doorbreek je mentale grens.
Stel een doel om naar toe te trainen.
;-)
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

di 7 augustus 2018, 14:09

Ik weet niet of je nog steeds fanatiek bent. Maar aangezien je in Veldhoven woont kan je het ronden bij Aqua best veel gaan fietsen. Is redelijk technisch en daardoor leer je ook sturen. Dit kan ook buiten je conditie om een manier zijn om je snelheid te verhogen.

Wanneer je techniek verbetert zul je een hoger tempo vast kunnen houden in een rondje. Je verbruikt minder energie als je op "techniek" en bocht door kan komen, in plaats van bijna uit de bocht vliegen, corrigeren en opnieuw optrekken.

Dus vaak het rondje bij Aqua best gaan fietsen ;)
#Skraleanjers
Plaats reactie