Nieuwe hardtail rond de € 1.600,-

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Beste forumleden,

Ik ben van plan om binnen nu en een paar maanden een nieuwe hardtail aan te schaffen. Omdat € 1.600,- voor mij een serieus bedrag is heb ik wel een aantal eisen bij de aanschaf, namelijk;

- 1x12
- Lichte wielset (waarmee ik tubeless kan rijden)
- Liefst een FOX vork (omdat ik hier ervaring mee heb, Rockshox heb ik zelf geen ervaring mee. Vanaf welk type wordt het serieus?)
- Totaal gewicht +/- 11 kg (hoe lichter hoe beter)

Ik fiets nu voornamelijk (recreatief) in Beetsterzwaag en Appelscha een 1x12 is hier ruim voldoende.
Mijn lichaamslengte is 183cm en ik weeg 78kg.

Alle suggesties zijn welkom :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Uhm, in jouw regio is 1x9 nog voldoende...

11 kg... Verre van realistisch

https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... x-9-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

12 kg in de praktijk.

https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... l-5-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

11,5 kg. Maar dan heb je weer een eenvoudigere Rockshox


Zo maar even wat voorbeelden gepakt. Meer om te laten zien dat je eisen niet geheel bij elkaar te brengen zijn...


:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Thanks Lars TB!

Ergens zullen consessie(s) gedaan moeten worden inderdaad. Na wat speurwerk kom ik uit op de onderstaande fiets:

https://www.12gobiking.nl/scott-scale-930-2018" onclick="window.open(this.href);return false;
mocht dit helemaal niets zijn dan hoor ik het ook graag :)

Ik heb zelf geen ervaring met SRAM NX (eigenlijk helemaal niet met SRAM). Wat zijn de grootste verschillen met Shimano?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Waarom 1x12? Voor de omgeving waar jij woont kom je met 1x11 meer dan prima uit de voeten.

Door de eis bij te stellen naar 1x11 heb je wat meer keuze in overjarige modellen (waar niets mis mee is)
StAlTiCa
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Eigenlijk is het meer om te kijken of dit haalbaar is met mijn budget, plus ik neem mijn mountainbike eens per jaar mee op vakantie (dit jaar bijvoorbeeld Finale Ligure, Italië). Vind het lastig in te schatten of ik daar met een 1x11 voldoende bereik heb.

Overjarige model is helemaal geen probleem, weet jij nog een site waar deze aangeboden worden? Of misschien een specifieke fiets die ergens aangeboden wordt?
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Specialized Chisel Expert, was er in het vorige modeljaar in 1x11.. deze woog 11.07kg en heeft een Reba. Mocht je die overjarig vinden dan past deze zeker binnen je budget. Momenteel is ie alleen met dubbel verkrijgbaar in de expert uitvoering.

Betreffende SRAM, heeft bij mij de voorkeur boven Shimano, schakelt voor mijn gevoel wat directer!
Ik ben mij er eentje...
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

D-man schreef:Specialized Chisel Expert, was er in het vorige modeljaar in 1x11.. deze woog 11.07kg en heeft een Reba. Mocht je die overjarig vinden dan past deze zeker binnen je budget. Momenteel is ie alleen met dubbel verkrijgbaar in de expert uitvoering.

Betreffende SRAM, heeft bij mij de voorkeur boven Shimano, schakelt voor mijn gevoel wat directer!
De Chisel ''zou'' op bestelling ook wel leverbaar zijn als 1x11. Of misschien heeft de LBS nog connecties met andere winkels waar ze wel staan.

Bij mijn LBS stond ie alleen als 2x11 en ik heb hem laten bestellen met 1x11 afmontage.
Mocht dat allemaal niet mogelijk zijn kun je natuurlijk altijd in overleg met de LBS of hij de 2x11 kan ombouwen naar 1x11, naar mijn weten doet specialized niks met korting maar met een percentage van je aankoopprijs als budget voor pedalen / bidonhouders of andere accesoires.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

De Cube Reaction c62 pro komt ook aardig in de buurt. Heeft een Eagle groep. De vork is een RS Recon Silver, dat is misschien minder dan de Fox van de Scott. Heb er overigens erg in dat dure onderdelen ook een keer vervangen moeten worden.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Mtb1988 schreef:
D-man schreef:Specialized Chisel Expert, was er in het vorige modeljaar in 1x11.. deze woog 11.07kg en heeft een Reba. Mocht je die overjarig vinden dan past deze zeker binnen je budget. Momenteel is ie alleen met dubbel verkrijgbaar in de expert uitvoering.

Betreffende SRAM, heeft bij mij de voorkeur boven Shimano, schakelt voor mijn gevoel wat directer!
De Chisel ''zou'' op bestelling ook wel leverbaar zijn als 1x11. Of misschien heeft de LBS nog connecties met andere winkels waar ze wel staan.

Bij mijn LBS stond ie alleen als 2x11 en ik heb hem laten bestellen met 1x11 afmontage.
Mocht dat allemaal niet mogelijk zijn kun je natuurlijk altijd in overleg met de LBS of hij de 2x11 kan ombouwen naar 1x11, naar mijn weten doet specialized niks met korting maar met een percentage van je aankoopprijs als budget voor pedalen / bidonhouders of andere accesoires.
Idd doen ze vaak niets met korting, bij overjarig wel... EN als je de juiste contacten hebt bij de dealer is er ook best wat mogelijk :)

Heb je wel een heerlijk fietsje onder je gat :D
Ik ben mij er eentje...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2x11 kan voor Finale Ligure ook een groot voordeel zijn: breder bereik dan 1x12 en zeker 1x11. Dus als je een dergelijke afmontage vindt op een afgeprijsde bike tegenkomt, niet zommar nee zeggen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

De radon Jealous AL 9.0 komt wel in de buurt

Configuration:
Frame JEALOUS AL
Colour deep black anodized / deep black glossy
Headset FSA, IS41/IS52
Fork Rock Shox Reba, RL, R, Boost
Travel 100mm
Brakes Magura MT2
Brake discs Magura Storm HC 180/160mm, 6-bolt
Stem LEVEL NINE Race, 31.8mm, 60/75 mm | 29": 75/75/90 mm
Handlebar LEVEL NINE Race, 31.8 x 740 mm
Bar grips Ergon GE10 slim
Saddle Selle Italia X1
Seatpost LEVEL NINE Race, 30.9 x 400 mm
Crankset SRAM GX Eagle, 175mm, 34T | 29": 32T
Bottom bracket SRAM GXP, Pressfit 92
Rear derailleur SRAM GX Eagle
Gear shifters SRAM GX Eagle, 12-speed, Shiftmix
Cassette SRAM XG-1275, 10-50
Chain SRAM GX Eagle
Front tyre Schwalbe Rocket Ron, Addix-Speed, TLE, Kevlar, 27.5 x 2.25 | 29 x 2.25
Rear tire Schwalbe Racing Ralph, Addix-Speed, TLE, Kevlar, 27.5 x 2.25 | 29 x 2.25
Wheelset Mavic Crossmax, Boost, 110/148
Pedals not included
Total weight starting from 10,70 kg

1524€...
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Bedankt voor de reacties!

D-man; Specialized Chisel Expert is een hele gave fiets inderdaad! Kan alleen zo snel niet een 1x11 vinden (Belga fietsen biedt hem aan, alleen als vrouwen model voor € 1799,-) Zal zeker nog even bij LBS navragen of hij iets kan regelen.

Joepie de; Cube Reaction C62 pro zag ik ook bij 12gobiking voorbij komen. Persoonlijk vind ik de Specialized dan mooier

Vedet; Radon Jealous AL 9.0 wat betreft specificaties een top fiets voor deze prijs! Waar heb jij deze specificaties vandaan? Via de Radon site kan ik ze op de een of andere manier niet zien..
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Patrick-91 schreef:Bedankt voor de reacties!

Vedet; Radon Jealous AL 9.0 wat betreft specificaties een top fiets voor deze prijs! Waar heb jij deze specificaties vandaan? Via de Radon site kan ik ze op de een of andere manier niet zien..
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... x12-753407" onclick="window.open(this.href);return false;
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Patrick-91 schreef: Ik heb zelf geen ervaring met SRAM NX (eigenlijk helemaal niet met SRAM). Wat zijn de grootste verschillen met Shimano?
NX schakelt goed, maar is een wat zwaardere en eenvoudigere groep.
Ik had op mijn Canyon XT 3x10 zitten met een goede cassette van SRAM en dat schakelde 3 jaar oud eigenlijk nog net zo goed als NX 1x11 (met een GX shifter want dat scheelt veel!). gevoelsmatig zou ik zeggen dat NX een beetje schakelt als SLX.
XT vind ik lekkerder schakelen.
NX werkt met een standaard (Shimano) body en kun je ook prima een 11-46 cassette rijden van bijv sunrace, en daarmee heb je ook een enorm bereik.
Op mijn andere fiets zit Eagle 10-50 met 32 voor en het kleinste kransje gebruik ik zelden, de grootste alleen op heel stijle klimmen in het buitenland, en die zou ik met de 11-46 met een kleiner voorblad van een paar tientjes ook redden.
GX-Eagle schakelt duidelijk beter als NX, maar de cassettes zijn bij vervanging duurder en daar is weinig tot geen alternatief voor, wat voor 1x11 wel is.

Maar los van alle schakel specs, een goed frame en goede vork is veel belangrijker. Wielen zijn nog wel enigzins betaalbaar te upgraden als je koopjes jaagd en schakelspul is uiteindelijk slijtagewerk, dus daar moet je sowieso rekening mee houden dat dat er ooit aan gaat.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

D-man schreef:
Heb je wel een heerlijk fietsje onder je gat :D
Helemaal mee eens,

Geweldige fiets de Chisel, rijd er nu al 1400 km met veel plezier op rond:D
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie