Mountainbiken Alpen tussen de buien door

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Sebastian3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 11:49

Middag heren ( en dames ),

Ik ga waarschijnlijk volgende week naar Oostenrijk om ook een beetje te biken. Alleen is het weer nu een beetje zo zo. Wel mooi maar ook wel buien. Heeft iemand hier misschien ervaring mee hoe dit de routes beïnvloed. Zijn die dan spekglad na een bui, of valt dit allemaal wel mee? Blijft er veel water staan?

Alvast bedankt,

Groeten,

Sebastian
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Water is zo foetsie. Alleen een lager gelegen pad in het bos, wortels, dat kan ff plasserig of glad zijn, maar oha loopt het zo het pad af.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik kreeg vandaag nog te horen van mijn vrouw dat ik maar niet moest gaan biken daar volgende week als het geregend heeft.

Ha..... wrong. :-D :winkie:
Sebastian3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 11:49

Dice Oldskool schreef:Ik kreeg vandaag nog te horen van mijn vrouw dat ik maar niet moest gaan biken daar volgende week als het geregend heeft.

Ha..... wrong. :-D :winkie:

Haha, sommige dingen zijn nou eenmaal belangrijk(er). :D :wink:

Maar moet zeggen dat het weer wel wat lastig in te schatten is op basis de weerberichten die in bekijk ( omgeving Sölden ) Valt het nu wel mee en is het vooral 's middags / 's avonds een buitje of toch slechter (kijk op wetter.com )?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Combineer meestal weeronline, WheatherPro en Bergfex Wetter apps.
Buien komen vaak in de middag, soms met onweer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Laatste week juni gingen wij naar Serfaus. Vooruitzichten: zo'n beetje elke dag regen en graad of 18. Uiteindelijk één redelijk frisse dag gehad (4 graden op 2500m) en misschien 2 buitjes overdag die geen naam mochten hebben. Verder gewoon prima fietsweer met zonnetje en 20+ . Vorig jaar in Gerlos idem dito trouwens (en toen waren de vooruitzichten pas echt slecht :D). Ik zou me er niet te veel druk om maken nu en gewoon genieten van het vooruitzicht van een weekje (of 2?) fietsen.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Hou er wel rekening mee dat het op grote hoogte ferm koud kan worden als het regent en geregend heeft.
En dat er ook niets aanwezig is als je wil schuilen voor een regenbui.
En dat weerberichten in de bergen minder te vertrouwen zijn dan bij ons, wel dat het meestal in de namiddag of s avonds regent, dus op tijd vertrekken is de boodschap.
Ik heb steeds veel meer last van de regen die langs onder komt, dwz. opspattend water en modder.
Maar ik hou ook helemaal niet van regen op de fiets :-{ :-{ .
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Altijd regenjack en -short mee in de rugzak.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sebastian3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 11:49

Kijk, dat zijn alvast een paar goede tips. Bedankt heren. :-q
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Vorig jaar in Saalbach geweest en daar werd het zo slecht dat fietsen geen zin meer had (liften zelfs deels dicht). Op 2000 meter was het ook nog maar een paar graden boven nul.

Buiten regenkleding dus ook warm spul (onderkleding en windstopper) meenemen. Zelf stop ik ook altijd een thermodeken en fluitje in de rugzak. Als je vooral gaat dalen zijn knie en elleboogprotectors geen heel vreemde gedachte. Verder neem ik altijd andere schoenen mee dan mijn XC schoenen met carbon zool (loopt niet heel fijn bergop en knappen ze ook niet van op...)

Eenmaal daar vooral de lokale weersvoorspelling goed volgen. Het weer in de bergen kan snel omslaan en 2000+ meter is toch echt wat anders dan de Sint Pietersberg bij ons.. ;-)
StAlTiCa
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Uit/thuis zelfde berg neem ik alleen regenjack en -short mee, tegen regen/kou. Bij slecht weer gewoon terug, weer naar beneden.
Bij langere tochten, verder weg, meerdere bergen: droog (onder)shirt, arm/beenstukken, buff extra, alles in plastic zak. En dan (transalp) gebruik ik ook tourschoenen, met behalve nog steeds voldoende stijve zool mn ook fijne wandelzool met grip, voor de loopstukken.

En geld, repen, mobiel, plakset en binnenband, tool, tubeless plugset, quicklinks, stukje ketting, remblokjes, stuk rubberband, tape, tiewraps, kabeltje, pomp/CO2 zitten standaard in mijn Camelbak (Mule).

Fiets is uitgerust met stevige allrounders, tourband met goede grip, lekbestendigheid, rolweerstand, NoNi 2,25 (68kg). Omdat ik oha ook naar boven klim, liften mijdt (indien mogelijk, te doen) en naar beneden flowtrails of redelijke wandelpaden (met wortelpassages, stenen, rotsen, drops tot 40-50cm) neem (stevig XC dus, klim-transalps).
Groter/zwaarder? 2,35 overwegen.
Ga je meer voor de downhill, lift naar boven, ingewikkeldere ruigere tracks naar beneden, parkbezoek, dan nog stevigere en bredere AM/Enduro georienteerde banden kiezen.

En een dropper voor nog meer fun, controle.

(Dropper en NoNi’s rijd ik ook thuis in Zuid L en net over grens overigens. Daar zoek ik soortgelijke technische stukjes als die ik in de Alpen doe op, alleen zijn die er helaas zo vreselijk kort vergeleken met de km’s lange fun in de bergen... maar je kunt er prima (stevig XC) oefenen!).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik neem dan weer zo weinig mogelijk mee.
Wat voeding, windvestje, pompje, gereedschap en een binnenbandje. Dat is het eigenlijk wel.

Heel soms wat armstukken en een Camelbak of extra bidons voor extra vocht.
Te weinig zullen de meeste zeggen maar ik red me er altijd prima mee.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie