Advies mbt volgende MTB gevraagd

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Hallo MTB fanaten!

Graag wil ik jullie advies vragen m.b.t. de aanschaf van een nieuwe MTB. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Eerst wat achtergrondinformatie over mijzelf. Na enkele jaren ivm privéomstandigheden niet MTB te hebben gereden ben ik vorig jaar weer op mijn Specialized Epic Marathon (carbon 26") gestapt en inmiddels ben ik het plezier in de sport echt weer aan het terrugvinden. Wekelijks maak ik nu weer 1 á 2 ritten van tussen de 35 en 45km en ik kijk ernaar uit om komende winter weer toertochten te gaan doen. Voordat ik stopte was ik (voor mijn doen) heel fanatiek bezig; jarenlang zat ik wekelijks tussen de 10 en 15 uur op de fiets. Eigenlijk heb ik alleen maar Epics gereden; omdat ik de fietsen zo intensief gebruikte vond ik het geen probleem om zo'n 5000 euro aan een MTB te besteden. Inmiddels ben ik niet meer zo fanatiek en wil ik er ook minder geld aan kwijt. Ik heb dus alleen maar fietservaring met een (race)fully. Ik wil tussen de 2500 en 3500 euro aan mijn nieuwe MTB besteden (liever dichter bij 2500 dan 3500 :wink: )

Ik wil mijzelf nog steeds wel classificeren als een sportieve fietser (37 lentes jong inmiddels). Het leukste vind ik het om lekker strak over singletracks te sturen, klimmetjes en afdalingen te pakken etc. Downhill en meer van die zaken zijn niet echt aan mij besteed...

Waarom oriënteer ik mij naar een nieuwe MTB? Allereerst omdat er wel het nodige onderhoud aankomt bij mijn Epic; de dempers kunnen een servicebeurt gebruiken en ook de draaiende delen hebben hun beste tijd gehad. Ik schat in dat als ik al dit onderhoud laat doen ik een bedrag moet uitgeven dat hoger is dan de restwaarde van mijn Epic. Daarnaast ben ik ook wel erg benieuwd naar hoe een 29er rijdt en 1-2 bladen voor lijkt mij ook fantastisch. Een nieuwe MTB uitzoeken is sws natuurlijk een leuke bezigheid!

Na het nodige speurwerk op het www heb ik voor mijzelf de volgende opties op een rij gezet:

1. Cube Reaction C:62 Eagle
https://www.mantel.com/cube-reaction-c6 ... RhcnQxMQ==

--> Lijkt me een mooie carbon fiets opgebouwd met mooie componenten. Voor mij een Skoda Octavia onder de fietsen, het merk Cube spreekt me (evenals Skoda) niet echt aan. Een nadeel is ook dat ik bij mij in de buurt (Apeldoorn) niet echt een goede LBS ken waar ik deze fiets kan testen en kopen. Een Cube Elite is misschien ook nog een optie aan de bovenkant van mijn budget.

2. Canyon Exceed CF SL 7.0
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... l-7-0.html

--> Deze vind ik qua uiterlijk mooier dan de Cube en het merk spreekt me zeker ook meer aan. Eventueel kan ik voor enkele honderden euro's meer ook beter afgemonteerd model uitkiezen. Het probleem is echter dat ik geen LBS heb waar ik op kan rekenen in geval van problemen. Wie kan de fiets bijvoorbeeld op mijn maten afstellen? Ik ben niet echt een techneut dus wellicht wordt de montage ook nog wel een uitdaging :D

3. Tweedehands Epic
Ik kan natuurlijk ook wachten tot er een mooie tweedehands Epic bij Stappenbelt voorbij komt of eventueel iets kopen bij een particulier. Maarja, koop je dan niet de ellende van iemand anders? Bij Stappenbelt krijg je 3 maanden garantie op een gebruikte fiets maar dat biedt ook niet heel veel zekerheid. Nadeel van een Epic is natuurlijk ook dat je jaarlijks behoorlijk wat kwijt bent aan het servicen van de dempers!

Anyway, ik ben benieuwd naar jullie adviezen en gedachtes over de bovenstaande opties. Andere opties zijn natuurlijk ook welkom!!

Grt,

NIels
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Hey Niels,

Nog steeds een hoop geld voor een fiets natuurlijk. Je hebt nu voornamelijk hardtails op je lijstje staan maar ik hoor ook wel goede verhalen over de nieuwe canyon lux.... Voor jouw budget moet er echt wel iets moois te vinden zijn.

Ik denkk dat je hier in nederland met een 1x setup behoorlijk goed uit de voeten komt, zeker als het ook nog eens een eagle groep betreft...

Succes met je zoektocht.... ( ik vind die c 62 wel net iets mooier als de canyon maar dat is smaak natuurliijk) :wink:
Just do Ti, or did i die?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je Epic beviel, budget nu een ding is... de nieuwe Canyon Lux inderdaad, waar M vd Poel nu op rijdt: https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/" onclick="window.open(this.href);return false;. Vanaf 2599,- (en het topmodel is al uitverkocht voor 'ie goed wel op de markt is gekomen...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is Canyon natuurlijk gewoon de Seat van het mountainbiken... :roll:


Maar goed, je zoekt nu 'middle of the road' en dan zit je ook bij Canyon prima.

Maar ik zou het net als de 2 vorige schrijvers inderdaad eerder zoeken bij de dubbelgeveerde modellen van Canyon,Cube en noem het rijtje merken maar op. Kan prima binnen je budget.


Zoek je nu iets specialers, zeg het Honda Type-R equivalent, kijk een bij de Kona Hei Hei. Maar dan kun je wat prijs betreft ook weer voor een Specialized gaan (de VW's onder de fietsen...).


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Bedankt voor de input heren!
Lars TB schreef:Nu is Canyon natuurlijk gewoon de Seat van het mountainbiken... :roll:

Zoek je nu iets specialers, zeg het Honda Type-R equivalent, kijk een bij de Kona Hei Hei. Maar dan kun je wat prijs betreft ook weer voor een Specialized gaan (de VW's onder de fietsen...).

:bier:
Laat ik nu net een Subaru WRX STI rijden dus dan is een Honda Type-R wel vloeken in de kerk :winkie:

Die Lux vindt ik inderdaad schitterend! Kan iemand mij alleen vertellen hoe de achtervering zich gedraagt t.o.v. een Fox BRAIN? Gaat dit niet onnodig inveren? Dit was ooit het argument waarop ik mijn eerste epic heb gekocht :oops: Ivm het budget was ik mij inderdaad in hardtails aan het verdiepen maar als dit een goed alternatief! De keuze zou dan vallen op

https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html

OF

https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html

De pro race heeft een wat betere afmontage. Schatten jullie in dat gezien het beoogde gebruik deze betere afmontage 700 waard is? De race is voorzien van veel XT spul en dit is toch prima?

Dan nog 2 vragen over de aanschaf van een Canyon:

1) hoe krijg je zo'n fiets binnen en wat moet je er zelf nog allemaal aan sleutelen?
2) wie weet een lokatie waar je een goede bikefitting kunt laten doen? Ik heb in het verleden veel gedoe met mijn knieën en rug gehad dus ik wil er wel zeker van zijn dat ik goed op mijn (nieuwe) fiets kom te zitten!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Over deinen hoef je je geheel geen zorgen te maken, geen issue meer met huidige generatie bikes... ‘t is dat jij er weer eens naar vraagt :wink: .
De duurdere van de 2 is zijn geld meer dan waard: veel mooiere lichtere wielset om nabij 1540 gr, bereik verzetten wat breder, en bovendien een dropper, wat ‘m nog breder inzetbaar maakt.

Hij komt in een doos, met zeer goede verpakking en simpele instructie en tool. Stuur recht, pedalen erop, wielen erin, kind doet de was :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Godenzoon schreef:Laat ik nu net een Subaru WRX STI rijden ...
Dat zijn toch van die dingen die je compleet om moet bouwen om er nog een beetje snelheid uit te halen? :bier:


Dan hoef je je niet zo een zorgen te maken over een internetfiets :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Lars TB schreef:
Godenzoon schreef:Laat ik nu net een Subaru WRX STI rijden ...
Dat zijn toch van die dingen die je compleet om moet bouwen om er nog een beetje snelheid uit te halen? :bier:
Zo te lezen heb je meer verstand van fietsen dan van auto's :tong Neemt niet weg dat dat mijn auto wel de nodige tuning achter de rug heeft :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Godenzoon schreef:Zo te lezen heb je meer verstand van fietsen dan van auto's :tong Neemt niet weg dat dat mijn auto wel de nodige tuning achter de rug heeft :bier:
Ik ben de lulligste niet, maar zo een standaard Type-R doet de Ring 20 seconden sneller. Sterker nog, zo een Volvo in familie-uitvoering gaat sneller in de rondte! :tong


Dat zeg ik, je moet er wel wat aan doen om er wat snelheid uit te peuteren. Het leuke is natuurlijk dat je er heel wat aan kunt doen :-q


(En in dat opzicht is het merk Canyon dus helemaal het tegenovergestelde als je naar beleving en imago kijkt. Jij pakt een cult-auto die zijn sporen en reputatie in de praktijk bewezen heeft en die door vrijwel iedere gebruiker tot een uniek exemplaar omgetoverd wordt. Canyon heeft een dikke zak met geld en een goede marketingafdeling en levert 13 in een dozijn gebakkies. Gewoon als VW, niets mis mee, prima kwaliteit, maar ook weinig spannend. In dat opzicht zou je eerder een merk als Orange moeten pakken: anders, uniek en af fabriek al een soort van te tunen. Maar goed, net als Subaru niet echt een vertegenwoordigers auto in het programma heeft zitten, heeft Orange (of de meeste cult-merkjes) dan weer geen xc-wedstrijdmodel in het programma.)

Ah, en dat imago van Cube is omdat ze te weinig aan marketing doen. Waarschijnlijk heeft wereldwijd alleen Giant een grotere testafdeling in huis om materiaal te ontwikkelen! (en in dat opzicht is Cube dan wel weer de VAG-groep... :roll: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gaat het nou over auto's?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fietsen gaat het al de hele tijd over, daar is geen lol meer aan...


(ik gooi alleen de imago's van fietsen in verhouding met die van auto's)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

ThaSingleTrackMastah schreef:Gaat het nou over auto's?
Hahaha nee hoor, is een uit de hand gelopen fietsmerk - automerk vergelijking waarmee ik begon in de topic! Ik ben nog steeds opzoek naar een MTB, auto's heb ik genoeg! :-q

Na het nodige leeswerk durf ik wel te gaan voor een internetfiets van Canyon. Ik heb vandaag met hen gebeld en zij gaven aan dat je een fiets gedurende 30 dagen mag testen en als hij dan toch niet bevalt dan nemen ze hem gewoon terug. Kom daar maar eens voor bij een LBS... Mijn voorkeur lijkt uit te gaan naar LUX CF SL 8.0 Pro Race, deze is alleen net ff iets duurder dan het max budget dat ik in mijn hoofd had. Gek genoeg heb ik dat wel vaker. Een ander nadeel is dat de fiets pas eind november geleverd zou worden :(

Voordat ik bestel... zijn er dan nog alternatieven die ik moet overwegen? Denk bv aan de Cube AMS 100 C:68 (https://www.fietsenwinkel.nl/cube-ams-1 ... IMEALw_wcB). Deze is zeer vergelijkbaar qua prijs en ik vraag mij af welke fiets het beste is. Een test of vergelijking kan ik helaas nergens vinden!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik ga me met jouw keuze niet bemoeien, die moet je uiteindelijk helemaal zelf maken. Vergelijk de specs/prijs/looks, en kies verder vooral op gevoel.
Wat ik wel kan meegeven is dat je "angst" voor een internetfiets ongegrond is. Zeker bij Canyon is de service uitstekend te noemen. En bij levering is in elkaar zetten echt een eitje, het meeste is al voorgemonteerd.
Ik heb ook altijd goed mailverkeer met ze gehad voor ik een fiets kocht. In Eindhoven zit ook een servicecenter, maar bij de meeste LBS kan je altijd terecht met een Canyon hoor.

Let wel op bij hun online fitting. Die komt een eind in de buurt, maar bij twijfel (ik zat op het randje L/XL) zeker even mailen met Canyon. En wat je zegt, bevalt ie niet kan je zo ruilen voor een andere maat/model.

Durf je dit niet aan, of ga je liever langs de plaatselijke LBS voor een fiets, ook goed natuurlijk. Vaak kan je daar ook nog wat onderhandelen.

Succes!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

De cube en lux lijken in veel opzichten wel op elkaar, dat zou ook wel moeten want ze zijn in principe allebei met hetzelfde doel bedacht.

Geo scheelt hier en daar een half graadje, ze hebben ook redelijk hetzelfde veersysteem. Je hebt op de lux iets meer veerweg, 1x12 ipv 2x11 en in principe sram afmontange met maxxis bandjes. De wielen zijn imo de betere t.o.v. de fulcrum red 55 wielen op de cube.

Daartegenover vind ik de vierkante onderbuis van de cube wel lekker onderscheidend, shimano remmen erg fijn en de snelle levertijd zijn wel een voordeel. Ik denk dat dit een lastige keuze gaat worden. Gevoelsmatig zeg ik de lux maar.... wachten duurt zo lang, ik heb nu ook die ervaring :roll:
Just do Ti, or did i die?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zou toch lekker voor die Lux gaan, ze zijn allemaal slecht leverbaar maar ja... frame, wielen, eagle ipv 2x11... die cube zou ik lekker laten voor wat het is. De 1501 wielset op de Lux maakt m altijd de beste keus :lol:
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie