Onontdekt mountainbikeparadijs Slovenië!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Onnem schreef:Mag je hier niet gewoon tracks posten (wikiloc etc) of is dat "not done"?
Zeker dit soort bestemmingen waar nog relatief weinig mensen komen, is iedere hulp welkom lijkt me.

Ik ben een paar jaar geleden in het Massif des Alberes geweest (uitlopers oostelijke Pyreneen), daar kon je mee met de locale MTB club. Dat helpt nogal bij het ontdekken van de leuke trails.
Gevaar met wikiloc is dat iedereen daarop kan plaatsen....dus ook trails die eigenlijk niet mogen van de eigenaren. Voor de afdaling vanaf Vrsic geldt dat je in het Nationaal Park rijdt en de rangers fel zijn op illegaal rijden van trails (wat natuurlijk ook best logisch is omdat zij het park moeten beschermen).

De trail start vanaf de top van de Vrsic, nog een stukje steil omhoog langs een grote berghut (staat er maar eentje) en volgt dan de enige trail terug. Vervolgens heb je wel meerder aftakkingen en staat de trail niet aangegeven.

Je gaat maar kort op vakantie en wilt er alles uithalen.....waarom dan niet met een gids mee?
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Misschien wel goed om te melden dat je hier met je eigen carbon XC fiets niet zomaar op de bike parken moet gaan rijden. Volgens een vd bike park gidsen in Kranjska Gora is de kans mega-groot dat je hem stuk rijdt.

Ook trails als bijvoorbeeld de Robe Twist heeft hij me sterk afgeraden om die met mn eigen fiets (Cannondale scalpel SI carbon 2) te rijden. Zo'n fiets is daar simpelweg niet voor gebouwd en de kans is groot dat je dan zo'n dure fiets kort rijdt... Of dat ook voor de afdaling van de Vrsic geldt, weet ik niet (Mark?). Hij adviseerde me dringend om een enduro/trail fiets te huren voor dat soort trails en mn XC fiets te bewaren voor de vlakkere gravelstukken (XC trails). Of als je dat soort enduro/DH trails / bike parken vaker wil gaan rijden in buitenland of NL (Arnhem of bijv. Wijchenseberg) er zelf een aan te schaffen naast je XC.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

peter72 schreef:Misschien wel goed om te melden dat je hier met je eigen carbon XC fiets niet zomaar op de bike parken moet gaan rijden. Volgens een vd bike park gidsen in Kranjska Gora is de kans mega-groot dat je hem stuk rijdt.

Ook trails als bijvoorbeeld de Robe Twist heeft hij me sterk afgeraden om die met mn eigen fiets (Cannondale scalpel SI carbon 2) te rijden. Zo'n fiets is daar simpelweg niet voor gebouwd en de kans is groot dat je dan zo'n dure fiets kort rijdt... Of dat ook voor de afdaling van de Vrsic geldt, weet ik niet (Mark?). Hij adviseerde me dringend om een enduro/trail fiets te huren voor dat soort trails en mn XC fiets te bewaren voor de vlakkere gravelstukken (XC trails). Of als je dat soort enduro/DH trails / bike parken vaker wil gaan rijden in buitenland of NL (Arnhem of bijv. Wijchenseberg) er zelf een aan te schaffen naast je XC.
Bikepark en XC is nooit een goede combinatie geweest. In Winterberg 'kan' het nog, maar heb je ook niet zoveel fun.
Je hebt daarvoor echt een degelijke fiets nodig die geschikt is voor wat je gaat doen. Iets met n+1 :lol:

De Robe Twist kan, waarbij ik ervanuit ga dat als je alleen rijdt, je het echt rustig aan doet en aangezien je aangaf geen bikepark ervaring te hebben, ga je vast niet als een malle daar naar beneden. De Vrsic trail is eenvoudiger en heeft een aantal technische stukken erin waar je waarschijnlijk toch afstapt.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Een trail de vrsic af was erg leuk.
De Robe twist ook, alleen het was wat glad, en dus gleed ondergetekende op een stukje maar op z'n gat naar beneden.
Respect voor degene die m op tempo rijden.

Heb het bikepark in Kransjka Gora eerder al eens gedaan.
Dacht toen nog "ah rood, medium, zal zo spannend niet zijn"
Dat was het wel dus, incl een stukje Joe Bar style naar beneden op een wortelstuk.

Wat mark081 zegt dus :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Maar kan je in deze regio ook nog in de herfst rijden?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

tiewrap schreef:Een trail de vrsic af was erg leuk.
De Robe twist ook, alleen het was wat glad, en dus gleed ondergetekende op een stukje maar op z'n gat naar beneden.
Respect voor degene die m op tempo rijden.

Heb het bikepark in Kransjka Gora eerder al eens gedaan.
Dacht toen nog "ah rood, medium, zal zo spannend niet zijn"
Dat was het wel dus, incl een stukje Joe Bar style naar beneden op een wortelstuk.

Wat mark081 zegt dus :lol:
Haha.....op z'n gat naar beneden....ik denk dat ik weet welk stukje :lol:
Juist op tempo is deze trail beter te doen ;) Hoe langzamer ja gaat, hoe groter de kans dat je crasht :D Gang is alles....
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

baron062 schreef:Maar kan je in deze regio ook nog in de herfst rijden?
Vaak wel, niet altijd.....
Als je zeg herfst is begin oktober, dan lukt het vaak prima. Eind oktober is er al kans op wat sneeuwval, maar meestal valt dat mee. Veel beter alternatief is om meer richting het zuiden af te zakken! Daar rijden we tot in november :D

Vorig jaar oktober heerlijk met 22-23 graden en perfect weer kunnen rijden. Met deze foto's van toen als resultaat :-D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mmm, mmmmm, interessant. Als je ook aan kan haken bij een groep als eenling kan het interessant zijn.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Gisteren bikepark Krvavec bezocht, wat een feest!
De Bambino route klinkt als iets voor kleuters, maar is een mooie opwarmer van opeenvolgende kombochten en wat tabletops.
Jezerca is een nieuwe track met wat uphill stukken, een voor Nederlandse begrippen vrij stevige XC track.
Bij het eind van Jezerca begint Muci, één lange afdaling van zo'n 6 km met twee of drie hobbels waar je even bij moet trappen. Wortels, stenen, switchbacks, grintpaden, met een trail hardtail was het hard werken, op een XC fiets ga je hier geen lol hebben.
Rock&Flow heb ik gevraagd aan de gaten van de rental, maar die zeiden "No no, with that bike will be suicide!"

Al met al ben ik de Muci 5 keer af geweest en doet mijn kont en alles in mijn bovenlijf nu ontzettend zeer :lol:
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Ben nu aan het inpakken voor een weekje Slovenie.
Gaat voor ons de eerste keer worden.
We zitten in de Soca vallei bij Kobarid.
Heb wat mooie trails gevonden van de transslovenie route.
Deze samen met wat andere gpx-jes in elkaar geknutseld tot drie routes.
Één richting Tolmin, één richting Italië langs de oude ww1 loopgraven over de kolovrat en de laatste vanuit Kobarid langs de Soca rivier inclusief diverse mooie bruggetjes en een mooie klim ( en vette technische afdaling) naar de top van de Stol.
Aangezien ik één tocht kan maken (lastige vrouw en kinderen :winkie: :winkie: je kent dat wel) gaat mijn voorkeur uit naar de laatste.
Deze heeft ook en stuk minder hoogtemeters maar is wel erg interessant.
Gopro gaat mee dus als alles goed gaat volgt er nog een mooi beeldverslag.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

baron062 schreef:Mmm, mmmmm, interessant. Als je ook aan kan haken bij een groep als eenling kan het interessant zijn.
Aanhaken bij een groep is regelmatig mogelijk....stuur mij even een PB of mailtje met wanneer je komt en dan kan ik de mogelijkheden checken!
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wanneer is het bij jou herfst baron ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Demoniac schreef:Gisteren bikepark Krvavec bezocht, wat een feest!
De Bambino route klinkt als iets voor kleuters, maar is een mooie opwarmer van opeenvolgende kombochten en wat tabletops.
Jezerca is een nieuwe track met wat uphill stukken, een voor Nederlandse begrippen vrij stevige XC track.
Bij het eind van Jezerca begint Muci, één lange afdaling van zo'n 6 km met twee of drie hobbels waar je even bij moet trappen. Wortels, stenen, switchbacks, grintpaden, met een trail hardtail was het hard werken, op een XC fiets ga je hier geen lol hebben.
Rock&Flow heb ik gevraagd aan de gaten van de rental, maar die zeiden "No no, with that bike will be suicide!"

Al met al ben ik de Muci 5 keer af geweest en doet mijn kont en alles in mijn bovenlijf nu ontzettend zeer :lol:
Top dat je bent geweest! Het is inderdaad een heerlijk gebied met heel vette trails! Goed om te horen dat je lekker hebt gereden. De Rock 'n Flow is niet voor niets een 'Black Line'! Eerst twee relaxte kombochten dan een paar km heftig en rocky ..... om vervolgens weer in meer Flow te komen. Een expert trail die vraagt om juist materiaal (Enduro / DH fully met minimaal 150mm veerweg). Zeker niet geschikt voor een hardtail!!!
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

marco-turn-me-on schreef:Ben nu aan het inpakken voor een weekje Slovenie.
Gaat voor ons de eerste keer worden.
We zitten in de Soca vallei bij Kobarid.
Heb wat mooie trails gevonden van de transslovenie route.
Deze samen met wat andere gpx-jes in elkaar geknutseld tot drie routes.
Één richting Tolmin, één richting Italië langs de oude ww1 loopgraven over de kolovrat en de laatste vanuit Kobarid langs de Soca rivier inclusief diverse mooie bruggetjes en een mooie klim ( en vette technische afdaling) naar de top van de Stol.
Aangezien ik één tocht kan maken (lastige vrouw en kinderen :winkie: :winkie: je kent dat wel) gaat mijn voorkeur uit naar de laatste.
Deze heeft ook en stuk minder hoogtemeters maar is wel erg interessant.
Gopro gaat mee dus als alles goed gaat volgt er nog een mooi beeldverslag.

Klinkt goed! Ik ben heel benieuwd naar de route die je hebt gemaakt......er zijn meerdere transslovenie opties en niet allemaal even leuk natuurlijk (iets met makkelijke en moeilijke routes :lol: )
Kolovrat......mooi ! :-q Stol......mooi! :-q als je tenminste de juiste trail hebt.
Volgende week ben ik ook een paar dagen in de buurt van Soca, wie weet zien we elkaar. Als je toch nog een dagje extra kunt vrij krijgen van de baas (lees: vrouw) dan kun je wellicht ook mee met de Zip-bike tour!! Google eventjes :D

Succes!
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

tiewrap schreef:Wanneer is het bij jou herfst baron ?
Oktober-november...
mark081 schreef:Aanhaken bij een groep is regelmatig mogelijk....stuur mij even een PB of mailtje met wanneer je komt en dan kan ik de mogelijkheden checken!
Top!

Ik neem tzt wel even contact op.
Plaats reactie