Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De laatste zin vat het mooi samen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
zmooc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 8 november 2008, 23:33

Na 20 jaar met SPD rondgereden te hebben ben ik 2 maanden geleden op flats overgestapt. Ik merk eigenlijk geen heel groot verschil in mijn rondetijden, zelfvertrouwen of veiligheid. In een ding merk ik echter heel veel verschil: je voeten blijven veel beter warm als er geen stuk metaal in je schoen zit:p
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ha, misschien is dat dus wel de oorzaak waarom ik het hele jaar met 5Tens kan rijden terwijl de SPD mannen allemaal met overschoentjes moeten rijden.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik heb inderdaad ook beduidend minder koude voeten in mijn FiveTen Freerider Elements dan in mijn Shimano SPD schoenen.
Inmiddels rijd ik nu een maandje op flats, FiveTen Freeriders icm Superstar Nano pedalen, en ben er erg tevreden over. Ik mis het vastgeklikt zitten enkel nog op heel hobbelig terrein waar je wil kunnen trappen, dan verplaatst m'n voet toch nog iets. Met SPD's kon ik gemakkelijker een trap opfietsen voor m'n gevoel.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Op mijn gewone freeriders had ik dat gevoel ook. Nu ik freerider contact schoenen heb lijkt het wel of ze vastgelijmd zitten aan mijn pedalen :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik rij nu een aantal ritten zonder SPD, met flats. Goed grip, ook met de Mammut approach-schoenen die ik gebruik (lage wandelschoen met een vrij ondiep profiel, wel vrij stijf). Ik vind dat lekker rijden, maar kan me voorstellen dat echte fietsflatschoenen zoals de Five-Tens nog fijner zijn. Aan de andere kant hebben die bijna geen profiel - en ik zal het eerlijk zeggen, maar af en toe moet ik van de fiets af als het fietsend omhoog niet gaat. Zoals die klei gisteren in Zoetermeer, dan kun je op die Contacts wat grip om te lopen helemaal vergeten toch? Ervaren jullie dat niet als een nadeel?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Met die klei in Zoetermeer merk ik niet veel verschil hoor. Na twee stappen zit het profiel in je schoenen doorgaans toch al vol ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Kabookie schreef:Ik heb inderdaad ook beduidend minder koude voeten in mijn FiveTen Freerider Elements dan in mijn Shimano SPD schoenen.
boterham zakjes om de voeten doen in de 5.10's :-q lekker warm :D (houd de voetjes ook droog)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Sensor
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 1 januari 2015, 13:58

Na ruim 20jr op flats afgelopen jaar met spd gaan rijden, bevalt prima. Op flats altijd Fiveten, Vans, DC gereden. Op spd Fiveten Kestrel Lace, geweldige (waterproof) schoen en relatief stijf voor Fiveten, met andere Fiveten's kon ik nog weleens koude voeten krijgen rond en onder vriespunt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat is ook wel weer eens leuk, een tegengeluid naar al die overstappers ;-P

Mijzelf incluis, kan mij ook vinden in Kaabookie zijn uitspraak. (rij ook met dezelfde type delen)
Hobbelige ondergrond is nog wat wennen, maar techniek wordt wel (langzaam) beter naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

kingjoop schreef:
Kabookie schreef:Ik heb inderdaad ook beduidend minder koude voeten in mijn FiveTen Freerider Elements dan in mijn Shimano SPD schoenen.
boterham zakjes om de voeten doen in de 5.10's :-q lekker warm :D (houd de voetjes ook droog)
Goede tip! Vorig weekend geprobeerd en dat scheelt echt.

Bij mij gaat het qua techniek steeds beter. Zelfs op m'n starre Inbred ben ik m'n pedalen nog niet verloren. De Superstar Nano's icm 5/10 Freeriders geven ook wel heel veel grip natuurlijk.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Heb nu ook even flats gemonteerd (DMR V8) voor de winterse tochten (vind het zonde om mijn mooie blauwe spd-schoentjes bruin te kleuren). Rijdt wel lekker, moet alleen wel wennen om met bochten niet te blijven trappen. Laatst al 5x de grond geraakt met de binnenste pedaal. Puntje van aandacht dus.

Zodra de zon weer gaat schijnen gaan de spd's er wel weer gewoon op.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ook overgestapt naar flats. Giro jacket met sealskins, geen koude voeten.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Binnenkort ook op zoek naar schoenen voor SPD pedalen (die heb ik al vijf jaar liggen). Verwacht daar wel wat van, heb er al eerder mee gereden en dat beviel me goed en slechts 1 keer omgevallen, in los zand, omdat ik er recht naar achteren uit wilde stappen (werkt niet :), gewoonte van de toe-clips).
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

Heb een HT Canyon AL en zoek een pedaal + schoen met clipps voor NL + Belgie parcourstjes.

De schoen die ik zoek moet net wat breder zijn dan gemiddeld en moet zeker geen XC model zijn, meer all-round dus denk meer een trail/endura model.

Zat zelf te kijken naar de candy of mallets van CB.
en de schoenen northwave outcross (plus) of endura

De five tens flats waren helaas te smal

Heeft er iemand advies?
Plaats reactie