Kettinglengte bepalen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Miesisnietthuis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 januari 2015, 02:45

Binnenkort wil ik mijn 2x10 aandrijflijn vervangen: voorblad, cassette, en ketting.
Voorblad is een BB30 van Truvativ, ketting en cassette zijn van Sram, en de derailleur is van Shimano.
Omdat het schakelen nooit volledig 100% was heb ik bedacht om wat anders te proberen, nl: een cassette van Shimano, en een ketting van KMC.

Ik heb wat rond lopen neuzen over het op lengte maken van de ketting, maar hier begint voor mij de twijfel. Zo word bijvoorbeeld gesteld dat de derailleurwielen in een verticale lijn moeten liggen met de achteras, wanneer de ketting achter op het kleine, en voor op het grote blad ligt. Ook zou wanneer de ketting zowel voor als achter op het grote blad ligt, er twee schakels overlap moeten zijn.
Beiden zijn bij mij niet het geval, maar dit is wel zoals de fiets nieuw aan mij geleverd is.

Wat is nu wijsheid? Het is natuurlijk de bedoeling dat het schakelen na vervanging ook soepeler gaat. De oude en de nieuwe ketting naast elkaar leggen, of het doen zoals ik hierboven beschreven heb?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor mij is er altijd maar 1 ding belangrijk en dat is of de derailleur niet te strak staat in de combinatie groot-groot. Je moet dan de kooi van de derailleur wat mij betreft nog net een mm kunnen bewegen. In het geval van een dubbelgeveerde fiets ligt het iets kritischer omdat de achtervork iets naar achteren beweegt bij het inveren en je dus moet checken of de ketting/derailleur bij maximale veerweg niet te strak staat.

Op die manier trek je nooit je derailleur de spaken in mocht je per ongeluk dat verzet eens schakelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Inderdaad, ik leg mijn ketting altijd groot-groot en dan knip ik hem zo kort mogelijk af.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo bepaal ik de kettinglengte ook, maar ik zou vooral willen weten waarom je het schakelen eerst niet echt goed kreeg. Want die combinatie van onderdelen moet gewoon goed kunnen werken.
Als er dus iets aan de hand was kan het zomaar zijn dat je met je nieuwe spullen hetzelfde euvel blijft houden.

Check dus eerst eens of het derailleurpatje recht staat. Dan nieuwe kabels gebruiken en de boel volgens het boekje afstellen. Gewoon volgens de manual van Shimano dus, die altijd bij nieuwe spullen zit en die iedereen ongelezen bij het oud papier gooit. Heb jij dat ook gedaan is-ie op internet te vinden ;-)
Let vooral ook op de juiste afstelling van de b-schroef.
Als alles in de basis in orde is moet het gewoon goed kunnen werken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Miesisnietthuis schreef:Zo word bijvoorbeeld gesteld dat de derailleurwielen in een verticale lijn moeten liggen met de achteras, wanneer de ketting achter op het kleine, en voor op het grote blad ligt.
Die methode is alleen voor racefietsen met twee voorbladen en een niet al te “brede” cassette. Veel racefietsertjes kennen geen andere methode en roepen (dus) dat het “de” methode is, maar ik vind ‘m sowieso discutabel.
Ook zou wanneer de ketting zowel voor als achter op het grote blad ligt, er twee schakels overlap moeten zijn.
Dat is de juiste manier. En denk er daarbij aan: een fietsketting heeft binnen- en buitenschakels, maar géén halve schakels (zolang-ie niet kapot is).
Vorsprung durch Pedantik.
Miesisnietthuis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 januari 2015, 02:45

Bedankt voor jullie reacties en tips. Hier kan ik wel wat mee!
De overlap is nu, groot - groot en zonder derailleur, zeven schakels. Ik denk dat de derailleur nog wel wat kan hebben, dus ik ga het met een overlap van twee schakels proberen.

Het spul is inmiddels zodanig versleten dat het wel vervangen moet worden, maar ik wil nu van de gelegenheid gebruik maken om het ook goed te doen voor wat betreft de kettinglengte.
En ik ga zeker de punten die Kermit aandraagt controleren.
Miesisnietthuis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 januari 2015, 02:45

Vandaag heb ik het hele spul vervangen, en de ketting ingekort naar jullie advies. Meteen een rondje gedaan, en het werkt perfect!
De ketting slaat volgens mij ook een stuk minder nu.
En ik heb geen defecten aan kabeltjes of het padje kunnen ontdekken.

Nogmaals bedankt!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Misschien een rare vraag maar is die twee schakels marge door twee schakels extra bovenop de ketting te leggen bij der. op de uiterste stand? Of hou je dan ook nog iets marge?
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Big Deef schreef:Misschien een rare vraag maar is die twee schakels marge door twee schakels extra bovenop de ketting te leggen bij der. op de uiterste stand? Of hou je dan ook nog iets marge?
Marge op de marge? Wat bedoel je precies? Als 2 schakels de marge is, dan is 2 schakels de marge. Inderdaad in uiterste stand.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Daar heb je een punt, marge op marge is natuurlijk raar.

Je antwoord is gelukkig wel duidelijk, thanks :-q
Just do Ti, or did i die?
cwoldendorp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:26

Even een domme vraag, wat word bedoeld met twee schakels overlap, hoe constateer ik dat? Ik heb het idee dat mijn ketting ook wat ruin is namelijk...
Plaats reactie