130 en 520Plus - 2 Nieuwe Edge modellen van Garmin

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
JayKay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 10:21

520 werkt prima kan ik je vertellen maar gps op de fiets loopt lichtjaren achter. Of ze zijn snel maar lomp en groot: Hammerhead, ROX 12. Of ze zijn traag als stront: Garmin 520/820 of ze hebben geen navigatie aan boord en een telefoon in de buurt nodig zoals bij Wahoo.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Heckler40 schreef:Ah my bad. Ik heb dus een 820 met precies hetzelfde uiterlijk als de 520 en dus wel een touch screen.

mix-up. De performance is nog steeds waardeloos, ergernis blijft hetzelfde. Vandaag op de vaste MTB ronde weer hartslagen van boven de 200..... En alleen de eerste 40 minuten, dus het is net als bij de andere kapotte HRM band niet een lege batterij lijkt het.

IK ga die Bolt ook eens bekijken
Misschien ook zinvol om met een ander merk of polsmeter even uit te proberen hoe dan de hartslag is bij inspanning. Bij Garmin kan de geleiding van de sensor wel eens haperen. Goed nat maken kan helpen. Verder is uitsluiten van somatiek altijd van belang en leeftijdsonafhankelijk.

Zelf ben ik juist weer terug gegaan naar Garmin, met uitstapjes naar bryton en Polar. Nu een 520 plus. Werkt tot nu toe goed en deze heeft itt de 520 geen touchscreen. GPX fix is perfect. Echter ook Garmin forerunner 735xt gehad, maar die deed het meteen niet goed. Gebeld met Garmin, het enige advies wat ze gaven was terug sturen, dan krijg je een andere. Met Polar goede ervaringen, prijs kwaliteit verhouding zeer goed. Probleemloze software en goede app. Qua navigatie voor mij net te beperkt.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

JayKay schreef: of ze hebben geen navigatie aan boord en een telefoon in de buurt nodig zoals bij Wahoo.
Das toch een bewuste designkeuze? Voor het maken van routes het grote scherm en de rekenkracht van je telefoon (die heb je toch altijd bij je) gebruiken, zodat de fietscomputer zelf klein en simpel kan blijven.
Everybody bought a new bike!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Heckler40 schreef: vandaag gaf de HRM van mijn 520 af en aan idiote waarden boven 200 bpm aan, ook in rust. Aan het einde van de RPM sessie meld ie dan ook nog trots "nieuw record heart rate 236" duh...

De HRM band is bijna nieuw omdat de HRM band die ik had er gewoon mee opgehouden was, nieuwe batterij gekocht maar hij was dus gewoon dood. Een losse kost 54 EUR zelfs bij de webshops.
Ik ben ondertussen ook met de 3e hartslagband bezig en de laatste doet het goed. De eerste 2 waren van een vorig model, type weet ik zo niet meer, maar nu heb ik de softstrap van Garmin.
Zijn wel onder garantie vervangen overigens. Had extra garantie bijgekocht voor 10 euro en dan 5 jaar garantie.
De band moet je ook om de zoveel ritten uitwassen staat in de handleiding. Ik neem de band na elke rit gewoon mee onder de douche en spoel hem dan meteen af. En als ik ga fietsen gaat hij even onder de kraan voordat ik hem omdoe en sindsdien geen problemen meer met het onjuist aangeven van de hartslag.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik was mijn hartslag band ook regelmatig, en bevochtig de contact paus voor gebruik, ik zweet trouwens als een otter, vocht is het issue niet. En wat Mike zegt, 3x proberen voor er een werkt, ik ga elders shoppen.

Ik heb naar de Wahoo gekeken, dat lijkt erg veel op de Garmins, ook qua prijzen trouwens. Ook naar de Horloge modellen van Polar en TomTom gekeken, maar die zijn ook niet echt voor bikers gemaakt. Dus de daad bij het woord gevoegd, ik heb in de clearance van CRC een Lezyne met hartslagband besteld. Voor de helft van het geld wat de kale Garmin kostte. Ik zal nog terugmelden hoe die het doet.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb zojuist het mailverkeer nog even opgezocht over de borstband en de laatste borstband, de softstrap, heb ik in maart 2016 ontvangen en werkt tot vandaag nog zonder problemen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Na een aantal slechte Polar en Garmin banden heb ik een jaar of 3 geleden een ANT+ band bij Decathlon gekocht (eigen merk Geonaute, tegenwoordig ook met BT).
Sindsdien zijn de problemen voorbij.
Mijn Etrex30 registreert keurig mijn hartslag.
Bij pauzeplek blijft de ontvangst gehandhaafd, dus werkt tot ruim 10m afstand.
Geen geklooi meer met uitvallen of belachelijke waardes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Maar begrijp ik nu goed dat de 54 EUR HRM banden van Garmin er ook bij de STM de brui aan geven?
I rest my case.

Ik heb vandaag de eerste rit met de Lezyne genaakt, nog zonder HRM band. Ik heb daarna pas de bike setups gedaan met de telefoon app, dat werkt. Nog te vroeg voor een juichende review, ook al door een kleine ergernis. Ik moest de hartslag meter bij elke bike setup apart weer aanmelden, hoe verzinnen ze dat?

Ik ben voor de polshorloge variatie gegaan, die was echt afgeprijsd en ik gebruik hem toch ook ook voor crossfit sessies in de gym. Op de bike werkt dat onwennig, er zit gelukkig een stuur adapter bij.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Heckler40 schreef:Maar begrijp ik nu goed dat de 54 EUR HRM banden van Garmin er ook bij de STM de brui aan geven?
I rest my case.
Ik heb er drie en nog nooit een probleem mee gehad. Misschien ligt het aan jou?
Vorsprung durch Pedantik.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Alien schreef:
Heckler40 schreef:Maar begrijp ik nu goed dat de 54 EUR HRM banden van Garmin er ook bij de STM de brui aan geven?
I rest my case.
Ik heb er drie en nog nooit een probleem mee gehad. Misschien ligt het aan jou?
Wij hebben ook drie Garmin HR-banden die het al jaren goed doen.

1: Originele kunststof, jaren gebruikt, doet het prima!
2: Premium soft strap zonder diagonale streepjes: doet het ook al jaren goed
3: Premium soft strap met diagonale streepjes: doet het ook al jaren goed
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Alien schreef:
Heckler40 schreef:Maar begrijp ik nu goed dat de 54 EUR HRM banden van Garmin er ook bij de STM de brui aan geven?
I rest my case.
Ik heb er drie en nog nooit een probleem mee gehad.

Wat fijn voor jou, ik heb er 2 en die geven beide problemen
Alien schreef:MIsschien ligt het aan jou.

Misschien, maar met de Lezyne heb ik gewoon weer een hartslag ..

En de Lezyne maakte ook meteen contact met mijn Android smartphone,
In tegenstelling tot de Garmin waarvan ik de epic fail boven beschreven heb

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb de luxe Garmin band gehad, die ging moeilijk doen, werkte eerst alleen nog maar als ie nat was vh zweet. Geen probleem, ik transpireer best veel, dus na een paar km betrouwbare waarden in het display.
Maar na een tijdje deed ie het helemaal niet meer. Nieuwe strap gekocht, binnen de kortste keren zelfde ellende.
Toen de ouderwetse kunststof Garmin band gekocht. Die deed het prima... Tot er vocht in kwam. Batterijdeksel bleek niet 100% waterdicht.
Ik had het helemaal gehad met de hartslagbanden van Garmin. :evil:
Toevallig rond die tijd waren de banden van Decathlon in de aanbieding.
€19,95 en nooit meer problemen gehad :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu wat ik eigenlijk wilde berichten.
De accuproblemen vd Edge 130 zijn getackeld.
2 oorzaken:
1) Achtergrondverlichting.
Achtergrondverlichting vreet energie en is bij de Edge130 totaal overbodig (overdag)
2) Foutief C IQ dataveld.
De Edge130 heeft een bar graph voor de accu, maar je kunt middels C IQ ook een accu percentage in een dataveld weergeven.
Nu blijkt de berekening achter dit percentage geen rekening te houden met de ontlaad karakteristiek van de gebruikte li ion accu. De waardes kloppen dus niet!
Wanneer je de proef op de som neemt en de Edge gewoon aan laat staan, blijkt de accu tot wel 16 uur mee te gaan, terwijl de C IQ app allang op 0% staat.
Beetje suf vd ontwikkelaar...

Na te lezen op het Edge130 deel vh Garmin forum.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niner65
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:24

Klopt wat vorige poster zegt. Accuproblemen voor de edge 130 lijken nu opgelost. Moet mijn negatieve ervaring nu dus bijstellen.
Met nieuwe firmware kan ik 100 km ( over de weg, 3,5 uur) fietsen met navigatie, sensors en telefoon aangesloten. Bij thuiskomst nog bijna 80% accu over.
Dat lijkt me voldoende.
Ook probleem met navigatie (kaart bleef Noord georiënteerd) is nu opgelost. Twee maand ergenis maar nu doet ie wat was beloofd.
Plaats reactie