Wat zouden jullie doen, ik moet/wil kiezen uit 2 fietsen.
Gebruikte fiets, 1,5 jaar oud, 1800km, zonder krasjes.
Cannondale FSI black inc 2016
Hi-mod carbon frame
Carbon Lefty
Di2 xtr 2x11 synchro
Enve m50 carbon velgen
Enve stuur en zadelpen
Prologic carbon zadel
Etc.
Of te wel het absolute topmodel met het beste van het beste afgemonteerd.
Cannondale fsi carbon 3 2018
Carbon frame
Nieuwe Ocho lefty aluminium
Crest mk3 alluminium velgen
Sram GX 1x12
Stuk mindere afmontage maar wel nieuw.
Prijzen zijn ongeveer hetzelfde.
Zouden jullie voor een nieuwe bike gaan of een bike die 1,5 jaar oud is maar wel het absolute topmodel. Hoor graag jullie meningen.
Alvast bedankt.
Help!!! Keuze stress.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Bij aankoop van een (dure?) gebruikte vs nieuwe bike zou ik in eerste instantie het zwaarst laten wegen:
- wie is de verkoper of huidige eigenaar; bekend / onbekend persoon? (ivm betrouwbaarheid)
- is goed te achterhalen hoe en waar er gefietst is?
Als de huidige eigenaar bekend / vertrouwd is kun je die persoon gewoon op zijn blauwe ogen vertrouwen.
In dat geval zou ik waarschijnlijk voor die goeie gebruikte gaan, bij 1800km in 18 maanden gaat het om een nogal weinig gebruikte fiets.
Als je die niet kent, zul je moeten checken. Voor wat die 1800km betreft komen de criteria dan toch wat anders te liggen;
- op zicht is prima te beoordelen hoe 'zuinig' de eigenaar op zijn fiets geweest is
- slijtageonderdelen aan vervanging toe?
- controle werking bewegende delen; vork, speling lagers, lagers korrelig
- scheurtjes
Bij enige twijfel mbt die 4 punten zou ik dan juist neigen naar die nieuwe.
- wie is de verkoper of huidige eigenaar; bekend / onbekend persoon? (ivm betrouwbaarheid)
- is goed te achterhalen hoe en waar er gefietst is?
Als de huidige eigenaar bekend / vertrouwd is kun je die persoon gewoon op zijn blauwe ogen vertrouwen.
In dat geval zou ik waarschijnlijk voor die goeie gebruikte gaan, bij 1800km in 18 maanden gaat het om een nogal weinig gebruikte fiets.
Als je die niet kent, zul je moeten checken. Voor wat die 1800km betreft komen de criteria dan toch wat anders te liggen;
- op zicht is prima te beoordelen hoe 'zuinig' de eigenaar op zijn fiets geweest is
- slijtageonderdelen aan vervanging toe?
- controle werking bewegende delen; vork, speling lagers, lagers korrelig
- scheurtjes
Bij enige twijfel mbt die 4 punten zou ik dan juist neigen naar die nieuwe.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Ik zou het verhaal garantie het zwaarst laten wegen. Niet alle merken hebben de garantie overdraagbaar. Geef je een behoorlijk bedrag uit, is het toch wel erg prettig als je kunt terug vallen op garantie als er een probleem is.
Upgraden kan dan tzt bij het vervangen van onderdelen.
Upgraden kan dan tzt bij het vervangen van onderdelen.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
In t kort : +1
Lang :
Ik zou absoluut voor de 2dehands gaan, alleen al omdat de nieuwe 3 nou niet bepaald uitblinkt in degelijkheid (wielen), en 1,5 kilo is veel.
Aan de andere kant valt dat bij die 2dehands waarschijnlijk ook weer tegen.
Een versleten ketting of beurtje aan vering overleef je wel.
Wel heel goed op de wielen letten of die nog "als nieuw" zijn.
Garantie moet je hebben, dat heb je nodig. (Mits je de fiets echt gebruikt)
Lang :
Ik zou absoluut voor de 2dehands gaan, alleen al omdat de nieuwe 3 nou niet bepaald uitblinkt in degelijkheid (wielen), en 1,5 kilo is veel.
Aan de andere kant valt dat bij die 2dehands waarschijnlijk ook weer tegen.
Een versleten ketting of beurtje aan vering overleef je wel.
Wel heel goed op de wielen letten of die nog "als nieuw" zijn.
Garantie moet je hebben, dat heb je nodig. (Mits je de fiets echt gebruikt)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5580
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ik zou voor nieuw gaan. Bij de gebruikte komen de slijtageonderdelen al snel om de hoek kijken. Servicebeurt voor de vork. En dat garantie dingetje waar Mud het over heeft is ook iets om bij stil te staan.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5580
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
En de keuzestress blijft.
Nogal tegenstrijdig. Je moet garantie hebben, maar die heb je niet op de 2e hands waarvan je zegt dat je er absoluut voor zou gaan.tiewrap schreef:In t kort : +1
Lang :
Ik zou absoluut voor de 2dehands gaan, alleen al omdat de nieuwe 3 nou niet bepaald uitblinkt in degelijkheid (wielen), en 1,5 kilo is veel.
Aan de andere kant valt dat bij die 2dehands waarschijnlijk ook weer tegen.
Een versleten ketting of beurtje aan vering overleef je wel.
Wel heel goed op de wielen letten of die nog "als nieuw" zijn.
Garantie moet je hebben, dat heb je nodig. (Mits je de fiets echt gebruikt)
- john k
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Zit voor mij volledige fabrieks garantie op.I_do schreef:Nogal tegenstrijdig. Je moet garantie hebben, maar die heb je niet op de 2e hands waarvan je zegt dat je er absoluut voor zou gaan.tiewrap schreef:In t kort : +1
Lang :
Ik zou absoluut voor de 2dehands gaan, alleen al omdat de nieuwe 3 nou niet bepaald uitblinkt in degelijkheid (wielen), en 1,5 kilo is veel.
Aan de andere kant valt dat bij die 2dehands waarschijnlijk ook weer tegen.
Een versleten ketting of beurtje aan vering overleef je wel.
Wel heel goed op de wielen letten of die nog "als nieuw" zijn.
Garantie moet je hebben, dat heb je nodig. (Mits je de fiets echt gebruikt)
Op het gemak, de ketting strak !!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
Ik zou niet twinfelen en voor de 1e gaan. Top afmontage en laag gewicht. Dit onder de voorwaarde datbdenfiets niet misbruikt is én je garantie hebt via de 1e eigenaar
StAlTiCa
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2031
- Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
- Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20
Aparte regeling met de verkoper getroffen? Want volgens mij is de garantie alleen geldig voor de eerste eigenaar.john k schreef:.....
Zit voor mij volledige fabrieks garantie op.
Gebruikt carbon zou ik nooit doen, schade onder de lak zie je vaak niet.
In 2012 ben ik definitief gestopt met Cannondale, na 15 jaar garantie-gedoe was ik er klaar mee.
En wat is hier het praktisch nut van?
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Als het frame nog niet geregistreerd is heb je volgens mij gewoon wel garantie.
daar had ik een jaar voor nodig
daar had ik een jaar voor nodig
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- nielsvo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
- Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
“Race what you can replace” vond ik een mooie slogan die ik hier eens voorbij zag komen. Bedenk je dat al die toponderdelen ook duurder zijn om te vervangen (XTR kettingblad €119, Di2 batterij €129, carbon velg €??).
Als je daar geen problemen mee hebt: koop de 1e!
Als je daar geen problemen mee hebt: koop de 1e!