Hallo allemaal,
ik heb een wielset met DT240s naven, gespaakt door een wielbouwer.
Het probleem is na verloop van tijd ontstaan bij de achternaaf.
Wanneer je het achterwiel bij de band vastpakt en zijdelings beweegt dan ontdek je een kleine speling, minder dan een mm.
Dit merk je ook wanneer je de fiets aan de achterkant op tilt en neerzet, het klinkt net alsof het achterwiel loszit, maar die zit gewoon vast.
Ik gebruik 10x135 thru bolt en heb deze al eens gewisseld voor een andere, maakt geen verschil.
Wiel in een ander frame gemonteerd, speling blijft.
Ik ga volgende week weer bij de wielbouwer langs om iets op te halen en ik zal hem meteen dit probleem voorleggen.
Als je het internet af struint kom je nog veel meer mensen tegen met hetzelfde probleem.
Hieronder een plaatje van de situatie, misschien dat het probleem hier bekend is?
Het regeltje "play is only with tightened skewer" weet ik niet aangezien ik een tru-bolt gebruik.
Dit heb ik zelf nog niet getest.
Laterale speling DT 240s achternaaf
Hier exact het zelfde probleem met een voornaaf. Het wiel is twee maanden geleden gebouwd. Einddoppen zijn vervangen, maar dat lost het niet op. Wij dachten aan een tolerantie probleem tussen de as en de doppen. Het lijkt trouwens erger te worden als ik de steekas strakker zet ( meer laat klemmen). Wielbouwer is er mee aan de slag.
Ik heb hetzelfde met mijn DT Swiss X1700 wielen. Deze wielen hebben de 350 naven met een andere opdruk, en de 350 naven zijn qua design dan weer dezelfde als de 240 naven. Deze naven hebben ingeperste industriële lagers en deze vallen niet af te stellen! Er valt dus geen pre-load op af te stellen, noch door de thru axle harder aan te draaien, noch door de end caps harder in te drukken. Op mijn wielen zit ondertussen een redelijk grote speling, maar dit heeft tijdens het rijden wel geen merkbare invloed. Ik heb nieuwe lagertjes besteld bij kugellager-express.de , daar kosten ze 1.4€ per stuk ipv de officiële DT Swiss lagers die een veelvoud kosten. Het zijn allemaal standaardmaten dus eenvoudig nieuw te vinden. Vervangen is een kwestie van de oude er uit te kloppen en de nieuwe er met zorg recht in te krijgen. Enkel de lager achter de body in het achterwiel kan je niet zomaar vervangen. (Maar dit gaat normaal gezien ook niet de meest versleten lager zijn).
PS: mijn wielen hadden reeds lichte speling vanaf het begin. Dit kan lichtelijk irritant zijn voor de purist maar kan overigens geen kwaad.
PS: mijn wielen hadden reeds lichte speling vanaf het begin. Dit kan lichtelijk irritant zijn voor de purist maar kan overigens geen kwaad.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb gelezen dat het vervangen van de lagers geen invloed heeft op de speling.
Als het geen kwaad kan, dan is het maar zo.
Ik heb trouwens ook 3 DT 350's in gebruik maar die hebben er geen last van.
Overigens ook hier idd hoe harder je de as aandraait hoe duidelijker de speling wordt.
Ik zal eens googlen op dat preload bearing dt240 verhaal.
Ik heb gelezen dat het vervangen van de lagers geen invloed heeft op de speling.
Als het geen kwaad kan, dan is het maar zo.
Ik heb trouwens ook 3 DT 350's in gebruik maar die hebben er geen last van.
Overigens ook hier idd hoe harder je de as aandraait hoe duidelijker de speling wordt.
Ik zal eens googlen op dat preload bearing dt240 verhaal.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik heb in mijn DT240 achternaaf lagers gemonteerd van lagerkoning.nl of lagerboer.nlmatthiav schreef:Ik heb hetzelfde met mijn DT Swiss X1700 wielen. Deze wielen hebben de 350 naven met een andere opdruk, en de 350 naven zijn qua design dan weer dezelfde als de 240 naven. Deze naven hebben ingeperste industriële lagers en deze vallen niet af te stellen! Er valt dus geen pre-load op af te stellen, noch door de thru axle harder aan te draaien, noch door de end caps harder in te drukken. Op mijn wielen zit ondertussen een redelijk grote speling, maar dit heeft tijdens het rijden wel geen merkbare invloed. Ik heb nieuwe lagertjes besteld bij kugellager-express.de , daar kosten ze 1.4€ per stuk ipv de officiële DT Swiss lagers die een veelvoud kosten. Het zijn allemaal standaardmaten dus eenvoudig nieuw te vinden. Vervangen is een kwestie van de oude er uit te kloppen en de nieuwe er met zorg recht in te krijgen. Enkel de lager achter de body in het achterwiel kan je niet zomaar vervangen. (Maar dit gaat normaal gezien ook niet de meest versleten lager zijn).
PS: mijn wielen hadden reeds lichte speling vanaf het begin. Dit kan lichtelijk irritant zijn voor de purist maar kan overigens geen kwaad.
(ook bij mn 240 en 350 voornaaf deze budget lagers gebruikt, werkt alweer een paar jaar probleemloos)
De originele DT240 lagers zijn van rvs. Dat roest niet, maar de lagers zijn minder belastbaar dan gewone stalen lagers en slijten dus harder (de kogeltjes slaan makkelijk putjes in het loopvlak en daarna gaat het heel snel).
Ook zijn rvs lagers stukken duurder.
Dus:
De originele 240 rvs lagers roesten niet, maar slijten harder.
De goedkope stalen lagers slijten minder, maar kunnen roesten.
Het is ook altijd wat..
De stalen lagers kosten bij de hierboven genoemde adressen geen drol.
Verzendkosten stellen ook weinig voor omdat ze in een enveloppe worden verstuurd.
Enige probleem bij de 240 en 350 achternaven is het lager achter de vrijloop.
Dat kan je alleen vervangen door de vrijloop met een speciaal tooltje te verwijderen.
Tooltje kost bij Ali en ebay niets, alleen levertijd.
Het originele tooltje is uiteraard weer schandalig duur.
DT heeft dit blijkbaar opgelost door het lager achter de vrijloop kleiner te maken.
(zelf nog niet gezien, maar van horen zeggen)
Als dat zo is, dan zou dat de snelle slijtage van deze lagers verklaren !
Ter info:
Hope had hetzelfde probleem en die hebben juist de vrijloop groter gemaakt, om de (de)montage vh lager op die plek te vereenvoudigen.
(moet ik zelf nog gaan meemaken, mijn Pro4 heeft nog geen onderhoud nodig gehad)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De wielbouwer zal om gezeur te voorkomen waarschijnlijk de originele lagers gebruiken.
Dus duur rvs dat weer snel speling ontwikkeld.
Dus duur rvs dat weer snel speling ontwikkeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
bert l. schreef:Keesx heeft al geantwoord...
Nou, daar had Suravida 16 uur eerder ook al gezegd.Keezx@fiets.nl schreef:24 MEI 2018 22:13
Versleten lagers geven dit symptoom, dus ik zou dat eerst maar tsjekken.
As eruit en vinger in het lager en draaien, slijtage is voelbaar.
En lekker beargumenteerd door Keez...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
- Mijn mountainbike: 2018 Epic
- Contacteer:
@ThaSingleTrackMastah
Ik heb zo't tooltje eerder zelf gemaakt door een oude getande ring op een stuk pijp te lassen. Dat werkte ook, maar was niet ideaal. Ik kan het echte tooltje op Ali echter niet vinden. Op welke term zoek jij dan?
Ik heb zo't tooltje eerder zelf gemaakt door een oude getande ring op een stuk pijp te lassen. Dat werkte ook, maar was niet ideaal. Ik kan het echte tooltje op Ali echter niet vinden. Op welke term zoek jij dan?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik had m op ebay.
Tool DT Swiss
Tool DT Swiss
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.