Newmen-components

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Balen is dat, transport schade!
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Denk ook dat het transportschade is. Kreeg hem thuisgestuurd in een doos met de zadelpen die vervolgens weer in een doos zat met andere spullen die ik had besteld.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mooie spullen, alleen jammer dat de velgen alleen in 28 gaats te krijgen zijn. Systeemgewicht is dan wel 125kg (waar ik gelukkig nog lang niet aan zit), maar vind 28 spaken toch wat weinig.

Opvallend dat ze de naven wel in 32 gaats uitvoeringen kunnen leveren.

Sinds kort is Erveha volgens mij ook dealer.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Inmiddels de naven besteld via Erveha, en de achternaaf is in "backorder".

Met de voornaaf alvast een wiel gespaakt met Notubes Arch MK3 velg en een mix van DT comp en revo spaken.

wielset moet dan ongeveer op 1.600 gram uit komen. Best licht voor een Boost wielset met velgen die een interne breedte hebben van 26mm.

Enkele detailfoto's van de naaf:

Afbeelding

Afbeelding

De preload ring is ook zoals hij gebruikt wordt door bijvoorbeeld Chris King.
Afbeelding

En het wiel:
Afbeelding

Wat mij opviel tijdens het bouwen:
- De naaf heeft duidelijk een "Syntace" signatuur (zoals de preload ring).
- De flenzen zijn nog behoorlijk hoog, ondanks het geringe gewicht. Gewicht is in de regio Tune, en die gebruiken juist lage flenzen (om gewicht te besparen?). Lage flenzen hebben langere spaken nodig.
- De naaf loopt enorm licht. In de wielrichter draait hij aanzienlijk lichter dan bijvoorbeeld nieuwe Hope of DT. Die moeten een beetje inlopen.

Hopelijk snel de achternaaf zodat ik de ze deze winter kan testen qua duurzaamheid.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Iemand nog ervaringen met de Newmen velgen? Ben aan het uitkijken om zelf een setje te spaken. De Evolution SL velgen van 25 mm zien er wel interessant uit. Samen met Sapim D-Light spaken en Sram 900 naven kom ik uit op een kleine 1500g voor een budget binnen de 500€. Qua gewicht, budget en breedte van de velg eigenlijk exact wat ik in gedachten heb. Had ze wel graag in 32-gaats gezien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef:Iemand nog ervaringen met de Newmen velgen? Ben aan het uitkijken om zelf een setje te spaken. De Evolution SL velgen van 25 mm zien er wel interessant uit. Samen met Sapim D-Light spaken en Sram 900 naven kom ik uit op een kleine 1500g voor een budget binnen de 500€. Qua gewicht, budget en breedte van de velg eigenlijk exact wat ik in gedachten heb. Had ze wel graag in 32-gaats gezien.
Ik heb een velg in mijn handen gehad. Zit volgens mij wel een beetje op het randje. Niet voor stevig trailgebruik dus. Maar wel goed stijf en er valt dus een mooi setje wielen mee te bouwen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Ik heb toevallig afgelopen week een vraag gesteld ivm de velgen via mail aan Newmen Components, of ze geen bredere carbon velg dan de huidige 22mm aanbieden :

For now we are having a hard time understanding if carbon makes sense for trail and enduro riding considering that our X.A25 and A.30 rims are stronger than most carbon offerings, a lot less expensive and our X.A.25 trailbike rim for example weighs in at 400g with 25mm inner width.

But the market definetly demands carbon rims.


In de categorie alu wieltests (op deuken / slagvastheid) komen de wielen er telkens als beste uit, met inderdaad hogere waardes dan sommige wielsets in de categorie carbon uit dezelfde test.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

@jan dinske
Newman eigenaar heeft syntace verkocht, dus daarmee
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Syntace / Liteville is opgericht door Michi Gratz en Jo Klieber. Michi Gratz heeft waarschijnlijk zijn aandeel verkocht om Newmen te beginnen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

madskatingcow schreef:Syntace / Liteville is opgericht door Michi Gratz en Jo Klieber. Michi Gratz heeft waarschijnlijk zijn aandeel verkocht om Newmen te beginnen.
I Know, de gelijkenis van de naven is niet toevallig. Voor de zadelpen geldt hetzelfde (Hiflex, maar dan anders).

Zelf vind ik het ook jammer dat de velgen er nog niet in 32-gaats zijn.

Ik rijd nu al weer een tijdje rond met deze naven, en ze bevallen nog erg goed. Ook een mooie ratel in het freewheel. Iets bescheidener dan de Hope Pro4, maar wel duidelijk aanwezig.

Cioa
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

madskatingcow schreef: In de categorie alu wieltests (op deuken / slagvastheid) komen de wielen er telkens als beste uit, met inderdaad hogere waardes dan sommige wielsets in de categorie carbon uit dezelfde test.
Waar zijn er of vind ik zulke tests? En klinkt zeer interessant, denk dat ik er wel eens setje mee ga spaken. Ik weeg 69 kg en zou er marathons mee willen rijden, ze moeten dus robuust en stijf zijn, maar onder Enduro of stevig trail gebruik zou ik ze zeker niet klasseren. Ze moeten aankunnen wat een hardtail in de Ardennen aan kan.
Vooral de brede velg trekt me wel aan. Mijn huidige DT Swiss wielen zijn nog 20 mm intern.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

madskatingcow schreef:Syntace / Liteville is opgericht door Michi Gratz en Jo Klieber. Michi Gratz heeft waarschijnlijk zijn aandeel verkocht om Newmen te beginnen.
En Newmen is alweer verkocht... aan Pending System GmbH & Co. KG, zie http://www.newmen-components.de/applica ... eilung.pdf, het bedrijf achter Cube, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Cube_(Fahrradmarke). Verklaart waarom Newmen OEM afgemonteerd is op de duurdere Cube modellen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vond het ook intressante naven en heb daarom voor deze naven gekozen in mijn racert krijg ze eind volgende maand ben benieuwd. ik kom zo ook op een 1425 gram uit voor race disc met 38mm carbon.

Voor de XC MTB kan je nog lager uitkomen.

Jammer dat ze inderdaad geen 25mm velg MTB in Carbon aanbieden. Maar de reactie snap ik wel. Ik twijfel daar ook aan is de meerprijs carbon het waard tov alu.

Andless wielen in vlaardingen heeft al een aantal setjes gespaakt met newmen velgen voor de MTB en dat komt inderdaad als geruime tijd via 1waybike (cube nl dus)
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Artikel op Pinkbike

Zie het artikel voor meer informatie, hier wel wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding
Wiel met touwtjes als spaak
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Passen er eindelijk 'spaken' in mijn zadeltasje.
Plaats reactie