Carbon wielen (velgen) wel of niet ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Al een tijdje loop ik te denken aan Carbon velgen.

Maar wat voor voordelen heb ik tov de huidige Spline1 wielen die ik nu heb ?

Dat ze wat lichter zullen zijn dat snap ik, maar maakt het veel verschil ?
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

ze zullen voornamelijk stijver zijn.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

ik heb de 1501 spline 1wielset, en heb sinds kort ook de carbon xrc1200 van dt swiss. het gewicht merk ik niet heel veel van, maar het stuurt wel anders, strakker. Ik vind het echt een vooruitgang terwijl ik niet iemand ben die elke kleine verandering in de fiets gelijk opmerk.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Als je niet weet welk voordeel je eruit haalt, waarom zit je er dan aan te denken :wink:
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Ach, daar heb je een punt..
Maar er zijn meerderen met deze vraag.
Die durven het niet te stellen.. ik wel :)
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Ik heb alweer een tijdje een handgespaakte wielset met carbon velgen. Duidelijk stijver dan de standaard wielen. Of dat een voordeel is moet je zelf bepalen.
Ik irriteer me nu zo nu en dan aan de flex in mijn vork....
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stijver, maar als je pech hebt ook in de richting waarin je wiel iets zou moeten mogen vervormen: in de richting van de velg naar de naaf. Nu letten fabrikanten daar wat meer op en zorgen dat een carbon velg ook in die richting weer iets kan vervormen. Aan de andere kant, dat effect merk je misschien op een worteltapijt en anders als je door een rotsveld heen kegelt, situaties die je in NL nauwelijks hebt. Je pakt dus in de regel meer de voordelen van de extra stijfheid: stuurprecisie, directer gevoel bij aanzetten.

Sterker. In ieder geval sterker dan een aluminium velg van gelijk gewicht om het iets preciezer uit te drukken. Of pakweg 20% lichter bij gelijke sterkte (geen hard getal, beetje gebaseerd op wat ik om me heen kapot zie gaan).

Duurder. Ja, duh. Niet alleen de aankoop echter, maar ook als je de boel sloopt. Een enkel merk geeft levenslange garantie, no questions asked. Maar als je de boel kapot rijdt dan kost het geld. In een enkel geval is de velg nog te repareren, maar ook dat is duurder dan een hoogwaardige alu velg. Maar met een alu velg heb je dan weer niet de voordelen van het carbon en dus gaat die vergelijking niet op.


De nieuwste generatie carbon velgen (veelal van fabrikanten van naam, China-'neppers' volgen meestal wat later) hebben veel nadelen aangepakt: dikkere velgrand voor sterkte en tegen snakebite, meer materiaal rond de spaakgaten tegen het doortrekken van de nippels. En ingebouwde 'flex'. Let op, China-'neppers' zijn niet slecht, maar de 'merk'-velgen zijn meestal net iets beter.


Maar feitelijk is de winst dus vooral een beetje gewicht, tot pakweg 100 gram op roterende massa. Voor een flinke prijs. Dat is zinnig als je verder ook op het gewicht let. Het is ook zinnig als je gewoon iets 'mooiers' wilt hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie