Tik in aandrijflijn; Speling cassette body/naaf?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Sinds een tijdje voel ik een tik in de aandrijflijn van mijn fiets. Ik dacht oorspronkelijk dat het in de crank of in het pedaal zat, maar dat heb ik inmiddels uit kunnen sluiten. De tik is alleen voelbaar als ik kracht zet (zonder te trappen of bij minimale druk voel ik het niet).

Nu heb ik ontdekt dat er op mijn cassette body (Shimano XT naaf FH-M756) een klein beetje zijdelingse speling zit (ca. 1mm) en op het wiel zelf zit ook wat speling die ik er met de hand niet meer uit kan draaien. Inmiddels heb ik ook een oude cassette gemonteerd en een andere sluitring (met een extra dun ringetje) geprobeerd, maar de zijdelingse speling blijft aanwezig.

Op de body van de cassette zitten wat kleine groeven, maar het lijkt erop dat dit de speling niet veroorzaakt. Onderstaand een aantal foto’s ter ondersteuning van het verhaal.

Nu heb ik de volgende twee vragen:

- Kan zo’n klein beetje zijdelingse speling inderdaad de duidelijke tik veroorzaken die ik voel in de aandrijflijn?
- Is het probleem op te lossen door de body te vervangen en eventueel ook de lagertjes van de naaf? Ter info: Het is een oudere fiets en ik wil er niet teveel geld meer insteken.

bedankt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als er speling op de body zit en op de naaf, en die speling op de naaf kan je er niet meer uit draaien, dan kan het zijn dat de inbus (maat 10) die body en naaf verbindt los zit.
Als je hier al lang mee rijdt is het te laat, dan is vastdraaien waarschijnlijk niet meer mogelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de as er even uitgehaald, maar de body lijkt gewoon goed vast te zitten (kan hem niet vaster draaien)

Je geeft aan dat vastdraaien niet meer mogelijk is als je er te lang mee rijdt. Bedoel je hiermee dat de naaf dan versleten is of dat ik de body dien te vervangen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als die inbus los zit en je rijdt door, dan slijt het schroefdraad, en de interface tussen body en naaf.
Omdat de inbus en de body van gehard staal zijn, en de naaf van alu, zal vooral de naaf slijten.
Blijkbaar is dat bij jou allemaal nog in orde. pfff...

De as moet toch spelingsvrij afgesteld kunnen worden.
Je schrijft "en op het wiel zelf zit ook wat speling die ik er met de hand niet meer uit kan draaien."
Wat bedoel je daarmee ?
De lagers stel je af met een setje platte steeksleutels, zgn. naafsleutels, niet met je vingers.
Heb je die naafsleutels ?
Als je die hebt gebruikt en het lukt nog steeds niet, dan zou je kunnen overwegen een complete naaf te kopen en "alles" over te zetten.
Je hebt dan ook meteen de body vervangen.
Die heeft bij Shimano altijd wat speling, maar die speling wordt wel steeds erger en kan dan ook tikjes en kraken tot gevolg hebben.

Maar tikjes in de aandrijving kunnen ook uit je bottom bracket komen, uit je cranks, een los bladboutje, of een stroeve of scheve schakel in je ketting.

Hoe treedt het kraakje op ?
Precies in je traptempo, of willekeurig ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Ik heb geen idee of ik de speling in het verleden op de juiste manier verwijderd heb, maar door de snelspanner uit het wiel te halen en door de laatste moer met de hand vast te draaien en weer net iets los te draaien, liep het wiel vrij en had ik geen speling. Inmiddels is dat dus niet meer genoeg. Ik heb de sleutels besteld zodat ik kan proberen de speling eruit te draaien.

Wat betreft andere oorzaken. Het bottom bracket is vervangen, op de crank zit geen speling en die is ook niet heel oud. De bladboutjes heb ik recent vervangen en gecontroleerd. Ook de pedalen heb ik uitgesloten door andere pedalen te monteren. De ketting kan inderdaad het probleem zijn. Kan het wellicht ook aan de missing link liggen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De missinglink kan slijten en dan tikken.
Heb ik zelf wel eens gehad.
Betere er aring met Powerlink (sram).
Gebruik je dezelfde link in 2 kettingen, of iedere ketting zn eigen link?

Met de hand, dan bedoel je met je vingers ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Ik gebruik op deze fiets momenteel maar 1 ketting. Ik bedoel inderdaad met mijn vingers.
Voor de zekerheid zal ik even een nieuwe powerlink monteren en de ketting controleren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan om te beginnen maar eens de lagers stellen en borgen met gereedschap.
Powerlink kan geen kwaad. Missinglink heeft wel eens vaker een misser gehad ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie