Hulp framemaat motivatie

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
JayKay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 10:21

Beste experts en zelfbenoemde experts :wink:

Na jaren met een 26er te hebben gereden stap ik over naar een 29er. Ik heb gekozen voor titanium/pinion/riem vanwege weinig vrije tijd om te poetsen.

Nu zit ik erg met de maat te stoeien, ik heb op een medium pilot locum gereden en eigenlijk zat dat meteen goed. Daarom heb ik de large niet eens meer geprobeerd.
De laatste tijd lees ik echter alleen maar over dat je soms beter kan kiezen voor een lange reach icm korte stuurpen en daar komt het dilemma om de hoek, wat brengt een large mij ipv een medium??

Paar dingen over mezelf: lengte 182cm, BBL 86cm, zadelhoogte 76cm. Inzetbereik voornamelijk XC op de UHR, hou van klimmen en snel draaien/keren, lange afstanden rechtdoor doe ik niet veel. Af en toe de fiets mee naar Limburg/Voerstreek maar hoef geen Alpentochten te maken.

Setup die ik heb gekozen: 130mm 34 fox float, een -10 graden 85mm stuurpen en een 78cm breed 12 graden backsweep lowriser. Onderstaand een foto van de fiets in de testopstelling waarbij alleen het stuur nog enkele cm's breder zal zijn en meer backsweep heeft.
De toptube van een large is 23mm langer en 1,5cm hoger balhoofd en 3cm hogere zitbuis.

https://www.dropbox.com/s/oly8w2rscmlqj ... 3.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
De foto is van de fiets zoals deze op jouw maat is afgesteld ?
Dan is de hoogte vh frame in orde, maar ik vind de stuurpen wat lang, voor moderne maatstaven.
Ook staat je zadel ver (maximaal?) naar achteren.
Dus de hoogte vh zadel zegt dat je de goede maat hebt, maar de lengte vd stuurpen én de stand van je zadel zeggen dat je wel een maatje groter(=langer) mag hebben.
-Heb je relatief lange armen ?
-Is de geo vd Locum een beetje ouderwets "vierkant" ?

Pat schrijft hier dat hij als XL-rijder op de Locum maat L ook goed paste.
Maar ook daar zie ik een lange stuurpen en het zadel max. naar achteren...
Pat schreef:Daar waar ik door mijn lange benen meestal op
XL uit kom was de maat L van Pinion spot-on. De bovenbuislengte van 625 mm
in combinatie met een niet al te korte stuurpen zorgt voor een prettige zitpositie.
Wat adviseert Pilot?
Ik kan alleen het onderstaande tabelletje vinden:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Op beide maten zal je goed wegkomen, moet het perfect kom je op een M/L custom.
Negatieve stuurpen met een spacer eronder vind ik een no-go btw ;)
Op een medium zou ik een dropper zetten met wat meer travel, dat oogt wat mooier dan nu op de foto.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JayKay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 10:21

De getoonde fiets is inderdaad afgesteld zoals ik lekker zit, zadelrail zit wel in het midden trouwens.
Lengte armen normaal (APE index van 0).
Zij adviseerden mij een maat M. Maat L betekent een 55 of 70 mm stuurpen en geen spacers. Maar belangrijkste vraag erbij, blijft het dan een XC karakter houden of wordt het meer trail?
M/L custom is natuurlijk mooi maar denk dat ik wel uitkom met een standaardmaat
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

JayKay schreef:De getoonde fiets is inderdaad afgesteld zoals ik lekker zit, zadelrail zit wel in het midden trouwens. Zij adviseerden mij een maat M. Maat L betekent een 55 of 70 mm stuurpen en geen spacers. Maar belangrijkste vraag erbij, blijft het dan een XC karakter houden of wordt het meer trail?
M/L custom is natuurlijk mooi maar denk dat ik wel uitkom met een standaardmaat
Check even verschil in wielbasis, wil je echt een gooi en smijt fietsje ga je voor de M, daar heb je op gereden en dat vond je fijn.
Anders nog een testrit op een Large doen die op jouw wensen is afgesteld. Dan weet je het zeker, gaat toch om een berg muntjes ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

btw, testfiets 650B+ en je wilt een 29er? diameter bij 29 x 2,4 is nog wel iets meer dan 27,5x3.0, vraag me af of je dan nog met dezelfde belt lengte uit komt als op de foto.
Je "echte" achtervork lengte (sliding drop-outs)wordt bepaald door tandwiel verhouding + belt en wieldiameter
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JayKay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 10:21

Bedankt voor jouw antwoorden, fiets wordt idd met 29 wielen 2.35 banden afgeleverd. Alle onderdelen worden door Pilot besteld en erop aangepast dus belt lengte komt in orde.
Vond deze fiets wendbaar door het bos en stabiel aanvoelen. Zoals je aangeeft is het eigen voorkeur: M wat speelser en makkelijk om te gooien of L stabieler en beter voor dalen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijft toch een beetje dubbel.
Je valt blijkbaar op de grens van M en L.
De lange stuurpen met neg. rise wijst op XC, gaan met die banaan.
(de spacers onder de stuurpen doen dat weer gedeeltelijk teniet, maar Pilot monteert die natuurlijk altijd zodat je nog wat kunt prutsen met de hoogte vh stuur)
Het M-frame (dus de afronding naar beneden) wijst juist op een keuze voor een speels karakter, lang leve de lol.
De keuze voor Pinion en belt is ook niet echt XC, net als jouw keuze voor een 130mm vork (ipv 120 die Pilot gebruikt voor zijn maattabel).
Dus dan blijft de relatief lange pen met negatieve rise een vreemde eend in de bijt.
Nu is dat natuurlijk een onderdeel dat voor een paar tientjes is om te ruilen, maar toch.
Fietsje kost een sloot geld, dus beter meteen goed.
En je wilt ook zeker weten dat je de goed (beste) maat hebt gekozen.

De wielbasis van een L is 25mm langer, dat voel je wel in de korte bochtjes (switchbacks Alpen).
Maar op los zand gaat 'ie weer beter rechtuit, het is ook altijd wat.

Ter info: Ik ben ongeveer jouw maat, maar met relatief lange armen.
M'n XC fiets is maatje L met een 80mm pen, 68cm lowriser.
M'n LTHT is maat M met een 55mm pen (en 140mm vork - 67 balhoofdhoek) en een 76cm riser.
Op beide rij ik lekker, maar de XC'er met maat L is in NL beter op z'n plek, voelt efficiënter, ook op de singletracks.
De LTHT met maat M, heeft een andere zit, minder gestrekt, minder sportief.
Die gaat fijner naar beneden op technische singletracks, meer het gooi en smijt gevoel.
(als het daar niet mee lukt, ligt het echt aan mij, niet aan de fiets)
Maar ik zal er geen lange afstanden mee gaan rijden, beentjes zijn eerder leeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JayKay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 10:21

I get it wat je hierboven zegt, denk dat ik de tegenstelling in keuzes wel deels kan uitleggen. Grootste deel van de kilometers maak ik op de racefiets waar ik gewend ben wat gestrekt op te zitten, mijn 26 had ook een lange stuurpen en is echt voor xc met 100mm vork.
Wat ik niet fijn vond op mijn 26er was dat het comfort echt wat weinig was, aan het eind van de rit voelde ik echt elk kuiltje doorslaan in mijn rug. Dit los ik nu op door grotere wielen, tubeless brede banden, een voorvork met meer travel en niet te hard afgesteld (nee ik wil geen fully). Blijkt dus dat ik eigenlijk naar een LTHT ga en dus een kortere zit daarbij aansluit maar dat ben ik dus niet gewend...
Als ik de geo’s in een calculator klop dan kom ik op precies dezelfde zit op een L met een 60mm stuurpen maar heb dan een langere wielbasis. Denk dat ik nog eens ga bellen erover :-q
Laatst gewijzigd door JayKay op za 28 april 2018, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wil je echt zoveel geld uitgeven aan een fiets waarbij je eigenlijk tussen twee maten in valt?
Ook al zul je best wennen aan beide keuzes, er is een verschil tussen "ik ben goed gewend aan m'n fiets" en "WOW", dit is echt super! In deze prijsklasse moet het "WOW" zijn toch?

Op z'n minst zou ik ook op een L willen rijden om te kunnen vergelijken. Daar heb je meer aan dan wat wij erover denken.
Enne, een negatieve pen icm een riser klopt natuurlijk niet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Aan de ene kant denk ik dat je voor jouw doel goed zit op de M. De iets kortere wielbasis en de langere stuurpen zorgen inderdaad voor een wendbare fiets, op de 'ouderwetse' manier. Je kunt nu flink aan je stuur draaien en de fiets reageert daar dan ook goed op. Voor het overgrote deel van de ritten in NL ook de richting waarin mijn keuze zou gaan. Inderdaad precies zo als Yo-Eddy ook aangeeft: gooi en smijt en je vindt het prettig. Niets mis mee dus.

Maar gezien de foto haak ik bij TSTM aan: zadel ver naar achteren = boswielrenner houding. Je moet nu bijna aan je stuur gaan hangen om uit het zadel te kunnen komen. Efficiënt om te stampen (rechtdoor omhoog), maar niet voor een actieve rijstijl. Hoef je je niets van aan te trekken, zo zitten hele volksstammen op de mtb.
Zou je dus op de M je zadel naar voren schuiven, dan moet er een langere stuurpen op (of het stuur flink omhoog!). En dan komt dus beter een L in beeld. Kort door de bocht kun je daar dan toch scherper mee sturen dan met de M, maar het vraagt wel om een verandering in rijstijl. En aan de andere kant profiteer je toch ook van de betere rechtuitstabiliteit van de langere wielbasis en geeft die rust ook iets meer vertrouwen bij het insturen op wat hogere snelheid.

Aan de andere kant: die lompere wielen (banden) geven die rust nu toch ook al. Ik denk dus dat je met de huidige situatie prima bediend bent. Lekker door blijven fietsen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, echt fout is het niet, maar is het ook echt goed ?
Zoals Kermit zegt, het is een dure fiets, dus eigenlijk moet het wél precies goed zijn.

En dan nog iets. (los vh feit dat je precies tussen 2 maten in valt)
Deze Locum heeft een Gates belt en een Pinion gearbox.
Hoe sta je daar tegenover, is het een bewuste keuze, of liep je gewoon tegen deze fiets aan ?
Je betaalt een smak geld voor deze fratsen, en naast de specifieke voordelen zijn er ook nadelen.
Not-done om kritisch te zijn tov zulke exclusieve techniek natuurlijk, maar is het z'n geld echt waard ?
Er zijn lovers en haters. Zorg dat je bij de lovers hoort, anders wordt je er niet gelukkig van.
Als je 5 a 6000 euro uitgeeft zijn er meer mogelijkheden, zowel qua frame als qua aandrijving.
Voor sommigen is dat 5 jaar sparen, voor anderen is het peanuts.
Hoe dan ook, voor zo'n bedrag moet alles kloppen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef:Tja, echt fout is het niet, maar is het ook echt goed ?
Zoals Kermit zegt, het is een dure fiets, dus eigenlijk moet het wél precies goed zijn.

En dan nog iets. (los vh feit dat je precies tussen 2 maten in valt)
Deze Locum heeft een Gates belt en een Pinion gearbox.
Hoe sta je daar tegenover, is het een bewuste keuze, of liep je gewoon tegen deze fiets aan ?
Je betaalt een smak geld voor deze fratsen, en naast de specifieke voordelen zijn er ook nadelen.
Not-done om kritisch te zijn tov zulke exclusieve techniek natuurlijk, maar is het z'n geld echt waard ?
Er zijn lovers en haters. Zorg dat je bij de lovers hoort, anders wordt je er niet gelukkig van.
Als je 5 a 6000 euro uitgeeft zijn er meer mogelijkheden, zowel qua frame als qua aandrijving.
Voor sommigen is dat 5 jaar sparen, voor anderen is het peanuts.
Hoe dan ook, voor zo'n bedrag moet alles kloppen.
Pinion en Gates zijn prima "fratsen" hè :bier: of het zijn geld waard is, is met alles subjectief, voor mij is het elke stuiver waard.
Puur persoonlijk zou ik al dat moois uiteraard wel op een ander frame hangen.... :winkie: :winkie: :winkie:

ff serieus, doe gewoon nog een ritje op de Large en hak dan de knoop door.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JayKay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 10:21

Haha ook 11ants zijn prachtige fietsen en ook Gilbertson trouwens :-q . Mijn 26er was Rohloff en wil nu 29 pinion vanwege gewicht op de goede plek, ik heb er hard en veel extra voor gewerkt en dat hard werken wordt voorlopig niet minder dus ik wil bij vrije tijd gaan rijden en niet veel poetsen, het zijn betrouwbare systemen allebei.
Ik weet als voornamelijk wegfietser prima met derailleurs en kettingen om te gaan en schroef deze ook helemaal zelf in en uit elkaar. Voor het mountainbiken waar ik meer tijd in wil stoppen wil ik gewoon rondjes knallen of mooie toertochten maken met goede vrienden 8).
Ga zeker een Large proberen, thanks boys. Ik laat het weten wat het wordt. :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JayKay schreef:... Mijn 26er was Rohloff en wil nu 29 Pinion vanwege gewicht op de goede plek, ...
Verkeerde plek...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie