Kunstheup en mountainbiken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Randy13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
Contacteer:

Het is nu een jaar en een paar dagen geleden .
En ik heb eigenlijk geen pijn meer in het gewricht wel nog kleine pijntjes er om heen maar dat mag geen naam hebben.
Het beenlengte verschil heb ik opgevangen met steunzolen.
Durf bijna alles weer op de fiets.
Alleen de angst om uit te glijden vooral in de gladde bochies aan de geopereerde zijde .
Trek Procaliber SL 9.8
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

De nieuwe heup zit er nu 3,5 jaar in en ik doe er alles mee, behalve piekbelastingen zoals hardlopen, hindernisbaan etc.
Atb’n gaat prima, ook met de starre Krampus, al zal ik daar niet mee naar beneden stuiteren in bergachtig terrein.
Bottom line: artrose in je heupen en een kunstheup hoeft niet het einde van het mountainbiken te zijn, hoewel dit generaliserend is.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Mooie man, zoals ik al vaker heb gezegd in dit topic, fijn dat het zo goed gaat! M'n pa van 83 is vorig jaar van z'n fiets gevallen (geduwd om exact te zijn, maar dat is een lang verhaal), heup gebroken. Nieuwe heup er in en die fietst ook elke dag weer fluitend zo'n 40/50km.
Eerjan Eringa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 april 2018, 11:55

Hallo Paul, Goed om te vernemen dat het je na een aantal jaren ook goed afgaat.
Ik verwacht ook aan de beurt te zijn voor vervangen van de linker heup en ben er wel een beetje angstig voor.
Maar na 1,5 jaar niet atb-en door pijn kijk ik wel uit naar het moment dat ik weer het bos in kan...
Nogmaals dank voor je verhaal.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

@Eerjan, succes met de operatie. Ik verwacht dat jij ook van veel pijn op de ene dag, naar nul pijn op de volgende dag gaat. Wondpijn en aanvankelijke spier- en aanhechtingspijn daar gelaten, maar dat is peanuts vergeleken met de pijn die je nu hebt.
Zorg dat je revalidatie top is, dat maakt veel verschil.
En wat is hier het praktisch nut van?
Eerjan Eringa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 april 2018, 11:55

2 Dagen geleden geholpen aan mijn linkerheup. Van niet recht meer kunnen zitten naar wel rechtop kunnen zitten en binnen 6 uur na de operatie alweer een stukje (met hulpmiddelen) gelopen. Gaat wonderbaarlijk goed en door de medicijnen geen buitensporige pijn. Als ik kijk naar de hoek die het been weer kan maken zal fietsen straks na 2 jaar ook weer lukken :D. Als je dan terugkijkt is het een proces wat al jaren loopt en waar je langzaam in rolt.

Vanuit ziekenhuis hebben ze het 1,5 jaar kunnen rekken, want bij 45 jaar ben je zeker 5 jaar te jong voor deze operatie. Wat een opluchting nu. Ik kan zeggen het had veel eerder gemoeten, maar door deze "wachttijd" is er meer rust in het hoofd gekomen waardoor ik nu rustig de tijd wil en kan nemen om te herstellen. "Eerst weer lopen voor je kunt rennen".
Het lichaam moet weer wennen aan de nieuwe stand van het gewricht. Nogmaals dank voor jullie input. :-q
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Eerjan,
Je hebt medicijnen tegen de pijn, welke pijn? Wondpijn? Spierpijn?
De gewrichtspijn zou nu toch weg moeten zijn.
Wel mooi dat het nu achter de rug is en de fiets hopelijk weer uit het vet kan.
Succes met de revalidatie!
En wat is hier het praktisch nut van?
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Zag deze juist passeren in het nieuwsoverzicht:

https://sporza.be/nl/2019/02/12/bart-de ... kunstheup/

"De 32-jarige renner van Wanty-Gobert viert komend weekend zijn rentree na een jaar vol blessureleed. De Clercq fietst voortaan met een heupprothese rond."
Knuckledragger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 22 november 2022, 23:13

Ook ik moet er aan geloven. Binnenkort moet ik 4 dagen voor mijn 49e verjaardag opdraven bij de St Maartenskliniek voor mijn intake gesprek. Mijn grootste angst is toch wel dat ik mijn geliefde mountainbike hobby niet meer of alleen sterk beperkt kan uitvoeren. Goed om te lezen dat het wel degelijk mogelijk is!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deze foto is van een paar weken geleden, genomen in de Italiaanse Alpen tijdens een klim naar 2.500 meter hoogte. De meneer die je hier ziet rijden heeft een paar maanden eerder een nieuwe heup gekregen.

Hij rijdt hier op een Specialized Levo SL e-mtb, een lichte en niet zo krachtige e-mtb waarmee de rijervaring erg dicht bij die van een analoge mtb blijft. Maar er waren dan ook dagen met >2.000 hoogtemeters bij en wat loopstukken (zelfs met e-mtb). Zes dagen achter elkaar fietsen in het hooggebergte gingen hem uitstekend af. Dus er is zeker hoop ;-)

Sterkte met je operatie!

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie