Maat achterdemper Nakita Blaze C Pro

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
M_N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:28

Binnenkort wordt mijn nieuwe frame bezorgd, echter zonder achterdemper. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met Nakita (Oostenrijkse fietsenbouwer/importeur) voor informatie over de benodigde achterdemper, maar er wordt niet gereageerd. Omdat er ook geen 2018 modellen op de site staan, lijkt het erop dat het bedrijf al sinds najaar 2017 niet meer actief is.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik bepalen welke achterdemper geschikt is voor mijn frame? Ik heb op afbeeldingen van het frame geprobeerd de demper op te meten met behulp van een aantal bekende maten van het frame, en daaruit volgt dat de inbouwlengte rond de 190mm zou moeten zijn. De veerweg voor dempers met deze inbouwlengte zit rond de 45-50mm, maar komt dat heel precies?
Op RCZ komt vaak een Monarch 190*51 langs. Ik overweeg die te bestellen. Loop ik daarmee een groot risico dat e.e.a. toch niet lekker werkt?

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

190mm is een veel voorkomende demperlengte, en die hebben idd een slag van 50/51mm. Dus het zou heel goed kunnen dat dat de passende demper voor je frame is.

Een maat korter is 165mm en een maat langer kom je bij 200mm inbouwlengte uit. Die zijn er overigens met twee slaglengtes, 51 en (+\-) 55mm en dan is het wel van belang de juiste versie te hebben.

Let ook nog op de maat van de inbouwbussen die jouw frame nodig heeft, breedte en diameter van de bout kunnen verschillen. Nauwkeurig meten want die bushings zijn in erg veel breedtes verkrijgbaar, soms met hele kleine verschillen.

Misschien kun je als je het frame binnen hebt een demper proberen van een kennis of bevriende lbs. Dan weet je 100% zeker welke maat je nodig hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Het frame heeft 130mm veerweg, inbouwlengte zal dus 190 of 200mm.
Is inderdaad op het worldwideweb niks/noppes/nada over terug te vinden....
Heb ook naar dit frame gekeken, wat weegt het frame trouwens zo zonder demper? Werd het frame inclusief achteras geleverd? thx
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
M_N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:28

Heb hem nog niet binnen. Donderdag werd hij bezorgd, maar er zat een ander frame in de doos. Dus die is nu retour en het juiste frame is onderweg. Als hij binnen is weet ik wat er allemaal bij zit en zal een update geven. Volgens de beschrijving is het zonder demper en zonder steekas, maar we wachten het even af.
En dan kan ik idd op gaan meten wat de maat is van de bushings . De gok om een 190*51 demper te bestellen durf ik dan wel te nemen. Ik denk dat het veiliger is om een demper met een paar mm te weinig veerweg te hebben, dan een paar mm teveel toch?
Verder zet ik alles over vanaf mijn oude fiets, dus een Sektor gold 140mm, XT 1*10, Deore remmen enThomson dropper. Wel heb ik een setje nieuwe wielen: Spank Oozy Trail 295 in de kleur "Emerald green" . En misschien komt er nog een stuur in dezelfde kleur bij.

Dit is natuurlijk niet hetzelfde frame, maar het idee m.b.t. de kleur is zoiets:

Afbeelding
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ter info: er bestaan ook nog 184x44 dempers.

Maar volgens deze blogpost heeft de 2016 blaze c een 190x51mm demper. Leerzame post overigens.
http://linkagedesign.blogspot.nl/?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;
M_N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:28

Goed gevonden! Ik had zelf al op die site rondgekeken, maar op een of andere manier deze fiets niet gevonden. Maar bij deze is de vraag dus beantwoord. :-q

En verder een interessant artikel idd. Ik zal dus op zoek moeten naar een zo progressief mogelijke demper om een aantal nadelen van dit ontwerp tegen te gaan. In het artikel wordt gesproken over een Fox met een EVOL sleeve als goede optie. Iemand nog andere ideeën?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Fox EVOL en Rock Shox Debonair dempers zijn juist minder progressief door de gebruikte luchtkamers dacht ik. Dus die zou je dan niet moeten hebben.

Mooi dat je iig zekerheid hebt over de inbouwlengte, dat geeft toch wat rust ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Een grotere luchtkamer is minder progressief inderdaad. Maar je kunt met een grotere luchtkamer wel meer spelen met spacers om zo toch een progressieve shock te hebben. En dat is wat de fiets echt nodig heeft zo te lezen.
M_N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:28

Mijn geduld werd behoorlijk op de proef gesteld, maar vandaag is het frame dan toch aangekomen. Precies zoals vermeld op de website: helemaal kaal. Dus ook zonder steekas. Verder ziet het er goed uit op het eerste gezicht. Nu even balhoofdlagers, BB en steekas bestellen en dan snel opbouwen. Ik heb zelf nog snel even wat gemeten aan de leverage ratio, en dat lijkt wel aardig te kloppen met de grafiek uit de link hierboven. Sinds vandaag staan er Suntour Unair dempers op RCZ die volgens de website van Suntour geschikt zijn voor frames met een leverage ratio van 2.3 tot 2.7. Een Duair met de kleinste air can zou geschikt zijn voor een ratio van 2.7 tot 3.0 en is dus nog iets progressiever. Ik twijfel dus een beetje welke ik zal bestellen. De Unair is niet aan te passen, de Duair zou ik achteraf nog wat meer of minder progressief kunnen maken d.m.v. een andere air can. Wat is wijsheid?
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over die demper kan ik je niet goed adviseren, maar let er bij de aanschaf van een steekas op dat je de juiste neemt. Er zijn namelijk meerdere standaards qua schroefdraad: Maxle, Syntace X12 en Shimano E-thru.
Ook de lengte van de as kan verschillen (ondanks dezelfde inbouwbreedte van de naaf) en als laatste nog de vorm van de kop: een vlak of conisch aanlegvlak.

Ik ben daarachter gekomen toen ik de verkeerde as besteld had, in mijn naïeve aanname dat een 142x12 as altijd hetzelfde zou zijn (ik heb dus nog een as met Syntace draad over ;-)).
In het topic dat ik daar toen over geopend heb staan wat links waar je meer info kunt vinden:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=135765" onclick="window.open(this.href);return false;

Het handigst zou zijn (als je de specs niet kunt achterhalen) als je bij iemand een as zou kunnen passen voor je er een besteld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
M_N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:28

Bedankt voor de info. Volgens de info uit de folder van Nakita gaat het om een E-thru as en als ik het opmeet is de standaard 171mm van de assen van Shimano zelf de juiste maat. Volgens mij is een vlak aanlegvlak ook standaard voor dit type as. Schroefdraad lijkt niet van belang, want de passende moer zit bij de as. Dus dat zou goed moeten komen.
M_N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:28

De bouw heeft wat vertraging opgelopen, maar het is gelukt. Uiteindelijk dus een 190x51 demper gemonteerd en dat lijkt prima te werken. In dit SYS topic een plaatje van het eindresultaat http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=133128
Plaats reactie