Wetten in Wallonië ivm waar wel en niet gefietst mag worden

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Dieterrr
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 januari 2018, 14:41

Weet iemand wat in Wallonië nu eigenlijk de wetgeving is ivm het betreden van paden met een fiets? Welke artikels van de wet bevatten dit?

Het liefst van al zou ik graag letterlijk weten hoe het in de wet staat ipv speculatie en interpretatie, maar gezien ik geen jurist ben weet ik zelfs niet waar te beginnen met zoeken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waar ben je bang voor?
Belgie heeft de strengste regelgeving van Europa, maar de slechtste handhaving.
Dus waarschijnlijk ben je in overtreding (bij wat je ook doet), maar de kans dat je gepakt wordt is uiterst klein.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dieterrr schreef:Weet iemand wat in Wallonië nu eigenlijk de wetgeving is ivm het betreden van paden met een fiets? Welke artikels van de wet bevatten dit?

Het liefst van al zou ik graag letterlijk weten hoe het in de wet staat ipv speculatie en interpretatie, maar gezien ik geen jurist ben weet ik zelfs niet waar te beginnen met zoeken.
Maar wat wil je nu eigenlijk weten? Regelgeving, Mocht je bvb. een tocht willen uitzetten, dropping of wild kamperen kom je vaak uiteindelijk bij de burgemeester terecht. Elk dorp heeft zijn eigen karakter en privé domeinen. Daar is hier heel moeilijk een duidelijk antwoord op te geven.

Wel is hier nog heel veel mogelijk mits in goed overleg.. :bier:
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Dieterrr schreef: Wallonië ..... wetgeving
:lol:

Snap je vraag op zich wel maar ik zou me er ook niet te druk om maken. Ik kom vaak in omgeving Malmedy en Luik /Esneux/Remouchamps etc en daar speelt dat zo nu en dan op. In Malmedy had je het bekende verhaal over het mtb verbod wat uiteindelijk naar mijn weten amper gehandhaafd is en waar niemand zich wat van aantrekt. Zat juridisch gezien ook redelijk shaky in elkaar vond ik. Snap dat je in principe sowieso niet buiten de paden mag mtben maar als er zolang gedoogd is en ze opeens gaan handhaven zonder dit eerst aan te kondigen (en daar versta ik niet onder dat alleen die kerel van die tochten een mail krijgt) of duidelijk aan te geven om welk gebied het precies gaat lijkt me dat hier weinig van overblijft als het voor de rechter komt. Aan de andere kant hebben we het wel over Wallonie..

Bij de Sart Tilman (bij Luik) heb je een illegaal DH/endurolijntje wat vorig jaar opeens met allemaal linten en borden afgezet is, na een paar weken lagen die allemaal in de bosjes en werd er weer vrolijk verdergefietst. Sindsdien niks meer van gemerkt ook.

Hoorde laatst dat er nu bij de Ninglinspo weer een boze boswachter was die met bonnen liep te zwaaien, sindsdien weer niks meer van gezien of gehoord.

Uiteindelijk komt het neer op gezond verstand. Drukke gebieden/momenten mijden, netjes doen tegen andere bosgebruikers en niet heel de boel omploegen met je achterwiel en we kunnen waarschijnlijk nog wel een tijdje in dat grijze gebied blijven zitten..
Plaats reactie