De eerste MTB is er... en nu?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
shadow elenter
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 april 2018, 01:48

Even over mij want dit is mijn 1e post: Ik ben 28 jaar, woon in Haarlem Ik ben behoorlijk sportief (voornamelijk klimmen en hardlopen) en heb een bovengemiddelde basisconditie, maar fiets spieren zijn nog niet echt getrained :tong .

Ik zat er al een tijdje naar te kijken, en nu toch eindelijk de stap gemaakt om een MTB te kopen :-) (deze: https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29er-1-ge-2018)

Dol blij met de fiets, en langzaam komen de bestelde randzaken(bidonhouders, helm, pedalen enz.) binnen, maar nu?

Uiteraard heb ik al even gezocht op internet maar de meeste "hoe te beginnen guides" zijn gericht op fiets kopen en randzaken, en zijn stil over wat daarna moet komen...
Dus, waar vind ik iemand die mij even op sleeptouw wil nemen , en mij door mijn eerste route(s) kan loodsen?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou zeggen zoek een clinic bij je in de buurt. Daar leer je de basis en van daaruit kun je gerust een trail op.

Deze clinics worden door forummember MacReal gegeven en ook nog eens redelijk bij je in de buurt. Stuur hem anders een pb voor meer informatie.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wie is er nu met een clinic begonnen? Gewoon op die fiets, en elk vrij uurtje een parkoers op.
Als je dan eens begint met Noordwijk? Spaarnwoude is voor een beginner wat spannend. Zandvoort wellicht ook.

En verder: goed vooruit kijken om tijdig terug te schakelen en te anticiperen op het terrein. Als het steil naar beneden gaat: rustig aan, en je gewicht naar achteren verplaatsen.

Natuurlijk is fietsen met een maatje gezelliger, en veiliger.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik vind de tip van Dice over het beginnen met een clinic zo verkeerd nog niet.
Weinig mensen beginnen met een clinic idd maar het zou geen overbodige luxe zijn voor velen als ik op de lokale routes zie hoe slecht het gesteld is met de basis beheersing van de fiets door (wat ik dan aanneem) beginners.

Geniet van de sport, gun jezelf de tijd. En mocht je met clipless pedalen gaan rijden is het handig dat op een grasveld oid te oefenen voor je op straat of bij een verkeerslicht (don't ask) op je snuit gaat.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Patrick Smit geeft toch ook clinics op Schoorl? Is in ieder geval in de buurt en meteen een rondje dat je laat zien hoe mooi mountainbiken kan zijn.
Verder zou mijn tip voor beginners zijn om niet als een zoutzak op je mtb te blijven zitten, het is geen stadsfiets (of racefiets). Probeer actief op je fiets te zitten en staand je benen te gebruiken om de uitdagingen van het parkoers te overwinnen. Hoe vaak ik wel niet boswielrenners zittend een afdaling zie nemen op (of net over) het randje van controle...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ben ook wel voorstander van een clinics, zelf nooit een echte clinic gehad maar in het begin veel gereden met mensen heel goed kunnen rijden.
Tegenwoordig komen de bedrijfjes die clinics geven als paddestoelen uit de grond, doe er je voordeel mee.

Omgeving NH:
Bikge guide http://www.bikeguide.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Punky Chulo https://www.punkychulo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
MTB Spaarnwoude woensdag avondtraining http://www.mtb-spaarnwoude.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Partick smit https://patricksmitmtbvakantie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bike challenge https://www.mountainbikechallenge.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

baron062 schreef:Wie is er nu met een clinic begonnen?
Ik neem aan dat ik jou de voordelen van een goede clinic en dito instructeur niet hoef uit te leggen.
TS steekt geld in een mooie fiets en accessoires, investeren in een clinic waardoor je iig geleerd wordt wat vooruitkijken, aktief op de pedalen staan, gewicht verplaatsen etc is ipv het hier te lezen is echt geen overbodige luxe.
En uiteraard elk vrij uurtje zoals jij zegt het bos in duiken. :-q
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dice Oldskool schreef:
baron062 schreef:Wie is er nu met een clinic begonnen?
Ik neem aan dat ik jou de voordelen van een goede clinic en dito instructeur niet hoef uit te leggen.
TS steekt geld in een mooie fiets en accessoires, investeren in een clinic waardoor je iig geleerd wordt wat vooruitkijken, aktief op de pedalen staan, gewicht verplaatsen etc is ipv het hier te lezen is echt geen overbodige luxe.
En uiteraard elk vrij uurtje zoals jij zegt het bos in duiken. :-q
Soms ben je te bang... Ik zou beginnen met elk uurtje op die fiets te kruipen en op een later stadium , wanneer je geen progressie meer ervaart, eens een clinic opzoeken.

De TS begint niet op een enduroroute he.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Uiteraard is het nu een kwestie van gewoon doen. Fietsen ermee, clinic kan altijd en is zeker geen slecht idee. Zelf nooit gedaan maar met vallen en opstaan leer je ook veel haha.

Mocht je ooit een keertje een ritje in gezelschap willen doen op een zondag of zo stuur me maar een berichtje. Vanuit Amsterdam is het te doen of we kunnen ergens halverwege afspreken. Benieuwd hoe het tegenwoordig met die route in Hoofddorp zit aangezien het grotendeels was gesloopt/afgesloten voor de hoogspanningsmasten.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Gefelictiteerd met de keuze voor een geweldige sport/tijdverdrijf/bodemloze put. En advies: all of the above. Ga lekker fietsen om ervaring op te doen, volg een clinic of sluit je aan bij een club voor training/lessen en als je een maatje zoekt voor wat ritten plaats hier een oproep er zitten hier genoeg mensen uit de omgeving Haarlem.

Maar vooral..... geniet.
"Righty tighty, lefty loosey."
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Welkom.

Gewoon lekker aankloten en daarvan veel oppikken. Eventueel aan de hand van filmpjes houdingen proberen die voor jou werken. Zoals hierboven al is omschreven achterop staan/ zitten bij het afdalen en iets in het zadel naar voren kruipen bij een steile klim zijn wel de basis.

Hier een paar tips voor een beginner.

Setup check

Dingen die niet lukken kun je later voorleggen aan een andere biker of bij bv. een clinic.

Succes and have Fun.... :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

OM een rondje door het bos te fietsen hoef je heus geen clinic te volgen.
Ik neem aan dat je al kunt fietsen zonder zijwieltjes dus wat dat betreft is het gewoon vering goed zetten, banden niet te hard en lekker het bos induiken.

Je merkt zelf wel hoe het gaat en wat niet lukt/wel lukt.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

het is makkelijker om techniek in één keer goed te leren dan het later weer te moeten afleren......

Achterop staan/zitten bij afdalen, echt? dit is nou typisch zo'n ding wat iedereen doet omdat hij het ooit gehoord heeft maar is om af te dalen niet de juiste techniek.

Als je begint met een clinic kan je al beter rijden dan 50% van wat je nu in de bossen tegenkomt.
Nog een andere tip; start op flats hierdoor leer je de techniek beter aan.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Hier ook een beginner.. :bier: fiets vanaf september vorig jaar.
Ben nu voornamelijk km's aan het maken, met wat tips van de "jongens" die al langer mountainbiken..

Ik heb nu wel een clinic in het vooruit zicht, heb toch het idee dat ik aardig wat te kort kom qua techniek. Heb er ook enorm veel zin in.. altijd leuk om nieuwe dingen te leren.

Mijn advies is dan ook eerst km's maken, beetje vertrouwd worden met de fiets.. :D
shadow elenter
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 april 2018, 01:48

Allereerst, bedankt voor alle reactie's!

Ik had niet verwacht zoveel response te krijgen, wat een levendig forum :-P
Ik heb mijzelf voor genomen om te beginnen met kilometers maken in club verband.
Op die manier kan ik lekker beginnen, wat basis techniek leren en beperk ik het aanleren van slechte gewoontes.
Zo gezegd, zo gedaan!
Dinsdagavond heb ik mijn 1e club training in Hoofddorp bijgewoond bij de noordbikers.
Het was een top avond en ik heb heel wat geleerd, volgende week dinsdag ga ik weer!
Plaats reactie