Nukeproof Scout 275 2018

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Al een tijdje zat ik in dubio over een nieuwe fiets. Ik heb eigenlijk altijd tweedehands gekocht en vervolgens opgeknapt, ten eerste omdat budget altijd beperkt is geweest en ten tweede omdat ik het een leuke uitdaging vind. Uiteraard vonden de nodige upgrades wel plaats.
Het blijven echter oudjes van 10 tot 25 jaar oud (Behalve mijn Niner Air uit 2012).

Nu wilde ik dus een stap verder gaan en gelijk iets heel anders gaan opbouwen.
Een LTHT voor 27,5 wielen met een goede 130 a 150 mm vork maar wel met een budget van ongeveer 1000 a 1200 euro.
Dit blijkt nogal een uitdaging hehe.
De keuze voor een LTHT is simpel: Ik wil er in juni mee naar Portugal gaan en budget maakt een fully lastig.
Afgelopen weken heb ik hier en op marktplaats al wat kleine dingen gescoord.
In tussentijd moest ik wel een frame kiezen. Uiteindelijk bleef er een keuze uit 3 modellen, de Dartmoor Primal, Commencal Meta AM en de Nukeproof Scout 275.
De Nukeproof sprak mij toch het meest aan. Via Nextbikeparts een zwarte in maat S besteld.
Ik viel met mijn 170cm net tussen een S en een M in. Een S leek me de betere keuze. Frame is vandaag in een opvallende gele doos binnen gekomen.

Zie eerste fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe nu verder:
Er staat bij RCZbikeshop een Pike 140mm Boost vork in bestelling. Samen met frame is dit al 670 euro.
Uiteraard komt er een dropper in, kosten maximaal 150 euro.
Voor een zeer mooie prijs heb ik een boost wielsetje van forumlid Kabookie overgenomen samen met een Raceface stuur 35x800 mm (140 euro samen)
Wielsetje zal op den "lange" duur vervangen worden en mede hierdoor wilde ik ook niet al te dure banden.
Op wiggle heb ik een setje 27.5 x 2.4 Mavic Crossmax banden weten te scoren voor nog geen 30 euro!
Uit mijn Niner haal ik een SLX remset en die vervang ik door een Deore remset die ik voor 40 euro ook bij RCZ vandaan heb.
Stuurpen is een 35mm x 60mm Joystick die ik via Marktplaats heb, kosten 40 euro.
Zadel zal ik ook wel voorlopig een oude gebruiken van 1 van mijn andere fietsen.
11sp setup heb ik deels liggen en zal dus goed van pas komen om binnen budget te blijven. Moet enkel een boost crankstel nog regelen (max 120 euro)

Volgens mijn calculatie kom ik echt aan het maximum van mijn budget maar dan ben ik voorlopig wel even klaar.

Het is nu vooral wachten op die Pike. Meer fotos zullen volgen uiteraard ;)
Laatst gewijzigd door Victor1977 op di 24 september 2019, 22:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Gefeliciteerd, ga je een hoop plezier mee beleven :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dit vind ik leuke projecten, met een "beperkt" budget een mooie fiets opbouwen met ook nog eens waardige componenten. Dat doe je goed. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je echt een boost crank nodig?
Als je genoeg ruimte hebt (30t) zou ik een gewone gebruiken, levert een betere kettinglijn op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Gefeliciteerd, ga je een hoop plezier mee beleven :-q

Dit vind ik leuke projecten, met een "beperkt" budget een mooie fiets opbouwen met ook nog eens waardige componenten. Dat doe je goed. :-q
bedankt, het is zeker een leuke uitdaging en hopelijk wordt het rijden erop nog leuker.

ThaSingleTrackMastah schreef:Heb je echt een boost crank nodig?
Als je genoeg ruimte hebt (30t) zou ik een gewone gebruiken, levert een betere kettinglijn op.
Dat weet ik dus niet echt. Heb wel de tijd om dat uit te vinden voordat voorvork binnen is. Kan de XT crank uit mijn Niner halen en even testen. Ik heb echter geen 30t blad, kleinste in huis is 32t kijk ik eerst even daar mee. Mocht het werken dan moet ik alsnog een extra crank regelen al heb ik dan wel meer keuzes en misschien bespaar ik wel wat centen ja. Goede tip!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Of je belt even met Martijn... :wink:
Of je meet de breedte van de BB of op.

Maar een boost lijkt mij wat veel van het goede.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Leuke uitdaging op die manier een bike op te bouwen. En het wordt zeker wat leuks!!

Nu is de redenering logisch dat je bij een Boost achterbrug een Boost crank nodig hebt, dat is immers wat fabrikanten voorschrijven. Maar wat TSTM al schrijft, eigenlijk is je kettinglijn met een standaard crank in de meeste gevallen gunstiger. Het is dan alleen de vraag of je frame die ruimte biedt (dat je blad niet tegen je liggende vork aan komt). Dus inderdaad gewoon proberen met je XT uit je Niner!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Heb jullie advies opgevolgd en ben een non boost crank gaan regelen uit een andere fiets. Heb de Niner maar met rust gelaten want daar zit zo een akelig press fit ding in en deze scout frame heeft dat gelukkig niet. Bovendien wil ik er straks misschien een rondje mee gaan fietsen.

Ik houd nog ruimte over met een 34t blad zoals te zien op de foto

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Leuk project Victor! Mooi om te zien dat de wieltjes uit m'n Five goed terecht komen :)
Ik ben zelf erg tevreden over mijn Scout, leuke speelse hardtail waar je erg veel mee kunt. Ben benieuwd hoe hij er als complete fiets uit komt te zien, ik vind vaak de kleine frames mooier om te zien namelijk.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nukeproof :bier:

Mocht je er qua zadel nog niet uit zijn: ik heb nog een origineel Nukeproof zadel (zwart dek, kleine gele accenten) liggen van de mijne. Mag weg voor een zacht prijsje, want hier ligt-ie stof te happen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

@Kabookie
Ja je wieltjes komen goed van pas nu :)
Ik ben ook heel erg benieuwd naar het totaal plaatje. Was eerst bang voor een maatje S maar ik denk dat ik een goede keuze heb gemaakt. Het is nu wachten op de voorvork en dan zullen we het zien.

@Kapitein Iglo
Ik heb hier nu wel even een ander zadeltje liggen maar misschien dat ik de jouwe wel neem. Ik kom erop terug, thanks.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Leuk speelgoed en mooi budgetvriendelijk doch degelijk opgebouwd :-q

Hebben we eigenlijk die 'dale op de achtergrond als eens van je gezien?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

suravida schreef:Leuk speelgoed en mooi budgetvriendelijk doch degelijk opgebouwd :-q

Hebben we eigenlijk die 'dale op de achtergrond als eens van je gezien?
Ja die Delta V is hier al eens langs gekomen een tijdje terug toen ik hem net had gespoten en opgeknapt
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=136213" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is mijn "boodschappenfiets" :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Victor1977 schreef:@Kabookie
Ja je wieltjes komen goed van pas nu :)
Ik ben ook heel erg benieuwd naar het totaal plaatje. Was eerst bang voor een maatje S maar ik denk dat ik een goede keuze heb gemaakt. Het is nu wachten op de voorvork en dan zullen we het zien.

@Kapitein Iglo
Ik heb hier nu wel even een ander zadeltje liggen maar misschien dat ik de jouwe wel neem. Ik kom erop terug, thanks.
:-q laat maar weten als je een fotootje wil. Overigens zul je ook wel een afbeelding in m'n SYS vinden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Succes met het opbouwen! Wat heb je in gedachten qua kleur/zwart/iets? Krap budget wel, maar met goede koopjes zou het toch wel te doen moeten zijn ja :) (ik zat er niet ver overheen voor mijn Cotic)
Plaats reactie