Montferland marathon 2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
v_schultinge

Maxhb123 schreef:In mijn geval, omdat ik geen zin heb opgehouden te worden en me wil meten met de "top"
Maar houd jij andere mensen op als je vooraan staat?[/quote]

Dat gaan we zien :wink:[/quote]

Als je eerder wedstrijden hebt gereden, heb je toch een indicatie waar je eindigt en vanaf welke plek het handig is om te starten. Het heeft totaal geen zin om vooraan te staan en dan in de weg te rijden.

On-topic: Ik las dat de start dit jaar bij Specialized voor de deur is i.p.v. op die smalle dijk. Dat is in ieder geval een hele verbetering. :bier:
Maxhb123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 21:37

is goed vriend, laten we hier na de wedstriid even op terug komen...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nu kan je natuurlijk niet meer terug komen met een uitslag boven de 25 uiteraard!
v_schultinge

Japie legt meteen de druk er lekker op, haha.

Als ik 45 min. verlies op de top 5 op de 100 km, dan ben ik meer dan tevreden. Meer tijd om te trainen/ sneller te worden heb ik niet.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

awinkel schreef:Gezeik altijd met die licenties...
Het werkt niet echt mee om meer mensen actief deel te laten nemen aan een wedstrijd.
Of het dus zo bevorderlijk is voor de sport betwijfel ik...
Ik vind het bij marathons ook jammer als je op basis van licentie wordt opgesteld. Plaatsen op basis van resultaten van vorige edities met wat wildcards te vergeven door de organisatie (zoals bij de Hel van Groesbeek) is een prima alternatief (voorkeur is gewoon vrijopstellen). Ik sta nu met een basislicentie flink achter de snelle jongens, waar je niet zo snel meer naar toe kan rijden, terwijl op basis van de vorige editie ik nu in eerste vak had kunnen staan (ergens in de 30 geëindigd). Zitten genoeg snelle jongens tussen zonder licentie.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ligt een beetje aan het parkoers. Ik heb een licentie genomen jaren geleden zodat ik met marathons juist een beetje vooraan kan staan en mee getrokken kan worden in die eerste snelle kilometers. Hier kan je echt al aardig verschil maken; als je net wat langer bij die eerste groep kan blijven kleven kan echt veel tijd/plekken winnen.

Zeker op zo'n racebaan als het Montferland is de start gewoon best wel belangrijk. Als je een hele tijd met het voorste peloton mee kan plakken scheelt je dat gewoon gigantisch.

In buitenlandse marathons is 't al wat minder belangrijk. Zoals vorig jaar in Erbeskopf heb ik Soren Nissen vanaf achteraan zien starten, om vervolgens op de start klim de hele mikmak voorbij te poffen en te winnen.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

nversteege schreef:Ligt een beetje aan het parkoers. Ik heb een licentie genomen jaren geleden zodat ik met marathons juist een beetje vooraan kan staan en mee getrokken kan worden in die eerste snelle kilometers. Hier kan je echt al aardig verschil maken; als je net wat langer bij die eerste groep kan blijven kleven kan echt veel tijd/plekken winnen.

Zeker op zo'n racebaan als het Montferland is de start gewoon best wel belangrijk. Als je een hele tijd met het voorste peloton mee kan plakken scheelt je dat gewoon gigantisch.

In buitenlandse marathons is 't al wat minder belangrijk. Zoals vorig jaar in Erbeskopf heb ik Soren Nissen vanaf achteraan zien starten, om vervolgens op de start klim de hele mikmak voorbij te poffen en te winnen.
Precies wat jij aangeeft inderdaad. Soren Nissen is wel even andere kwaliteit natuurlijk ;-)

Ik ga nu geen licentie aanschaffen voor alleen Montferland. Ik las dat de KNWU aan het kijken is naar een NL marathon cup, dan wordt het denk ik wel interessant om naar een licentie te kijken.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Nikoz schreef:Mogen Sforz cup deelnemers met basislicentie eigenlijk in het eerste startvak starten?
Nee,..tenzij de organisatie anders beslist
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

awinkel schreef:Gezeik altijd met die licenties...
Het werkt niet echt mee om meer mensen actief deel te laten nemen aan een wedstrijd.
Of het dus zo bevorderlijk is voor de sport betwijfel ik...
Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij staan he :) Je hebt nou eenmaal een licentie structuur dus zal je daar altijd mee te maken hebben. Met een wedstrijdlicentie is nou net het enige voordeel dat je bij sommige wedstrijden vooraan staat. Je betaalt dan ook het 10voudige van een basislicentie.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik ga nu geen licentie aanschaffen voor alleen Montferland. Ik las dat de KNWU aan het kijken is naar een NL marathon cup, dan wordt het denk ik wel interessant om naar een licentie te kijken.[/quote]

Klopt!! Hopelijk al volgend jaar geregeld.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Sjefkoning schreef:
awinkel schreef:Gezeik altijd met die licenties...
Het werkt niet echt mee om meer mensen actief deel te laten nemen aan een wedstrijd.
Of het dus zo bevorderlijk is voor de sport betwijfel ik...
Ik vind het bij marathons ook jammer als je op basis van licentie wordt opgesteld. Plaatsen op basis van resultaten van vorige edities met wat wildcards te vergeven door de organisatie (zoals bij de Hel van Groesbeek) is een prima alternatief (voorkeur is gewoon vrijopstellen). Ik sta nu met een basislicentie flink achter de snelle jongens, waar je niet zo snel meer naar toe kan rijden, terwijl op basis van de vorige editie ik nu in eerste vak had kunnen staan (ergens in de 30 geëindigd). Zitten genoeg snelle jongens tussen zonder licentie.
Tja dan snap ik niet waarom je niet wat extra geld over hebt voor een wedstrijd licentie. Het is nu eenmaal een gegeven dat je met een wedstrijdlicentie bij sommige wedstrijden vooraan staat. Ik zou ook het liefst voor die 10euro basislicentie vooraan staan bij elke wedstrijd. Helaas is dat niet zo en daarom heb ik nu ook een licentie. Ik vind eigenlijk dat ze voor iedereen die wedstrijden wil rijden 1 licentie moeten aanbieden, die qua prijs ligt tussen de basislicentie en huidige licentie. Worden er dus ook meer mensen lid van een vereniging en hebben verenigingen weer meer middelen/vrijwilligers om wedstrijden te organiseren.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

schepp schreef:Klopt!! Hopelijk al volgend jaar geregeld.
Top, zou mooi zijn!
schepp schreef:Tja dan snap ik niet waarom je niet wat extra geld over hebt voor een wedstrijd licentie. Het is nu eenmaal een gegeven dat je met een wedstrijdlicentie bij sommige wedstrijden vooraan staat. Ik zou ook het liefst voor die 10euro basislicentie vooraan staan bij elke wedstrijd. Helaas is dat niet zo en daarom heb ik nu ook een licentie. Ik vind eigenlijk dat ze voor iedereen die wedstrijden wil rijden 1 licentie moeten aanbieden, die qua prijs ligt tussen de basislicentie en huidige licentie. Worden er dus ook meer mensen lid van een vereniging en hebben verenigingen weer meer middelen/vrijwilligers om wedstrijden te organiseren.
Ik heb zeker extra geld over voor een wedstrijdlicentie. Alleen rij ik te weinig wedstrijden waar dit zo werkt met de start en dan vind ik het wel veel geld in verhouding tot de wedstrijden die ik rij (vorig jaar geen en dit jaar volgens mij 1). Daarom wordt dat wel interessant als er volgend jaar zo'n cup komt.

Verder terecht punt mbt de kosten, zou alleen maar beter zijn als het geld terecht komt bij de verenigingen die hun handen uit de mouwen steken voor deze mooie sport!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

schepp schreef:
Sjefkoning schreef:Ik ga nu geen licentie aanschaffen voor alleen Montferland. Ik las dat de KNWU aan het kijken is naar een NL marathon cup, dan wordt het denk ik wel interessant om naar een licentie te kijken.
Klopt!! Hopelijk al volgend jaar geregeld.
Ik hoop het niet: laat de KNWU er maar lekker vanaf blijven :-{ Ik ben dit jaar voor het eerst licentieloos en zou het fijn vinden om dat zo te houden.
carbon bike, titanium collarbone...
mrkock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 15:17

Aanwezig op de 100km. Weet iemand wanneer de route bekend zal worden?
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Geen idee wanneer de route bekend wordt, denk dat dat nog ff duurt. Ik heb de route gisteren gereden, grotendeels 2 ronden en ik kan verklappen dat dit een heel pittige marathon gaat worden!! Wij hebben nog rustig getourd en was helemaal kapot! Volgende week eerst Hel van Groesbeek, die is vergeleken met MFL editie 2018 beter te doen....
Pathologisch Mountainbiker
Plaats reactie