remblokken Hope - 2 vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

byorka schreef:Ik zie nog steeds niet hoe je de zuigers kunt afstellen. Je kunt ze alleen onderhouden.
Zoals ik al eerder zei kun je wel de klauw uitlijnen.
Maar al is die niet goed uitgelijnd dan heeft dat volgens mij geen invloed op de vrije slag. Zodra de eerste zuiger tegen de schijf komt gaan de andere zuigers bewegen. Uiteindelijk heeft dit geen invloed op de hoeveelheid olie die nodig is om alle zuigers tegen de schijf te laten drukken.
Remblokje tegenhouden welke goed staat dan kan je al pompend een ander zuiger verder laten komen. Op die manier zorg je ervoor dat alle zuigers bij rem inknijpen dezelfde slag maken.

Bouten los zetten en rem inknijpen zoals iemand hier aanhaalt lukt mss voor een 2 zuiger rem. Bij een vier zuiger zou ik dat niet aanraden. Lukt mss eens per toeval maar dat is niet de manier om een rem af te stellen
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

kermit schreef:Dat is niet de manier die Hope aangeeft, volgens hun video centreer je de klauw. Dat is ook de methode die ik bij m'n Shimano remmen gebruik, want de uitleg erachter klinkt logisch. En qua principe is een Hope niet anders opgebouwd dan een Shimano, Magura, Avid etc. etc...

Ik ga in elk geval zeer nauwgezet de boel nog eens ontluchten en afstellen volgens het (Hope) boekje om te kijken of er nog verbetering haalbaar is. Meld me hier weer als dat gebeurd is (kan wel nog even duren...)
Klopt de remklauw moet natuurlijk in het midden staan, maar met mijn manier staat ie dat 9/10 gevallen. Staat ie dat niet weet je dat er behoorlijk wat mis is want met veel remkracht zou de klauw echt wel in het midden moeten uitkomen.

Ben benieuwd als je de boel hebt afgesteld!
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

hurck schreef:Heb je 4 zuiger calipers? Helemaal goed afgesteld dat elke zuiger gelijk meekomt en dezelfde beweging maakt? Dit komt bij hope nogal nauw en kan dat sponzige gevoel ook veroorzaken. Ik dacht wel dat je daarvan op de hoogte bent, maar dubbelchecken kan nooit kwaad
Deze opmerking zocht ik. wanneer het hele zooitje netjes ontlucht is de zuigers in de klauw uitlijnen. in 99% van de gevallen werkt het dan zoals het bedoeld is.

Succes
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar de rem werkt al zoals die bedoeld is...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou... ik heb ze vanmiddag toch beter gekregen volgens mij.
Eindelijk eens tijd (genomen) om ernaar te kijken.

Ik denk dat het inderdaad met de gangbaarheid/afstelling van de zuigertjes te maken had. Heb de blokjes eruit gehad, zuigertjes iets naar buiten laten komen en schoongeveegd met een wattenstaafje met wat DOT. Allemaal weer helemaal teruggedrukt, boel gemonteerd en de klauw op het oog gecentreerd. Dus de schijf in het midden van de klauw.
Vervolgens bij de voorrem een blokje tegengehouden zodat de zuigertjes van de andere kant zover naar buiten kwamen dat de blokjes links en rechts gelijk tov de schijf stonden. Achter was dat niet nodig.

Even de straat op en yes, dat voelde een stuk beter dan het was! Pakt nu duidelijk sneller aan, en zonder veel kracht met één vinger op het voorwiel te zetten (v+a 180mm schijven). Als ze zo blijven werken mogen ze toch nog blijven :-q

En ik stond echt al zowat op het punt een paar Saints aan te klikken... :o
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, dus er is nog Hope ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ben wel blij dat ik ze beter gekregen heb.
Het is gewoon frustrerend om best duur spul gekocht te hebben wat vervolgens niet aan de verwachtingen voldoet. Een van de redenen om voor Hope te gaan (en niet meteen voor Zee oid) was toch ook dat ik iets echt moois wilde, heb niet alleen naar functie gekeken (want dan kun je maar zelden om Shimano heen).

Dus het zou mooi zijn als ze uiteindelijk gewoon goed blijken te zijn :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ThaSingleTrackMastah schreef:Ha, dus er is nog Hope ;)
Het is dat je hem voor de eerste keer maakt anders had ik hem niet leuk gevonden :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb er net ook een setje Hope op geschroefd (Tech 3 e4/x2) Ik heb ze uitgelijnd met (ongebruikte) blokken er in. Zuigers helemaal terug geduwd. Je kan dan heel mooi zien hoe je klauw is uitgelijnd. Als je helemaal wil mierenneuken zou je er nog voelermaatje tussen kunnen steken. Alleen is je schijf nooit helemaal recht. Dus ik heb het gemiddeld op wat de schijf doet bij een rotatie van het wiel.

Hope raad wel het gebruik van hun schijven aan. (zou ik ook zeggen) Maar heb wel gemerkt dat het wel degelijk iets uit kan maken. Mijn oude SLX schijven heb ik in mijn HT gezet met Deore remmen. Dit remt stukken beter als met de Deore schijven. Samen met Hope floating rotors durf ik toch wel te beweren dat het beter remt dan mijn oude SLX set. (mits goed in geremd)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Had je achteraf nu liever tech hendels gehad ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die vraag is voor mij neem ik aan?

Ik denk van niet, het probleem leek 'm te zitten in het niet gelijkmatig en/of even ver naar buiten komen van de zuigertjes. Dus dat staat los van de hendels.

Maar ik moet er nog eens goed mee gaan rijden, de test op straat voelde goed maar in het terrein merk je pas echt of het goed is. Daarnaast kan ik geen vergelijking maken met de Tech3 hendels omdat ik daar nog nooit mee gereden heb.
Dus het blijft gissen of ik blijer zou worden van de Tech hendels. Als ik nu nog op het punt van aanschaffen zou staan zou ik misschien toch voor de Tech's kiezen, maar als de boel nu goed werkt met de Race hendels ben ik tevreden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dank je, handig topic weer zo !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Goed om te lezen Kermit! Nu lekker fietsen!
Plaats reactie