Maxhb123 schreef:In mijn geval, omdat ik geen zin heb opgehouden te worden en me wil meten met de "top"
Maar houd jij andere mensen op als je vooraan staat?[/quote]
Dat gaan we zien [/quote]
Als je eerder wedstrijden hebt gereden, heb je toch een indicatie waar je eindigt en vanaf welke plek het handig is om te starten. Het heeft totaal geen zin om vooraan te staan en dan in de weg te rijden.
On-topic: Ik las dat de start dit jaar bij Specialized voor de deur is i.p.v. op die smalle dijk. Dat is in ieder geval een hele verbetering.
awinkel schreef:Gezeik altijd met die licenties...
Het werkt niet echt mee om meer mensen actief deel te laten nemen aan een wedstrijd.
Of het dus zo bevorderlijk is voor de sport betwijfel ik...
Ik vind het bij marathons ook jammer als je op basis van licentie wordt opgesteld. Plaatsen op basis van resultaten van vorige edities met wat wildcards te vergeven door de organisatie (zoals bij de Hel van Groesbeek) is een prima alternatief (voorkeur is gewoon vrijopstellen). Ik sta nu met een basislicentie flink achter de snelle jongens, waar je niet zo snel meer naar toe kan rijden, terwijl op basis van de vorige editie ik nu in eerste vak had kunnen staan (ergens in de 30 geëindigd). Zitten genoeg snelle jongens tussen zonder licentie.
Ligt een beetje aan het parkoers. Ik heb een licentie genomen jaren geleden zodat ik met marathons juist een beetje vooraan kan staan en mee getrokken kan worden in die eerste snelle kilometers. Hier kan je echt al aardig verschil maken; als je net wat langer bij die eerste groep kan blijven kleven kan echt veel tijd/plekken winnen.
Zeker op zo'n racebaan als het Montferland is de start gewoon best wel belangrijk. Als je een hele tijd met het voorste peloton mee kan plakken scheelt je dat gewoon gigantisch.
In buitenlandse marathons is 't al wat minder belangrijk. Zoals vorig jaar in Erbeskopf heb ik Soren Nissen vanaf achteraan zien starten, om vervolgens op de start klim de hele mikmak voorbij te poffen en te winnen.
nversteege schreef:Ligt een beetje aan het parkoers. Ik heb een licentie genomen jaren geleden zodat ik met marathons juist een beetje vooraan kan staan en mee getrokken kan worden in die eerste snelle kilometers. Hier kan je echt al aardig verschil maken; als je net wat langer bij die eerste groep kan blijven kleven kan echt veel tijd/plekken winnen.
Zeker op zo'n racebaan als het Montferland is de start gewoon best wel belangrijk. Als je een hele tijd met het voorste peloton mee kan plakken scheelt je dat gewoon gigantisch.
In buitenlandse marathons is 't al wat minder belangrijk. Zoals vorig jaar in Erbeskopf heb ik Soren Nissen vanaf achteraan zien starten, om vervolgens op de start klim de hele mikmak voorbij te poffen en te winnen.
Precies wat jij aangeeft inderdaad. Soren Nissen is wel even andere kwaliteit natuurlijk
Ik ga nu geen licentie aanschaffen voor alleen Montferland. Ik las dat de KNWU aan het kijken is naar een NL marathon cup, dan wordt het denk ik wel interessant om naar een licentie te kijken.
awinkel schreef:Gezeik altijd met die licenties...
Het werkt niet echt mee om meer mensen actief deel te laten nemen aan een wedstrijd.
Of het dus zo bevorderlijk is voor de sport betwijfel ik...
Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij staan he Je hebt nou eenmaal een licentie structuur dus zal je daar altijd mee te maken hebben. Met een wedstrijdlicentie is nou net het enige voordeel dat je bij sommige wedstrijden vooraan staat. Je betaalt dan ook het 10voudige van een basislicentie.
Ik ga nu geen licentie aanschaffen voor alleen Montferland. Ik las dat de KNWU aan het kijken is naar een NL marathon cup, dan wordt het denk ik wel interessant om naar een licentie te kijken.[/quote]
awinkel schreef:Gezeik altijd met die licenties...
Het werkt niet echt mee om meer mensen actief deel te laten nemen aan een wedstrijd.
Of het dus zo bevorderlijk is voor de sport betwijfel ik...
Ik vind het bij marathons ook jammer als je op basis van licentie wordt opgesteld. Plaatsen op basis van resultaten van vorige edities met wat wildcards te vergeven door de organisatie (zoals bij de Hel van Groesbeek) is een prima alternatief (voorkeur is gewoon vrijopstellen). Ik sta nu met een basislicentie flink achter de snelle jongens, waar je niet zo snel meer naar toe kan rijden, terwijl op basis van de vorige editie ik nu in eerste vak had kunnen staan (ergens in de 30 geëindigd). Zitten genoeg snelle jongens tussen zonder licentie.
Tja dan snap ik niet waarom je niet wat extra geld over hebt voor een wedstrijd licentie. Het is nu eenmaal een gegeven dat je met een wedstrijdlicentie bij sommige wedstrijden vooraan staat. Ik zou ook het liefst voor die 10euro basislicentie vooraan staan bij elke wedstrijd. Helaas is dat niet zo en daarom heb ik nu ook een licentie. Ik vind eigenlijk dat ze voor iedereen die wedstrijden wil rijden 1 licentie moeten aanbieden, die qua prijs ligt tussen de basislicentie en huidige licentie. Worden er dus ook meer mensen lid van een vereniging en hebben verenigingen weer meer middelen/vrijwilligers om wedstrijden te organiseren.
schepp schreef:Klopt!! Hopelijk al volgend jaar geregeld.
Top, zou mooi zijn!
schepp schreef:Tja dan snap ik niet waarom je niet wat extra geld over hebt voor een wedstrijd licentie. Het is nu eenmaal een gegeven dat je met een wedstrijdlicentie bij sommige wedstrijden vooraan staat. Ik zou ook het liefst voor die 10euro basislicentie vooraan staan bij elke wedstrijd. Helaas is dat niet zo en daarom heb ik nu ook een licentie. Ik vind eigenlijk dat ze voor iedereen die wedstrijden wil rijden 1 licentie moeten aanbieden, die qua prijs ligt tussen de basislicentie en huidige licentie. Worden er dus ook meer mensen lid van een vereniging en hebben verenigingen weer meer middelen/vrijwilligers om wedstrijden te organiseren.
Ik heb zeker extra geld over voor een wedstrijdlicentie. Alleen rij ik te weinig wedstrijden waar dit zo werkt met de start en dan vind ik het wel veel geld in verhouding tot de wedstrijden die ik rij (vorig jaar geen en dit jaar volgens mij 1). Daarom wordt dat wel interessant als er volgend jaar zo'n cup komt.
Verder terecht punt mbt de kosten, zou alleen maar beter zijn als het geld terecht komt bij de verenigingen die hun handen uit de mouwen steken voor deze mooie sport!
Sjefkoning schreef:Ik ga nu geen licentie aanschaffen voor alleen Montferland. Ik las dat de KNWU aan het kijken is naar een NL marathon cup, dan wordt het denk ik wel interessant om naar een licentie te kijken.
Klopt!! Hopelijk al volgend jaar geregeld.
Ik hoop het niet: laat de KNWU er maar lekker vanaf blijven Ik ben dit jaar voor het eerst licentieloos en zou het fijn vinden om dat zo te houden.
Geen idee wanneer de route bekend wordt, denk dat dat nog ff duurt. Ik heb de route gisteren gereden, grotendeels 2 ronden en ik kan verklappen dat dit een heel pittige marathon gaat worden!! Wij hebben nog rustig getourd en was helemaal kapot! Volgende week eerst Hel van Groesbeek, die is vergeleken met MFL editie 2018 beter te doen....