Orbea 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

nog even een aluminium gerelateerde vraag aan Lars, zit er bij aluminium frames ook verschil in kwaliteit comfort en rijeigenschappen of zitten daar geen verschillen in de kwaliteit van het materiaal
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fonzie schreef:nog even een aluminium gerelateerde vraag aan Lars, zit er bij aluminium frames ook verschil in kwaliteit comfort en rijeigenschappen of zitten daar geen verschillen in de kwaliteit van het materiaal
Ook daar zijn zeker verschillen te merken. De echte top aluminium frames kun je bijna net zo comfortabel noemen als goed carbon. Dat zijn dus meestal de lichtere frames van pakweg onder de 1400 gram. Nadeel is wel dat deze vaak de stijfheid missen die carbon dan wel biedt.

Nu is het wel zo dat je bij aluminium al veel sneller een vrij hoogwaardig frame krijgt, omdat het prijsverschil voor een fabrikant vaak maar een paar dollars verschil is voor hoogwaardigere buizen ten opzichte van standaard pijpen.

Maar anders dan carbon kun je aluminium nauwelijks 'verend' maken. Geen achtervorken die dus een centimetertje meegeven. Hoewel Trek zelfs hun alu Isospeed zitbuizen wat laat buigen... .

Door tegen de boven- en onderbuis te tikken heb je al snel door wat wel of niet lichtgewicht is bij alu. Constructies als hydroforming hebben vooral invloed op de stijfheid van een aluminium frame, minder op het comfort. Hoewel bij alu comfort en stijfheid toch wel enigszins met elkaar samenhangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Dus mocht ik een comfortabele aluminium fiets willen ga ik voor een fully
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fonzie schreef:Dus mocht ik een comfortabele aluminium fiets willen ga ik voor een fully
Mocht je een comfortabele fiets willen, dan neem je een fully! Ook 'comfortabel carbon' bij een hardtail is geneuzel in de marge ten opzichte van een fully.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Heeft er iemand hier inmiddels een Orbea Alma in bezit? Ik ben serieus aan het kijken naar een Alma M30 Eagle.
Ben benieuwd wat de bevindingen zijn.
PaganiProductions

in feb 2018 heb ik mijn alma alu xc hardtail
die van 1500 euro heeft hetzelfde frame als de duurdere variant en alleen iets mindere af montage volgens mijn lbs.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

PaganiProductions schreef:in feb 2018 heb ik mijn alma alu xc hardtail
die van 1500 euro heeft hetzelfde frame als de duurdere variant en alleen iets mindere af montage volgens mijn lbs.
Het aluminium Alma frame is er inderdaad maar in 1 versie.

Van het carbon frame zijn 2 varianten. De OMP en de OMR versie.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
PaganiProductions

Pollekes schreef:
PaganiProductions schreef:in feb 2018 heb ik mijn alma alu xc hardtail
die van 1500 euro heeft hetzelfde frame als de duurdere variant en alleen iets mindere af montage volgens mijn lbs.
Het aluminium Alma frame is er inderdaad maar in 1 versie.

Van het carbon frame zijn 2 varianten. De OMP en de OMR versie.
het frame lichter is dan van mijn Canyon uit de winkel.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Heeft er iemand al op de Occam TR gereden? Ik ben erg nieuwsgierig naar deze fiets. Strak uiterlijk ook! Wat ik me vooral afvraag is hoe efficient de achtervering werkt tijdens het trappen. Ik wil nooit aan de lockout zitten.
TonnyR
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 februari 2014, 17:46

Ik fiets al ruim een jaar met een Orbea OIZ M 20, top fiets
PaganiProductions

Dutch schreef:
PaganiProductions schreef:Ben zeer binnenkort eigenaar van een Alma
Welk type? H50 wel groen doen voor meer kleur in je collectie :D
een Oranje H20
Kovic
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 11 maart 2018, 08:58
Mijn mountainbike: Nntb

En wat is je ervaring met de H20 tot nu toe? De Alma staat vwb uiterlijk hoog op mijn shortlist voor een nieuwe bike. Vind ze erg erg mooi.
PaganiProductions

Kovic schreef:En wat is je ervaring met de H20 tot nu toe? De Alma staat vwb uiterlijk hoog op mijn shortlist voor een nieuwe bike. Vind ze erg erg mooi.
tot nu eigenlijk wel goede ervaringen
PaganiProductions

Kovic schreef:En wat is je ervaring met de H20 tot nu toe? De Alma staat vwb uiterlijk hoog op mijn shortlist voor een nieuwe bike. Vind ze erg erg mooi.
Veel beter dan mijn oude Canyon Grand Canyon.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat is eigenlijk het verschil tussen die 2 bikes?
Plaats reactie