kunnen mij 10speed links in mijn 11speed?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

hey guys,

omgeschakeld naar 11speed maar ik heb nog een aantal replacementlinks liggen voor 10-speed
Zou ik deze kunnen blijven gebruiken?
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Volgens gaat dat net niet passen. 11speed kettingen zijn net iets dunner volgens mij. En dan zou die schakel net wat dikker zijn dan de rest, waardoor ie misschien minder soepel over je cassette loopt os misschien klemt? Zeker weten doe ik dat niet, maar als tijdelijke oplossing om thuis te komen, misschien toch altijd beter dan lopen. :-q

Heb laatst een (ik dacht een) 10speed proberen te repareren met een 11speed schakel en dat lukte niet. Weet niet zeker of het 10speed was had geen zin om de cassette-bladen te tellen. :D
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Volgens mij zijn de 'busjes' van een 10 speed ketting 6mm en van een 11 speed 5.8mm.

Volgens mij zou het juist wel moeten kunnen.

@TS. Kun je de ketting nog openmaken, en het proberen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als het al past zou ik het alleen als noodoplossing gebruiken, zeker niet mee blijven rijden.
Maar ik zou gewoon investeren in een of twee reserve 11-speed powerlinks, zo duur is dat nou ook weer niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@ultimateme: ik zat bij het typen van mijn reactie in eerste instantie inderdaad ook verkeerd om te denken.
Ik probeerde laatst een 11speed link in een 10 of 9 speed ketting te zetten. Dat past dan inderdaad niet. Andersom inderdaad wel, maar omdat die 10s-links net wat breder zijn weet ik dus niet of ze wel lekker passen in een 11s-cassette, omdat daar net wat minder ruimte tussen de bladen zit.

En zoals Kermit zegt, zou ik het alleen doen om thuis te komen en niet als permanente oplossing zien.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

voor nood wil dit zeker, ik heb zo al eens iemand op weg geholpen. mijn 10sp link in een 11sp ketting.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Nee klopt kost idd geen fortuin...maar beetje jammer van de 3 die ik nog heb liggen.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 31 oktober 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

vedet schreef:Nee klopt kost idd geen fortuin...maar beetje jammer van de 3 die ik nog heb liggen.

Daarvoor is er een "Te koop" sectie op het forum. :wink:
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Laatst via eBay 6 van die quick links gekocht voor 20 euro (inclusief verzenden)
Volgens mij via een fietsenboer uit een grote bak ofzo. Ik vind aftermarket 6,50 euro voor zo'n ding best veel, vooral qua gevoel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je echt wilt weten of die 10-speed linkjes in een 11-speed ketting gaan zou ik het eerst thuis eens proberen. Misschien past het wel maar loopt de ketting niet meer goed, dan heb je er op de trail ook niks aan.

Maar ik zou gewoon zorgen voor de juiste powerlink in de rugzak. En die 10-speeds verkoop je of geef je aan een fietsmaat die nog 10-speed rijdt :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

ik rij al een jaar rond met sram 9speed links op een Shimano 11 speed ketting. vorig jaar had ik een kettingbreuk en heeft een fietsenmaker in de buurt die quicklink erop gezet. nooit geweten dat dat eigenlijk niet de juiste was. een behoorlijk aantal km'ers verder wilde ik mijn ketting wisselen waarna het me opviel dat er 9speed op stond. ik heb geen problemen ondervonden, de quicklink is duidelijk dikker dan de rest van de schakels maar loopt niet aan en schakelt goed mee. ik heb er dus meerdere besteld want die dingen kosten maar 2 euro :roll: :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En 3,50 voor een 11-speed.
Dus je gaat op een (waarschijnlijk eenmalig aan te schaffen) reserveschakeltje 1,50 besparen. Op een fiets die -gezien de 11-speed afmontage- in de vier cijfers gekost heeft.

In de (mijn) praktijk gaat het zo: ik bestel twee kettingen (en een cassette, voorblad) voor m'n fiets. Daar zitten twee powerlinks bij en die blijven bij de betreffende ketting in gebruik. Bij de eerste keer dat ik die drivetrain aanschaf bestel ik een reserve powerlinkje mee wat in de rugzak gaat.
Als het spul eenmaal aan vervanging toe is bewaar ik de oude linkjes voor pechgevallen. Na vele jaren 9-speed gereden te hebben heb ik dus "best wel wat" van die dingen liggen want ik heb er nog nooit een nodig gehad (alleen een of twee keer eentje weggegeven aan een ander met pech).

Dat soort bezuinigingen begrijp ik eerlijk gezegd dus niet zo goed, het gaat om verwaarloosbare bedragen.
Eén keer per jaar een pilsje of koffie minder op het terras en je hebt gewoon de juiste schakel voor je ketting ;-)

Oja, die fietsenmakert... het gaat misschien maar om een kettingschakeltje, maar ik vind het raar dat hij er een monteert die eigenlijk niet correct is en dat blijkbaar ook niet eens aan z'n klant meldt. Als hij geen 11-speed had liggen (wat al vreemd is in deze tijd) had hij toch even kunnen zeggen dat hij voor nood er een 9-speed in gezet had.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit heeft gelijk, bezuinigen op dit soort dingen is idd erg dom :~
Nog Liever 2 powerlinkjes in de rugzak, samen met het stukje ketting dat je over had bij het op maat maken !
Want als je een beschadigd stukje ketting er tussenuit moet halen heb je 2 powerlinks modig om het reserve stukje er tussen te zetten ;)
Nog beter is natuurlijk ook je 2e ketting (incl powerlink) in je rugzak te doen. :-q
Nu ben ik natuurlijk erg paranoia wat pech onderweg betreft.
Iedereen mag het helemaal zelf weten, wat mij betreft rij je een Transalp met alleen een biba en een CO2 patroon in je achterzak.
Maar dan moet je ook consequent zijn en geen hulp vragen/verlangen.
In geval van pech gewoon de fiets op je nek en wandelen naar de dichtsbijzijnde fietsenmaker :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor 2 EUR had ik volgens mij al 2x 11-speed...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie