Brandstof tijdens de rit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Bij de normale ritten hou ik het gewoon bij een banaan en wat peperkoek. Maar als je echt een lange tocht gaat doen (120 km of meer) kun je ook als recreatieve mountainbiker voordeel hebben bij energie bars en gelletjes is mijn mening... Ik merk dat ik het dan toch net wat makkelijker vol houd na een uur of 4/5 fietsen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Zie alleen nog niet hoe ik bovenstaande comfortabel door m'n camelbak heen krijg... 
Gewoon hakselen, en een kwarkpomp ombouwen met een mondstuk.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

sama schreef:
Zie alleen nog niet hoe ik bovenstaande comfortabel door m'n camelbak heen krijg... 
Gewoon hakselen, en een kwarkpomp ombouwen met een mondstuk.
Ja da's een goeie. Ik heb nog een goeie Kärcher kwarkpomp liggen. Denk dat ik alleen ff het aansluitnippel moet vervangen, want die is wat verdroogd. Maar met een vers exemplaar moet dat zeker gesmeerd gaan lopen. 8)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

sama schreef:. Tot slot kan ik een soepel zuivelproduct aanraden.
Eet smakelijk!
Wat is een soepel zuivelproduct?

:roll:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Melk? Yoghurt is al stroperiger. :D
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

ik maak wel gebruik van een gelletje tijdens het fietsen, zorgt er net even voor dat ik het laatste uurtje in hetzelfde tempo kan doorijden..
daarvoor een reep of een banaan.
gaat dan om ongeveer 60/70 km. elk uur iets. bevalt me prima maar meerdere gelletjes vind mijn maag niet zo leuk
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Niek123 schreef:Bij de normale ritten hou ik het gewoon bij een banaan en wat peperkoek. Maar als je echt een lange tocht gaat doen (120 km of meer) kun je ook als recreatieve mountainbiker voordeel hebben bij energie bars en gelletjes is mijn mening... Ik merk dat ik het dan toch net wat makkelijker vol houd na een uur of 4/5 fietsen.
Volledig mee eens.
Ik heb eens een gelletje met cafeïne genomen toen ik er helemaal doorheen zat met nog 15 van de 110km te gaan. Die werkte wel heel extreem goed. Ik heb toen in de laatste kms nog een inhaalslag kunnen maken en een aantal gasten waarmee ik gestart was op sleeptouw kunnen nemen in de tegenwind.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Wiel-Maat schreef:
sama schreef:Het aanbevolen witvlees dieet bestaat uit mager hoendervlees, gemarineerd met de hoognodige voedingszouten. Als vis beveel ik de schraaie rietvoorn die je laat zwemmen in zure roomsaus, aan. Het geheel wordt aangevuld met ronde noten en rauwe peulvruchten. Tot slot kan ik een soepel zuivelproduct aanraden.
Eet smakelijk!
Schraaie rietvoorn :lol:

Zie alleen nog niet hoe ik bovenstaande comfortabel door m'n camelbak heen krijg... :winkie:
Die steek je wel in de achterzak, he! :-D :-D
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Het recept ja...
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik heb on topic trouwens van zo'n gel achtig zakje van isostar ook wel eens 'n flinke boost ervaren op een laatste stuk van een toertocht moet ik zeggen.

Maar dat maak je natuurlijk net zo goed zelf van paardebloem gemengd met wat honing en een lepeltje duizenddraadkruidextract. Over recepten besproken... ;)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bonzaiking schreef:Ik rijd al een paar jaartjes op de mtb rond maar ik rijd de laatste maanden steeds langere ritten en met hogere snelheid dus zeg maar een kilometer of 50/60 maar ik krijg steeds op het einde echt honger.

Wie kan me een paar tips geven hoe ik het kwa voeding het het beste aan kan pakken. En of hoe je het zelf aanpakt
Als je aan het einde van de training honger krijgt, is dat precies goed. Betekent dat je aan het afvallen bent en dat je tankje leeg raakt.
Zolang je niet van je graatje raakt, is er niets aan de hand. Voel je je daar onprettig bij, begin dan eens met wat er in de keuken of de woonkamer te vinden is: boterham met kaas, koekje. Dat soort dingen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Nou een aantal repen aangeschaf en nu snel richting de uhr!! :)
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Nou dat was wel een sucsesje, ik heb leersum en amerongen gereden begonnen met onderweg 1 boterham 1appel een banaan en 1 sultana
Begonnen bij de omleiding van leersum pas in amerongen bij het bankje begonnen met musli repen op het gemakkie 3 stuks op de rechte stukken naar binnen gewerkt met als resultaat geen honger gehad en ook nog 96xeen pr gereden dus helemaal geslaagd vandaag
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

96 pr'etjes? Zijn er zoveel segmenten daar? Ongelofelijk.
Mooi dat het gewerkt heeft
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

sama schreef:96 pr'etjes? Zijn er zoveel segmenten daar? Ongelofelijk. Mooi dat het gewerkt heeft
toverkracht
Plaats reactie