Brandstof tijdens de rit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ik rijd al een paar jaartjes op de mtb rond maar ik rijd de laatste maanden steeds langere ritten en met hogere snelheid dus zeg maar een kilometer of 50/60 maar ik krijg steeds op het einde echt honger.

Wie kan me een paar tips geven hoe ik het kwa voeding het het beste aan kan pakken. En of hoe je het zelf aanpakt
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Met 50 á 60 km op het vlakke heb ik meestal een stevig ontbijt, en verder alleen een banaan bij me.

Ga ik wat langere of zwaardere ritten in geaccidenteerd terrein doen heb ik meestal nog wat gelletjes, energybars bij me.

En natuurlijk voldoende sportdrank waar ook wat koolhydraten inzitten.

Maar mijn ervaring is eigenlijk dat je het een en ander moet proberen. Wat voor een ander werkt, hoeft voor jou niet te werken. Wat gels en energyrepen betreft: probeer verschillende merken en vind iets dat jij lekker vindt en wat je op de fiets weg kan werken. De een heeft graag een drogere reep, een ander liever wat smeuïge reep.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik vind gelletjes en die andere pruttel maar overdreven voor ons recreatieve mountainbikers. Mijn brandstof tijdens een rit gaat van een snickers tot een banaan, van een boterham met pindakaas tot een fruitbar. Kortom alles wat enigzins goed mee te nemen is en voorhanden.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

ik neem ook altijd een banaan en een reepje/bar (gewoon supermarkt) mee, maakt niet uit welke als er maar chocolade in zit. Banaan komt soms mee terug naar huis haha.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Dice Oldskool schreef:Ik vind gelletjes en die andere pruttel maar overdreven voor ons recreatieve mountainbikers. Mijn brandstof tijdens een rit gaat van een snickers tot een banaan, van een boterham met pindakaas tot een fruitbar. Kortom alles wat enigzins goed mee te nemen is en voorhanden.
+1

En het is duur.
Voor een tocht van 3 a 4 uur zou ik banaan en bruin bolletje(s) brood meenemen .
Met smeerkaas,als je brood echt lang in je achterzak houd heb na 8 uur biken tosti met ervaring ipv broodje kaas
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Bedankt ik zal wel wat in huis halen en proberen
Bedankt
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Honger gevoel op het einde van de rit is redelijk normaal denk ik.

Ik eet ieder uur een reepje (supermarkt en sport door elkaar), dit geeft wel energie maar het vult niet echt.
Zeker op ritten richting de 100km krijg je een lege maag gevoel.

Wat bij mij helpt is om wat lekkers mee te nemen wat wel vult, bijv een dikke plak cake of een gevulde koek ofzo.

Overigens rijd ik alles op 2 bruine volkoren bollen met beleg als ontbijt, dus misschien kan het ook daar aan liggen, maar meer krijg ik niet weg 's ochtends :D
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Kwa ontbijt zit ik ongeveer het zelfde ik ga vanmiddag shoppen en dan woensdag eens wat fietsen
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Gewoon frequent een reepje eten. Ik heb meestal een paar mueslirepen en een banaantje oid bij me. Als je pas begin te eten als je trek krijg ben je voor het mooie al te laat.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

sama schreef:Gewoon frequent een reepje eten. Ik heb meestal een paar mueslirepen en een banaantje oid bij me. Als je pas begin te eten als je trek krijg ben je voor het mooie al te laat.
Hee, dit zijn hele andere items dan waar je het eerder eens over had. Want jij was toch juist degene die een bepaald soort yoghurt cq kwarkmix in zijn camelbak deed? (voor wie het zich afvraagt: zie de post in dit topic)

:tong
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik wil nog wel een receptje opstellen hoor.
Laatst gewijzigd door sama op ma 12 maart 2018, 13:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

sama schreef:Ik wil nog wel een receptje opstellen hoor.
Ja graag, altijd in voor nieuwe eiwitrijke producten! 8)

PS ik heb toevallig net baking soda gekocht om m'n camelbak te reinigen dus dat komt goed uit. :D
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Het aanbevolen witvlees dieet bestaat uit mager hoendervlees, gemarineerd met de hoognodige voedingszouten. Als vis beveel ik de schraaie rietvoorn die je laat zwemmen in zure roomsaus, aan. Het geheel wordt aangevuld met ronde noten en rauwe peulvruchten. Tot slot kan ik een soepel zuivelproduct aanraden.
Eet smakelijk!
Sneeuwmonster
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ik krijg nu al trek :tong
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

sama schreef:Het aanbevolen witvlees dieet bestaat uit mager hoendervlees, gemarineerd met de hoognodige voedingszouten. Als vis beveel ik de schraaie rietvoorn die je laat zwemmen in zure roomsaus, aan. Het geheel wordt aangevuld met ronde noten en rauwe peulvruchten. Tot slot kan ik een soepel zuivelproduct aanraden.
Eet smakelijk!
Schraaie rietvoorn :lol:

Zie alleen nog niet hoe ik bovenstaande comfortabel door m'n camelbak heen krijg... :winkie:
Plaats reactie