Sram Eagle E-tap

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik haak hier helemaal af.

Ben ik nu de enige die een fiets iets zuivers mechanisch vind en dit graag zo houd?
Niet te veel poespas, mooi elegant simpel frame, paar kabels en vooral trappen?

Ik wordt oud....iets met weemoed...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Je hoeft niet gevoelig te zijn voor al die marketing bullshit als klikpedalen, schijfremmen, 29er wielen, 27.5 wielen, voorvering, full-suspension, Plus-size banden, carbonnen frames, electrisch schakelen, 8,9,10,11,12 spd etc.

Maar in mijn geval maakt het het leven wel iets leuker. :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk inderdaad vooral dat laatste :lol:
Maar nergens staat dat je na de introductie van etap niet meer mag genieten van je 26" klunker met trommelrem toch? ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Innovatie is niks mis mee, maar ik ben het ook wel enigszins eens met lightrider. Het idee dat ik een accu nodig heb om te kunnen schakelen staat toch een beetje haaks om mijn fietsbeleving. Je fietscomputer opladen is oké, maar je fiets (of e-tap batterij in dit geval dan) opladen voordat je 'm kunt gebruiken vind ik toch nog effe wat anders.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ga voor de gein eens na wat er thuis tegenwoordig allemaal een motortje of batterij heeft...!


Je zou voor minder van een flat springen, ware het niet dat je daarvoor de lift moet nemen :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lars TB schreef:Ga voor de gein eens na wat er thuis tegenwoordig allemaal een motortje of batterij heeft...!

l:
Inderdaad! En juist daarom wil ik het niet op mijn fiets altijd als ik zoiets nodig heb is de accu leeg.

Ik ben zo iemand die vergeet de accu op te laden en dan tijden een toertocht of wedstrijd niet meer kan schakelen
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Fietsen is toch ook een soort van vluchten voor de realiteit? No-nonsense het bos in... ohjee, ik wordt echt oud... maar dat is volledig off-topic
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De noodzaak van elektronisch schakelen zie ik ook niet echt in. Zeker bij 1x drivetrains niet.
Ik zit ook niet te wachten op bugs in de software en firmware updates met bugfixes.
Geef me dan maar het gezeik met de kabels.

@lightrider Ik vind mezelf niet heel oud (27) en fiets overwegend met precies dat idee het bos in..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

oliver538 schreef:Innovatie is niks mis mee, maar ik ben het ook wel enigszins eens met lightrider. Het idee dat ik een accu nodig heb om te kunnen schakelen staat toch een beetje haaks om mijn fietsbeleving. Je fietscomputer opladen is oké, maar je fiets (of e-tap batterij in dit geval dan) opladen voordat je 'm kunt gebruiken vind ik toch nog effe wat anders.
Er zijn tegenwoordig zelfs hele fietsen die van accu's worden voorzien :o :kiss:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Volgens mij rijdt Nino Schurter er mee rond a.s. zaterdag.

https://www.facebook.com/RedBullBike/vi ... 577053152/
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hij is er in ieder geval mee gaan trainen. Of hij er de wedstrijd mee rijdt, is maar de vraag. Je wil geen Tom Dumoulinnetje krijgen he;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

novaterra schreef:
Trekrules schreef:Weight weenie gevalletje scheelt weer een beetje gewicht van een paar kabels.

Waarschijnlijk niet, zou die accu gevuld zijn met helium denk je??
Hangt af van je kabelloop op de meeste racers is Etap lichter. Echter dan heb je ook een voorderrie
Gezien de regeleenheid in de achterderrie zit zit daar nog een beetje extra gewicht.

De Etap achterderrie is 253, de normale 149gr
Etap voorderrie 143 tegen 81gr voor de normale.

Echter is de shifter ook lichter. Ik heb de HDR dus dat kan ik niet nagaan.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Flow&Co schreef:De noodzaak van elektronisch schakelen zie ik ook niet echt in. Zeker bij 1x drivetrains niet.
Ik zit ook niet te wachten op bugs in de software en firmware updates met bugfixes.
Geef me dan maar het gezeik met de kabels.

@lightrider Ik vind mezelf niet heel oud (27) en fiets overwegend met precies dat idee het bos in..
Noodzaak is het natuurlijk niet, maar dat is een 1x 12 drivetrain ook niet en een carbon frame. Ik vind het jammer dat er geen mooie software is voor Etap, waarbij ik hem bv als automaat kan instellen, bij zoveel RPM schakelen en/of XXX watt. Gewoon leuk voor de hobby. Ik denk dat de MTB,ers die met draaishifters rijden de Etap te langzaam gaan vinden of er moet een soort doordruk functie op komen., dat is er nu op de racert niet.

Ik heb ook getwijfeld hoor over Etap, wat als ik van de zomer op vakantie aankom en het werkt niet. Met mechanisch zijn overal wel spullen te krijgen.
Andere kant stel het gebeurt dag 1 en ik ben er drie weken. Koop ik wel een 105 groepje, die verkoop ik erna weer kost me msisschien 200 euro.

Als je op vakantie je eagle derrie aan gort rijd ben je het ook kwijt.

batterij op, nou op de racer zitter er twee dus dat komt wel goed en de baterij in de shifter zit ook in mijn Quarq, dus die heb ik reserve bij me :-)
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Shifter is aardig goed te zien in dit filmpje: https://www.redbull.tv/video/AP-1UZ26FV ... a35d558129" onclick="window.open(this.href);return false;
Yorizz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 4 oktober 2009, 11:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 6.0 Pro Race

Nog twee jaar wachten en alles is elektronisch schakelen, schat ik zo in.
Plaats reactie