Sram Eagle E-tap

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

v_schultinge schreef:
Cube-Elite schreef:Natuurlijk is het niet per se nodig. Maar het schakelt wel goed. DI2 op de MTB gaat echt snel en schakelt beter dan mechanisch of het de meerprijs waar is hangt af van je spaarvarkentje..

daarnaast is het heel simpel fabrikanten komen erachter dat fietsen een goedkope hobby is en dat er een groep is die veel te besteden heeft. Ongemerkt gaat het bij veel van ons heel hard. reken is echt uit hoeveel je jaarlijks uitgeeft......

Als je elke paar jaar een auto van een ton kan kopen, kan een fiets van 10K er ook wel af.
Ik ben het hier toch fundamenteel met je oneens. Fietsen is volgens mij één van de allerduurste sporten. Vergelijk het met voetbal, hockey, handbal, sportschool abonnement of gewoon hardlopen. Een seizoen fietsen kost (zeker met wedstrijden erbij) een veelvoud daarvan. Dat de mensen die de sport beoefenen het allemaal kunnen betalen ligt volgens mij veelal aan de beroepsgroepen waarin deze mensen zich bevinden en de prioriteiten die ze hebben.
Ik kan je vertellen dat je een jaar rally rijden en circuit rijden niet kunt vergelijken met een jaartje fietsen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd anders met veel plezier met mijn 46-34 op mijn racefiets.
Zou niet weten waarom je geen compact zou rijden :p
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

kermit schreef:Deze kennis (dat mensen domme kuddedieren zijn) is erg handig voor marketeers... ;-)
E-tap en di2 is (in deze fase van ontwikkeling) zinvol voor wedstrijdrijders met sponsoring en belangen bij tiendes van seconden, voor de hobbyist tijdens een Ardennenweekendje absoluut niet.
Tja, dat is wat kort door de bocht.
Het is vergelijkbaar met het aantal fietsen wat je hebt. Als je nou n-1 fietsen hebt, heb je eerder ruimte om ze uit te rusten met een Etap op Di2 groepset.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:Zometeen zitten elektronische circuits geïntegreerd in het frame. Dan is een (volgende generatie) Di2/eTap ineens een stuk eenvoudiger dan een bekabelde variant. Denk eens aan de voordelen die dat kan gaan bieden.
PaneVino schreef:
Lars TB schreef:Denk ook eens aan de nadelen die het gaat bieden! :bier:
Ik kan helemaal niets verzinnen. Voor alle technische issues is (dan) een oplossing/beveiliging uitgedacht. Kun jij nog iets verzinnen dan?
Zo ongeveer alles wat geïntegreerd in een frame zit heeft tot nu toe niet gewerkt. Zo iets kwetsbaars als elektronica wil je dus zeker niet ergens in een frame hebben. Zelfs mechanische bekabeling is al een drama. En met de flex die in een frame zit roep je van tevoren al doemscenario's af over het schakelen op (waarschijnlijk) al korte termijn.

Gewoon draadloos, zoals eTap. Lekker alles gescheiden houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rayb81 schreef:Ik rijd anders met veel plezier met mijn 46-34 op mijn racefiets.
Zou niet weten waarom je geen compact zou rijden :p
Dan heb je 'm aangepast, de standaard compact crank is 50/34

En die 50 is best flink, dan moet je toch al rond de 40 per uur kruisen. Zie ik veel hobbyisten nog niet doen. Als die 'm op de 50 hebben ligt de ketting achter op de grotere kransjes, niet optimaal. En de 34 is dan weer te klein voor kruisssnelheden op vlakke Nederlandse wegen of je ketting loopt andersom schuin.

Die switch van 50 naar 46 is een goede zet voor veel hobbyrijders denk ik, groot zat om dik over de 40 mee te rijden en nog een redelijke kettinglijn bij gangbare snelheden.

Voor mezelf sprekend: ik zou genoeg hebben aan een single 42 blad vooraan voor de vlakke wegen hier in Brabant. En afgaande op de snelheden die ik veel toerders zie rijden zou dat voor velen gelden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@Kermit in je een na laatste post ga je ineens alles rationeel benaderen :-) Dat kan nooit de bedoeling zijn van deze hobby en al helemaal niet aan de mensen hier die een forum volschrijven we zijn immers puristen toch?

Een 50 is mooi op de racer hier in zuid Holland staat wel eens een briesje kruissnelheden van 40/45 komen regelmatig voor. Ik rijd op het vlak 50/38 en in de bergen 50/34. Eens dat velen die ik ook zie rijden prima met een 42 of 46 uit de voeten kunnen hoor daar niet van!


Ps en verder volledig off topic!
We begrijpen allemaal wel dat een halve kilo, electrisch schakelen geen bal uitmaakt. Net zoals het 's morgens in de file geen bal uitmaakt of ik 120pk of 240pk heb, maar het tweede is toch een stuk leuker.

Ik heb het tot mijn 12de jaar financieel zeer slecht gehad doordelweeks water en in het weekend 1 fles prik voor twee kinderen, twee broeken bij de wibra voor doordeweeks en twee truien /t shirt en een setje voor in het weekend daarna werd het iets beter.

Vanaf mijn 20ste dat ik werk gaat het mijn financieel voor de wind en omdat ik het gewoon slecht heb gehad en altijd een mooie fiets(en) en auto,s heb willen hebben, kan ik nu op mijn 40ste nog zo enorm genieten van het mooie materiaal en intressert het me helemaal niet of het nut heeft, ik vind het schitterend en het rijd fantastisch en ik kan het betalen, dus geef mij 1 reden waarom ik het niet zou kopen? en zo zijn er nog duizenden in nederland als je een beetje salaris hebt is fietsen een goedkope hobby (los van het feit waar jij het persoonlijk aan uit wilt geven)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sprekend als gecertificeerd lid van de n+1 club

On topic, ik heb geen di2 of etap en voel me er nog niet toe aangetrokken.
Als het ooit gebeurd dan draadloos, dat is vrijheid, ook voor de designer

Fietsen kun je zo duur maken als je wilt, ik ben “ervaringsdeskundige” 8)
Mijn Ripley heb ik bewust niet nieuw gekocht. De prijs van framesets is ridicuul
Kosten van schoeisel, jasjes en zo pruim ik ook niet. 350eur voor fietsschoenen?... :evil:

En als ik alleen op pad ga pak ik bij voorkeur een starre stalen singlespeed 29er
De kosten van een (gebruikte) Unit of GT Peace zijn niet hoog. En geen contributie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Nou, daar gaan we dan.

Afbeelding

bron: https://www.instagram.com/michalcervenyphoto/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nu wachten tot er tijdens wedstrijden de BT gehackt wordt en Schurter eindelijk eens een wedstrijd niet wint omdat de derailleur niet meer van het kleinste kransje af kan :)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Haha! :D
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

zonoskar schreef:Nu wachten tot er tijdens wedstrijden de BT gehackt wordt en Schurter eindelijk eens een wedstrijd niet wint omdat de derailleur niet meer van het kleinste kransje af kan :)
etap is natuurlijk ANT+ :wink:

Ik denk dat we er dit weekend wel meer van gaan zien. Mij lijkt het heerlijk, dat gezeik met die kabels altijd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, wat een gezeik die kabels !
Wordt echt te gek.
Op mn carbonnen xc-ert heb ik in 2012 nog een nieuwe kabel moeten plaatsen.
En op m'n LTHT heb ik in 2016 een nieuw kabel gemonteerd.
Om over mn singlespeed nog maar te zwijgen.
Nee, het loopt echt de spuigaten uit, tijd voor iets draadloos !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Weight weenie gevalletje scheelt weer een beetje gewicht van een paar kabels.
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Trekrules schreef:Weight weenie gevalletje scheelt weer een beetje gewicht van een paar kabels.

Waarschijnlijk niet, zou die accu gevuld zijn met helium denk je??
Bird Aeris 9 blurple
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Deze is er al:

https://www.archercomponents.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://r2-bike.com/ARCHER-COMPONENTS-D ... -Shifter_1" onclick="window.open(this.href);return false;

zal zeker voordeliger zijn dan de E-tap en daarnaast is het niet zo'n schok als je je derailleur een keer aan gort rijdt.
Plaats reactie