[Review]Android IP68 smartphone voor navigatie

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Hoe heb je de header en bottom informatie weg gekregen zodat je alleen de velden te zien krijgt? Dit lukt mij nog steeds niet...
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

RobSter schreef:Hoe heb je de header en bottom informatie weg gekregen zodat je alleen de velden te zien krijgt? Dit lukt mij nog steeds niet...
Settings - > Maps -> Panels & Buttons
En dan instellen bij "function panels visibility".

Hier heb ik wat dashboards die je kan gebruiken. Je kan ze via de importfunctie in Locus krijgen.
https://drive.google.com/open?id=18QnTT ... AaAaP2kugd" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Okay done.... nu een vraag hoe ik een gereden track kan omkeren in Locus..
Dus niet naar naar mijn pc zenden

Overigens heb ik deze HomTom HT20 aangeschaft voor de test :

Afbeelding

Het is nog een beetje uit kristalliseren. Maar tot nu toe een lange accu duur...
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Inmiddels al gevonden :-)
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zo, weer eens een update. Inmiddels heb ik ergens een Xperia Active op de kop getikt voor 30 euro. Het is nu echt wel een kleine fietscomputer imho. Veel kleiner en completer ("rugged" met ANT+) met Android is er niet te vinden.

Omdat dit apparaat veel minder krachtig is dan een Z3 compact ben ik qua maps overgestapt op map tiles. Dit gaat met zoomen heel erg snel. Met snel bedoel ik dat zoomen er schuiven alles zo goed als instant is. Top dus. En met de custom instelbare autozoom is het haast niet meer handmatig zoomen en schuiven tijdens het fietsen.

Afgelopen maandagochtend tijdens een koude ochtendrit (-6 ofzo) geen problemen met de accu. Dat is met de Z3 compact wel anders, die werkt dan gewoon niet (valt na 10 a 15 minuten uit)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik mis in Locus Maps is een dataveld die het signaal van de powermeter weergeeft.
Maargoed, powermeter data is echt iets voor trainings gebaseerde apps, niet bij navigeren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welke phone is nu welke op je foto’s?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

ThaSingleTrackMastah schreef:Welke phone is nu welke op je foto’s?
Vlnr: Sony Xperia Active, Motorola Defy+, Sony Z3 compact.
Hier kan je ze mooi vergelijken:
https://www.gsmarena.com/compare.php3?i ... hone3=6538" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de fiets is de Sony Xperia compact gemonteerd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, dus de linker heeft je voorkeur?
En dat voor €30 :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Interessant!
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Interessant toestel die kleine...

Enige opinie hoe goed de GPS ontvangst van die Xperia Active is? Navigatie an sich vind ik niet zoo belankrijk (en daarvoor heb ik in principe een Etrex), zou voornamelijk als budget oplossing zijn omte kunnen loggen met iets wat je gemakkelijk in een broekzak steekt en toch al meeneemt, zonder al te kwetsbaar te zijn wanneer je op alternatieve wijze afstapt, verzuipt of gewoon in de weg zit.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Afgelopen week op Cala d'Or Mallorca geweest met vriendin en kids. Helaas maar beperkt de tijd om te fietsen. Ik heb daar voor een dag een MTB gehuurd bij verhuurcentrum Danilo Hondo. Er zijn veel fietsen te huur maar zoals de meesten hier voldoen die niet aan de eisen. Bij dat verhuurcentrum is het nieuwste materiaal van Giant te huur, MTB, eMTB, race, trakking. Voor MTB hebben ze verschillende prijsniveaus wat neer komt op een Talon, XTC of Trance.

Uiteraard is het in vreemd gebied zoeken naar mooie singletrails moeilijk. Ik heb een kaart van 4umaps.com gebruikt welke voldeed. De legenda is duidelijk en al fietsend kan je de MTB paden goed zien. Ook zijn er hoogtelijnen zichtbaar, erg handig! Voor Locus Map kan je deze OSM gebaseerde kaart voor Mallorca downloaden (84 MB) Zo heb ik vantevoren wat routes gecreeerd. Aangezien ik het gebied niet ken wat lusjes en shortcuts er bij.
De hike en mtb trails rondom de bergen zijn prima te doen. In de buurt van de kustlijn meestal niet, dan is het meer klimmen over de rotsige kustlijn. Of langs "grote" wegen afgezet met hekken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

En nog wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Was die OSM kaart een beetje fatsoenlijk?
Hier in de buurt (Valencia) is het maar behelpen. Mijn straat staat er neit eens op !
Topo Hispanica is al een stuk beter. Das een kaart van een ministerie, is volgens mij in verschillende formaten (gratis) te downloaden, wellicht ook voor jouw toepassing.
Onlangs Topo Spain (Garmin) aangeschaft.
Dan gaat er letterlijk een wereld voor je open, tot nu toe nog geen pad tegengekomen dat er niet op staat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tegenwoordig trouwens ook een Xperia Active, welke eigenlijk in gebruik is als a) telefoon en b) gps logger. Maakt een erg solide indruk (tot zover alleen laten stuiteren zonder dat ik er zelf achteraan kwam, wat ik eigenlijk zo wil houden), scherm is prima en telefoon+GPS in 1 relatief compact apparaatje is een voordeel wanneer je gereedschap, telefoon, geld/pasjes, sleutels, liftpas, e.d. zo comfortabel mogelijk in 2 broekzakken kwijt wil.

Heeft wel wat meer moeite met het signaal oppikken (en houden, vallei + bladerendek is geen ideale conditie voor GPS) dan de Etrex voor m'n gevoel. Laatste heeft waarschijnlijk de betere antenne en kan in ieder geval ook op Glonass kan terugvallen. Nog niet back-to-back geprobeerd overigens... Met de batterij kan ik net zo'n 8 uur loggen (geen scherm, wel permanent GPS), hoewel dat met een 'oude' batterij niet echt goed te beoordelen is.

Leuk en handig ding, te vinden voor de prijs van een mid-range fietscomputer.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Nog maar even een update. M'n Karoo heeft kuren en ik heb een Karoo 2 besteld. De levering laat nog even op zich wachten dus heb ik tijdelijk een alternatief. Het is een Cubot KingKong mini. Deze kan je kopen voor 80 euro na wat googlen. Ik had geluk en hoefde geen importkosten te betalen.

Specs:
Scherm: 4", 540x1080 pixels
SoC: Mediatek Helio A22
Accu: 2000 MAh
OS: Android 9
RAM: 3 GB
ROM: 32 GB
Camera: voor 8MP, achter 13MP
Afmetingen: 58 x 119 x 12.1 mm

Ter vergelijk met een Edge 1030. Hiervan is de afmeting 58 x 114 x 19 mm. Het scherm is 3.5" met 282x470 pixels.

Na het uitpakken heeft dit ding een uitstekende eerste indruk. Het voelt erg solide aan. Het is een heel erg leuk apparaat IMHO. Erg klein, robuust en best veel scherm voor de grootte. Over het scherm gesproken. Een 18:9 verhouding vind ik eigenlijk niets. Maar icm datavelden is het wel prima eigenlijk. Het is wel een gewoon scherm, dus slecht bedienbaar in vochtige omstandigheden. Gelukkig ben ik een droog-/mooiweer fietser en eventuele zweterige handen aan je shirt afvegen is wel te doen. En met autozoom en de volumeknoppen instellen als zoombuttons heb je weinig interactie met het scherm nodig.

De accuduur is niet zo lang. Met 60% helderheid en gps livetracking aan haal ik 3,5 uur. Zonder livetracking in vliegtuigmodus met gps aan denk ik dat het 4 a 4,5 uur is. Alles is zonder de energiebesparingsmode. Ik heb nog niet gereden met bluetooth en m'n Scosche Rhythm hartslagmeter, maar het zal ongetwijfeld impact hebben op het energieverbruik. Lange ritten heb ik geen tijd voor dus dat is voor mij geen probleem. Ga ik toch langer dan kan ik een kleine powerbank meenemen, opladen gaat namelijk snel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie