Ik ben het hier toch fundamenteel met je oneens. Fietsen is volgens mij één van de allerduurste sporten. Vergelijk het met voetbal, hockey, handbal, sportschool abonnement of gewoon hardlopen. Een seizoen fietsen kost (zeker met wedstrijden erbij) een veelvoud daarvan. Dat de mensen die de sport beoefenen het allemaal kunnen betalen ligt volgens mij veelal aan de beroepsgroepen waarin deze mensen zich bevinden en de prioriteiten die ze hebben.Cube-Elite schreef:Natuurlijk is het niet per se nodig. Maar het schakelt wel goed. DI2 op de MTB gaat echt snel en schakelt beter dan mechanisch of het de meerprijs waar is hangt af van je spaarvarkentje..
daarnaast is het heel simpel fabrikanten komen erachter dat fietsen een goedkope hobby is en dat er een groep is die veel te besteden heeft. Ongemerkt gaat het bij veel van ons heel hard. reken is echt uit hoeveel je jaarlijks uitgeeft......
Als je elke paar jaar een auto van een ton kan kopen, kan een fiets van 10K er ook wel af.
Sram Eagle E-tap
Het is ook geen sport, maar een hobby. En na auto's, boten en horloge's 1 van de meest begeerlijke. En in tegenstelling tot de andere 3 kun je bij fietsen bijna altijd wel het topmodel betalen (willen is iets anders).v_schultinge schreef:Ik ben het hier toch fundamenteel met je oneens. Fietsen is volgens mij één van de allerduurste sporten. Vergelijk het met voetbal, hockey, handbal, sportschool abonnement of gewoon hardlopen. Een seizoen fietsen kost (zeker met wedstrijden erbij) een veelvoud daarvan. Dat de mensen die de sport beoefenen het allemaal kunnen betalen ligt volgens mij veelal aan de beroepsgroepen waarin deze mensen zich bevinden en de prioriteiten die ze hebben.Cube-Elite schreef:Natuurlijk is het niet per se nodig. Maar het schakelt wel goed. DI2 op de MTB gaat echt snel en schakelt beter dan mechanisch of het de meerprijs waar is hangt af van je spaarvarkentje..
daarnaast is het heel simpel fabrikanten komen erachter dat fietsen een goedkope hobby is en dat er een groep is die veel te besteden heeft. Ongemerkt gaat het bij veel van ons heel hard. reken is echt uit hoeveel je jaarlijks uitgeeft......
Als je elke paar jaar een auto van een ton kan kopen, kan een fiets van 10K er ook wel af.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kan je vertellen dat er een 12 speed aan komt XTR vooralsnogRayb81 schreef:Klopt, kwam het een week geleden al tegen op een van de nieuws sites.
Zal een duur apparaatje worden.
En shimano mag nu toch wel snel naar 12 speed gaan lijkt me.
- ultimateme
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4816
- Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
- Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR
Bron?Nats schreef:Kan je vertellen dat er een 12 speed aan komt XTR vooralsnogRayb81 schreef:Klopt, kwam het een week geleden al tegen op een van de nieuws sites.
Zal een duur apparaatje worden.
En shimano mag nu toch wel snel naar 12 speed gaan lijkt me.
Dan durf ik wel te zeggen dat die SLX versie niet voor 2019 op het programma staat, logisch gezien...suravida schreef:Logisch nadenken? Ik durf ook wel met zekerheid te zeggen dat er een 12 speed SLX komt
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5591
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Overigens, en dat is misschien een beetje offtopic:
Het prof wielren team Aqua Blue rijdt op fietsen van 3T met een 1x11 Sram Force group.
Volgens mij het eerste wielren team met een one by setup.
Of het gaat werken is een 2e, ik denk alleen op vlakke etappes en wellicht ook in de voorjaarsklassiekers.
Het prof wielren team Aqua Blue rijdt op fietsen van 3T met een 1x11 Sram Force group.
Volgens mij het eerste wielren team met een one by setup.
Of het gaat werken is een 2e, ik denk alleen op vlakke etappes en wellicht ook in de voorjaarsklassiekers.
Zometeen zitten elektronische circuits geïntegreerd in het frame. Dan is een (volgende generatie) Di2/eTap ineens een stuk eenvoudiger dan een bekabelde variant. Denk eens aan de voordelen die dat kan gaan bieden.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
Denk ook eens aan de nadelen die het gaat bieden!PaneVino schreef:Zometeen zitten elektronische circuits geïntegreerd in het frame. Dan is een (volgende generatie) Di2/eTap ineens een stuk eenvoudiger dan een bekabelde variant. Denk eens aan de voordelen die dat kan gaan bieden.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- nielsvo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
- Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
Sommige dingen kunnen met electronica nu eenmaal wel, of beter en efficiënter.ThaSingleTrackMastah schreef:Ik begrijp niet goed waarom Shimano en nu ook Sram dit soort zaken elektronisch wil regelen, terwijl een simpele mechanische aansturing prima voeldoet.
Synchroshift waarbij de voorderailleur automatisch schakelt als je achter niet meer lichter kunt schakelen bijvoorbeeld vind ik echt wel handig (ik gebruik de linkershifter nauwelijks meer, maar heb nog wel 2x voor).
Ik kan helemaal niets verzinnen. Voor alle technische issues is (dan) een oplossing/beveiliging uitgedacht. Kun jij nog iets verzinnen dan?Lars TB schreef:Denk ook eens aan de nadelen die het gaat bieden!PaneVino schreef:Zometeen zitten elektronische circuits geïntegreerd in het frame. Dan is een (volgende generatie) Di2/eTap ineens een stuk eenvoudiger dan een bekabelde variant. Denk eens aan de voordelen die dat kan gaan bieden.
(Oh, bijna vergeten: Proost! )
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
De installatie van Etap met de huidige raceframes is een verademing. Fiets als bv Venge Vias, Argon 18 nitrogen, die wil je echt niet met mechanishe bekabeling rijden, dan kan je elke 1000km de kabels vervangen met die idiote kabelloop en steeds meer fietsen hebben dit.
Op dit moment is het nadeel natuurlijk wel dat als ik straks op vakantie in spanje ben met mijn racertje met etap en er gaat iets kapot ik die vakantie waarschijnlijk niet meer fiets, of iig niet meer schakel
maarja dat is met steeds meer onderdelen, ga een met je cannondale of speci op vakantie en er gaat iets stuk......
Op dit moment is het nadeel natuurlijk wel dat als ik straks op vakantie in spanje ben met mijn racertje met etap en er gaat iets kapot ik die vakantie waarschijnlijk niet meer fiets, of iig niet meer schakel
maarja dat is met steeds meer onderdelen, ga een met je cannondale of speci op vakantie en er gaat iets stuk......
-
- Moderator
- Berichten: 16786
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Allemaal wedstrijdgericht materiaal.Cube-Elite schreef:De installatie van Etap met de huidige raceframes is een verademing. Fiets als bv Venge Vias, Argon 18 nitrogen, die wil je echt niet met mechanishe bekabeling rijden, dan kan je elke 1000km de kabels vervangen met die idiote kabelloop en steeds meer fietsen hebben dit.
De pest is dat veel mensen klakkeloos willen hebben wat bij de profs in is, zonder zelf na te denken of dat wel zinvol is. Heel vaak niet namelijk. Compact racecranks zijn in NL bijvoorbeeld onzinnig voor een hobbyist, maar bijna alle racefietsen hebben ze.
Lang geleden heb ik een beetje motocross gedaan, daar was het net zo. Als deze week iemand won met een gele veer op z'n schokbreker reed volgende week het halve veld met een gele veer.
Deze kennis (dat mensen domme kuddedieren zijn) is erg handig voor marketeers...
E-tap en di2 is (in deze fase van ontwikkeling) zinvol voor wedstrijdrijders met sponsoring en belangen bij tiendes van seconden, voor de hobbyist tijdens een Ardennenweekendje absoluut niet.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After