Sram Eagle E-tap

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
v_schultinge

Op instagram kwam ik de volgende post tegen over Sram Eagle E-tap die op dit moment wordt getest door Nino Schurter.

https://instagram.com/p/Bfieb2KhN34/" onclick="window.open(this.href);return false;

De volgende cashcow in de maak.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Klopt, kwam het een week geleden al tegen op een van de nieuws sites.

Zal een duur apparaatje worden.
En shimano mag nu toch wel snel naar 12 speed gaan lijkt me.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Hmmmm, nice. Weer een kabel minder. Nu nog de remmen digitaliseren en opgeruimd staat netjes! :D
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Supercool. Voor de MTB heb je alleen maar een derailleur en shifter nodig. Een vrij simpele upgrade. Relatief goedkoop dus.

Voor de gravelracer heb ik weleens gekeken maar hydro brakeshifters maken de upgrade erg prijzig.
(en Di2 vind ik maar niets, veel te veel kabels)
Bahlman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 8 februari 2008, 23:18
Mijn mountainbike: Klein Attitude // Big Sky Blue // 8.8 KG
Contacteer:

Er gaan ook rumoeren rond dat Shimano werkt aan een nieuwe body, iemand daarvan meer op de hoogte?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ze lopen al een paar jaar achter, ze mogen wel opschieten, anders missen ze de boot helemaal
Bird Aeris 9 blurple
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Di2 voor XTR en XT is er al een poosje toch?

Is 12 speed echt een must have?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het is dat mijn SLX 11 speed drivetrain nog niet op is, maar zo gauw ik maar een beetje kans zie stap ik voor mijn Alpenfiets op de Gx Eagle trein. En ik ben al jaren een forse Shimano adept, maar ze lopen nu én achter op het 1x gebied en daarbij zijn de nieuwe derailleurs imho gewoon lelijk. XTR 970 en 980 (en de XT en SLXen uit die periode) waren prachtig, maar zijn nu vormloze blobs geworden. Voor mijn NL fiets blijf ik nog wel even met mijn 1x10 Zee rijden (ook al zo'n plaatje!) maar in de bergen ga ik die 50 wel lekker vinden. Nu een paar keer met Gx gereden en het schakelt gewoon strakker en dat bereik is toch ook wel erg lekker. Dan maar missen dat ik met 2 verschillende vingers kan schakelen, ik heb het er wel voor over.

Oh en Di2? Bouw er regelmatig raceframes mee op en wat een hopeloze dradenbrij is dat! Ik zie bij Di2 eigenlijk geen voordelen van electronisch schakelen. Tuurlijk, het is een tikje strakker en die voorderailleur draait leuk mee, maar die voordelen zijn mij te klein als ik zie wat voor een electriciteitsnetwerk ik ervoor terug krijg. Etap daarentegen....Derailleurs erop schroeven, even pairen en fietsen maar! En schakelt minstens zo mooi. Dus als er ooit een Gx Etap komt ben ik verkocht. (tot die tijd geen dure derailleurs aan mijn fiets ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat is duur een etapp derrie kost 450 Euro een lader 30 en een losse mtb shift zal een 150 Euro kosten schat ik.
De etappe is alleen wel echt trager dan een xtr di2

Daar moeten ze wel iets mee, want ik verwacht dat de mtb,er het te traag vind bij meerdere schakel acties.
of er moet een andere bediening komen.

Daarnaast jammer dat er geen dubbel is van sram, dan gaan ze pas echt shimano bang maken.
Er zijn er zat die geen 12 speed willen, zeker niet met de beschikbaarheid van de cassette opties.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik begrijp niet goed waarom Shimano en nu ook Sram dit soort zaken elektronisch wil regelen, terwijl een simpele mechanische aansturing prima voeldoet.
Een mtb is een slechte plek voor elektronica.
Pas wanneer de derailleur hersengolven vd rijder kan ontvangen zie ik er het nut van in.
Tot die tijd blijft mijn fiets gewoon ouderwets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik begrijp niet goed waarom Shimano en nu ook Sram dit soort zaken elektronisch wil regelen, terwijl een simpele mechanische aansturing prima voeldoet.
Een mtb is een slechte plek voor elektronica.
Pas wanneer de derailleur hersengolven vd rijder kan ontvangen zie ik er het nut van in.
Tot die tijd blijft mijn fiets gewoon ouderwets.
Ik begrijp dat prima, €'s en $'s :-q

..... persoonlijk snap ik niet (maar begrijp ik wel) waarom er niet meer fabrikanten in duurzame interne schakeling investeren, maar ook dat heeft te maken met het feit dat elke jaar een nieuw wegwerp groepje erg goed is voor hun portemonnee :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar waarom trappen wij er in?
Gadgetgeil?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef:Maar waarom trappen wij er in?
Gadgetgeil?
Tuurlijk, marketing werkt super, mensen willen graag "het nieuwste" soms zonder veel na te denken. Had ooit een lange discussie met een Amerikaan die een frame van ons wilde kopen maar persé "boost" moest hebben .... wij bouwen alleen Rohloff en Pinion (met SS naaf) .... was een hele opgaaf om hem uit leggen dat Boost voor SS en Rohloff naven weinig extra brengt (behalve meer kans op heelrub) .... het was het nieuwste dus het moest op zijn fiets :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Alleen schakelen is niet zo interessant (tenminste voor een 1x...), maar wanneer een partij het voor elkaar krijgt alle remote hendeltjes te verwijderen (demping, dropper, ..) en dat deftig te laten samenwerken, je functies laat combineren en dat eenvoudig vanaf 1 unit laat beidenen dan wordt het toch een ander verhaal. En met een enkel kabeltje ga je dat ook niet eenvoudig redden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Natuurlijk is het niet per se nodig. Maar het schakelt wel goed. DI2 op de MTB gaat echt snel en schakelt beter dan mechanisch of het de meerprijs waar is hangt af van je spaarvarkentje..

daarnaast is het heel simpel fabrikanten komen erachter dat fietsen een goedkope hobby is en dat er een groep is die veel te besteden heeft. Ongemerkt gaat het bij veel van ons heel hard. reken is echt uit hoeveel je jaarlijks uitgeeft......

Als je elke paar jaar een auto van een ton kan kopen, kan een fiets van 10K er ook wel af.
Plaats reactie