Ontwerp en bouw van een fs trailbike; Smithy Sidewinder

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

japie carbon schreef:
Op mijn werk hebben wij dit soort dingen, maar dan vele malen groter. Wij doen het zo dat wij het gat waar de as doorheen komt kleiner houden, en dat wij het gat voor de as op het laatst op maat laten machineren. Wellicht dat je dat hier ook kan laten doen?
Een buisje met de maat van de as is goed. Door het lassen/solderen zet de boel uit maar na afkoeling krimpt het gat kleiner dan de oorspronkelijke diameter, dus daarna de ruimer met de juiste diameter er door, en klaar is Klara. Het komt eigenlijk op het zelfde neer dus :wink:
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bookmarked!
Heel gaaf project, dat gaan we zeker volgen.

PS: Hier wel een voorstander van gebogen buizen :-q
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

japie carbon schreef:
Real Epic '89 schreef:
Wordt vast een mooi project.

Ik ben vooral ook benieuwd hoe je het onderste draaipunt gaat ontwerpen en vooral hoe de combinatie van laswerk en toleranties gaat uitpakken. 11Ants gebruikt hier bv. bewust een gedraaid onderdeel ivm met de spanning die je met lassen in het materiaal brengt.
Op mijn werk hebben wij dit soort dingen, maar dan vele malen groter. Wij doen het zo dat wij het gat waar de as doorheen komt kleiner houden, en dat wij het gat voor de as op het laatst op maat laten machineren. Wellicht dat je dat hier ook kan laten doen?
Volgens mij zitten wij ongeveer in dezelfde wereld. :wink:

Het gat/ as kun je inderdaad bewerken maar om de ditjes en datjes (buitenkant lager/ achtervork) recht op de as/ lagers te krijgen wordt een hele uitdaging. Dat krijg je eigenlijk alleen 100% recht als je het na het lassen bewerkt.

Doorsnede van de main pivot met alle ditjes en datjes;
Afbeelding

Oh ja, voorstander van gebogen buizen als is het alleen om het frame meer torsie stijfheid te geven. :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Smithy schreef:75kg bepakt en bezakt, 179cm met korte armpjes, bb tot zadelrails variërend van 69 tot 73 cm.
Geo-advies is meer dan welkom :-q
Niet zozeer de geo (hoewel 75 graden wat steil zou kunnen zijn...), maar meer de demper. Je zit met een M tune voor de veerweg/demperslag aan de krappe kant. Maar met 75 kg komt het helemaal goed.

Aan de andere kant, als je met een link gaat werken, kijk dan toch eens naar grotere demperslag. En als je dan toch bezig bent, zeker bij ROckshox werken de Metric dempers een wereld van verschil beter!! Ook met het ook op de toekomst is enige uitwisselbaarheid beter gegarandeerd met een Metric demper.

(en waarom meet je maar tot de zadelrails :~ :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Alleen al van het gebruikte vakjargon gaat het mij duizelen. Hier ook een voorstander van gebogen buizen, iid sexy zoals je zelf omschrijft.

Kermit heeft dus nu al een serieuze tegenstander voor de BOTY titel van dit jaar.

Veel succes met het verdere verloop van dit ambitieuze project. Dikke +.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Lars TB schreef:Niet zozeer de geo (hoewel 75 graden wat steil zou kunnen zijn...), maar meer de demper. Je zit met een M tune voor de veerweg/demperslag aan de krappe kant. Maar met 75 kg komt het helemaal goed.

Aan de andere kant, als je met een link gaat werken, kijk dan toch eens naar grotere demperslag. En als je dan toch bezig bent, zeker bij ROckshox werken de Metric dempers een wereld van verschil beter!! Ook met het ook op de toekomst is enige uitwisselbaarheid beter gegarandeerd met een Metric demper.

(en waarom meet je maar tot de zadelrails :~ :wink: )
Als jij demper-info hebt die ik niet hebt, dan mag je die wel heel snel doorspelen! Want ik kan bar weinig vinden op het net. RS en Fox geven niet thuis als ik om info vraag. En geen enkele demperfabrikant heeft informatie op de website staan.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Monarch, omdat ik wat (oude, outdated?) grafieken en tabellen heb gevonden in de krochten van het net;

Afbeelding

Afbeelding

Mijn leverage ratio is 130/51=2,55
Het ontwerp zit ergens tussen rising en flat rate in.
Ik kom dan mooi in de 'M' tune te zitten, met wat speling naar links en rechts. Dus m'n ontwerp is eigenlijk gebaseerd op een oud pdfje, maar het is de enige houvast die ik heb. En daarnaast kan ik altijd nog de demper tunen achteraf, al is het doel om met een allround demper gewoon goed te zitten.
Met een grotere demperslag kom ik lager in de leverage ratio, bijvoorbeeld 130/57=2,28. En dan heb ik een 'low' tune nodig. Wel wordt er door sommigen beweerd dat een lage leverage ratio voordelen biedt (Dan van Bird Bikes bijvoorbeeld);
The leverage ratio (this is the ratio between how much the wheel moves to how much the shock moves) on the shock had to be low – this meant long stroke shocks. I wanted it low so the damper doesn’t have to work as hard in order to control the back wheel – this also means that shock and pivot forces are kept to a minimum, which is a good thing for bearing and bushing life. For reference, the shock curve (or shock rate to be more precise) and leverage ratio are inversely proportional to each other: Shock rate = 1/Leverage ratio, and Leverage ratio = 1/shock rate.

Aan de andere kant heb ik bij Santa Cruz weer gelezen dat je ook kan doorschieten. Als je 'te laag' gaat met je ratio, kan je buiten het bereik komen van je demperinstellingen.
Ik heb niet veel zin om een demper speciaal te laten tunen bij een bedrijf om bij m'n ontwerp aan te sluiten. Liever pas ik m'n curves aan zodat ik in 'the ballpark' zit en gewoon lekker een standaard demper kan gebruiken.

Wat betreft metric; ik had daar ergens van gehoord dus ik ging me er op inlezen toen ik een demper wilde kiezen. Maar het lijkt mij een beetje een wassen neus. Je moet dan eigenlijk een stap hoger inzetten en naar de Vivid/Deluxe dempers gaan. Die zijn ook weer een stuk duurder. Dat ze beter zijn geloof ik wel.
Ik moet nog maar zien of dat metric 100% doorzet.
Dice Oldskool schreef:Alleen al van het gebruikte vakjargon gaat het mij duizelen. Hier ook een voorstander van gebogen buizen, iid sexy zoals je zelf omschrijft.

Kermit heeft dus nu al een serieuze tegenstander voor de BOTY titel van dit jaar.

Veel succes met het verdere verloop van dit ambitieuze project. Dikke +.
Jij gaat ervan uit dat 'ie dit jaar af is? :o :tong
Laatst gewijzigd door Smithy op do 11 oktober 2018, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Gaaf ! Gaan we volgen.
Kwa geo en maten hetzelfde als waar ik nu naar op zoek ben.
Dat terwijl ik 8cm langer ben, bb tot zadeldek is bij mij 79cm.

Ben heel benieuwd hoe dit uitpakt.
Leuk ook om het verhaal achter de demperbevestiging te lezen, wist ik ook niet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat dempertune betreft. Jouw schema is uit 2011. Inmiddels zijn de inzichten, het fietsen en de dempers onder invloed 'anders' rijden al weer behoorlijk veranderd. Het is bij mij eerder een praktijkervaring dat ik zeg dat je met je huidige keuze op het randje zit. Maar zelfs dat is nog erg algemeen, want waarschijnlijk gaat pas een 90 kg rijder het merken en jij dus niet. Het is niet dat het niet kan, maar inmiddels bewegen de meeste fabrikanten zich richting lagere verhoudingen.

Inderdaad kun je ook te laag gaan, maar rond die 2.25 zit je nu meer in het gebruikelijke. Maar er zijn nog voldoende afwijkers te vinden, en daarom ook afwijkende tunes. Maar met bijvoorbeeld de Cane Creek dempers heb je zelf al wat meer instelbereik. En DVO en Manitou kiezen bijvoorbeeld voor een dusdanig afwijkende basisafstelling dat ze een breder gebied dekken dan Rockshox.

Metric is ook meer opgezet richting deze lagere verhoudingen. En bijvoorbeeld Rockshox heeft al aangegeven dat de nieuwste technologieën alleen nog in hun Metric dempers toegepast zullen worden. En verder is het ook vooral de praktijk die mij van die nieuwste generatie Rockshox dempers overtuigd heeft, maar dan vooral binnen het Rockshox programma. Hun Metrische dempers kunnen met de beste mee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Als je wat fietsmodellen kan noemen waar je dat ervaart, dan kan ik die eens bekijken in Linkage, of op hun blogspot! Want naast bovenstaande schema, is het bekijken van andere ontwerpen, samen met demperkeuze en reviews op het web, ook wel een handige manier om te ontdekken wat werkt. Niet zo wetenschappelijk, maar goed je moet wat.
Je hebt me i.i.g. nieuwsgierig gemaakt naar de metric dempers, ik ga me daar wat meer in verdiepen. Maar dan zou het bijvoorbeeld een Super Deluxe moeten worden? Gezien die in het 'trail-enduro' spectrum gezet wordt.
Als je nu nog een compression chart van zo'n demper kan roggelen dan ben je helemaal m'n held :-q :tong
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ik ben even aan het kijken naar de flexing seatstays. Zoals gezegd, is de vorm nog niet optimaal. Maar ik wil weten of dit eerste ontwerp uberhaupt werkt of niet. Daarom heb ik een snelle analyse gemaakt. (Later heb ik er nog even een vluchtige handberekening tegenaan gegooid, dan kom ik op 24mm doorbuiging dus de analyse zit vooralsnog goed in de buurt).

Spanning in één flexstay, bij een vervorming van 25 mm aan het uiteinde. Dit is nodig om de stay aan de demper te monteren. Deze 'initiële buiging' wordt gedurende de veerweg minder, tot aan 0 bij 80% van de veerweg, en stijgt dan weer iets als de volledige veerweg wordt aangesproken.
Afbeelding

Enkele problemen;
-Er is 450N (45kg) aan kracht nodig om één stay zo'n end te flexen. Dat is echt gigantisch.
-Je ziet heel mooi aan de kleuren hoe het spanningsverloop is; totaal niet optimaal. Liefst wil je over de hele buiging een ongeveer gelijke spanning hebben, in plaats van een concentratie bij het vaste punt links (dat is het punt waar de stay gelast is aan het verbindingsbuisje). Dus ik zou de afplatting wat anders kunnen maken; weinig aan het begin, veel aan het eind (bij de demper).
-De spanning is over het algemeen veel te hoog, richting de rekgrens van het materiaal. Gezien zaken als vermoeiing, gaat dit niet lang goed.

Terug naar de tekentafel. Ik heb de stays nu bedacht van 18x1,5. En een afplatting van enkele mm's aan weerszijden. Oplossingen zal ik moeten zoeken in kleinere buitendiameter, kleinere wanddikte, meer afplatting, en misschien dat verbindingsbuisje wat dichter bij de achteras.
Misschien is 25mm buiging wel veel te veel, en moet ik m'n veersysteem anders ontwerpen.
Laatst gewijzigd door Smithy op do 11 oktober 2018, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Smithy,

Je stay blijft het langst heel als je uitgaat van een schommelbelasting, dus altijd onder spanning. Een sprongbelasting of wisselbelasting gaat eerder stuk.
Laatst gewijzigd door baron062 op zo 25 februari 2018, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Bedankt voor de tip Dries, dat wist ik niet. Daar ga ik me eens in verdiepen. Mocht je nog mooi leesvoer hebben, dan hou ik me aanbevolen.
Ik heb wel deze link geraadpleegd (nou ja, vluchtig gescand); als je onder de 350 MPa blijft zou je aan de veilige kant moeten zitten qua vermoeiing. Ik weet niet of het dan nog uitmaakt of je een wisselende belasting hebt of schommelend/sprong.
Ergens anders heb ik ook nog gelezen dat je grofweg aan de helft van de rekgrens moet denken qua vermoeiingsgrens (weet niet meer waar ik dat las). Dat komt redelijk overeen met bovenstaande link.
Hoe denk jij hierover?
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

tiewrap schreef:Gaaf ! Gaan we volgen.
Kwa geo en maten hetzelfde als waar ik nu naar op zoek ben.
Dat terwijl ik 8cm langer ben, bb tot zadeldek is bij mij 79cm.

Ben heel benieuwd hoe dit uitpakt.
Leuk ook om het verhaal achter de demperbevestiging te lezen, wist ik ook niet.
Wat voor soort fiets zoek je?
Ik heb m'n reach gekozen a.d.h.v. een stel fietsen waar ik in januari veel op gereden heb, en natuurlijk m'n eigen fietsen. Daarnaast kijk ik ook naar bikes die ik gaaf vind en in hetzelfde segment zitten. Toegegeven, dat is eigenlijk niet echt relevant, maar je krijgt dan wel een gevoel bij 'normale' waarden.
Giant Anthem zit op 435 mm reach. De Reign op 459 mm. Beiden reden lekker.
De Shan no.5 zit op 453 mm.
De Cotic Flare zit op 439 mm.

Ik hoop dat ik met 445 mm aardig goed zit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ga er sowieso van uit dat beide stays zullen bewegen en dus de belasting een stuk minder wordt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Smithy schreef:Als je wat fietsmodellen kan noemen waar je dat ervaart, dan kan ik die eens bekijken in Linkage, of op hun blogspot!
Het gaat niet zozeer om het veersysteem, maar de juiste demping.


Je ziet dat demperfabrikanten naar grotere luchtvolumes zijn gegaan en daar is de demping weer op aangepast. Dit zou je los van het veersysteem kunnen zien, je kunt er echter ook gebruik van maken bij je veersysteem.
Smithy schreef:Je hebt me i.i.g. nieuwsgierig gemaakt naar de metric dempers, ik ga me daar wat meer in verdiepen. Maar dan zou het bijvoorbeeld een Super Deluxe moeten worden? Gezien die in het 'trail-enduro' spectrum gezet wordt.
Waarschijnlijk heeft die demper al weer iets minder ingaande demping. Dat levert een iets minder strakke achterkant op en je moet ook je systeem progressiever maken op het einde. Maar je hebt wel een heel actieve achterkant die veel controle en comfort zal leveren. En waarschijnlijk iets compenseert voor het ontbreken van een draaipunt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie