koeboe schreef:Nee, die zijn er niet in 12 speed.
Afwachten dus..
Ik ben misschien wat traag van begrip... jij wil 11-36 in een 12speed want 11-36 in een 11speed voldoet niet? Dat ene kransje meer in die verhouding gaat jou blij maken?
Ik heb een nieuwe MTB met 12 speed Eagle en vroeg me af of er meerdere varianten in de cassettes zijn.
Net als dat je nu hebt van Shimano o.b.v. 11 speed.
Ik rij alleen in NL op vrij vlak terrein. Dus wellicht is dan de enige optie om e.e.a. om te bouwen of wachten tot er meerdere varianten komen.
Ik fiets inmiddels ook al weer een half jaar met de Eagle. Schakelt perfect. Zonder voor derailleur bevalt prima. Eén negatief punt is toch wel dat de derailleur vaak takken oppikt, omdat deze waarschijnlijk dichter bij de grond zit. Hiervoor reed ik met Shimano 2x10 en had daar bijna nooit problemen mee. Met de Eagle heb ik toch al dikwijls moeten stoppen omdat er weer een tak in derailleur hangt. Ook de loopt de cassette snel 'vol' met rotzooi. Bij de Shimano cassettes was de ruimte tussen de tandwielen groter en vooral ook dieper, waardoor een klein takje niet veel kwaad kon. Bij de Eagle cassette levert dit al gauw een overslaande ketting op, omdat de ketting niet meer diep genoeg in de cassette valt. En het verwijderen van deze troep gaat ook vrij lastig in het veld.
Ik heb nog een vraagje voor de eagle gebruikers onder ons. Zijn er ook die met meerdere kettingen rijden? Ik vraag me af hoe je dat dan doe, aangezien de powerlock's van sram voor eenmalig gebruik zijn zeggen ze. En om steeds nieuwe powerlockjes te moeten kopen lijkt me ook wat overdreven/duur.
Ik ben benieuwd!
sama schreef:Ik heb nog een vraagje voor de eagle gebruikers onder ons. Zijn er ook die met meerdere kettingen rijden? Ik vraag me af hoe je dat dan doe, aangezien de powerlock's van sram voor eenmalig gebruik zijn zeggen ze. En om steeds nieuwe powerlockjes te moeten kopen lijkt me ook wat overdreven/duur.
Ik ben benieuwd!
Gebruik 1 lock per ketting. Dus voor de hele levensduur. Een paar keer openen en sluiten is geen probleem. Gebruik alleen een oude link niet op een nieuwe ketting.
Is niet uitwisselbaar, en dat komt door de body.
XTR 12-speed past alleen en als enige op de nieuwe Microspline body van Shimano.
Eagle past op de XD body van SRAM.
Ik denk ook niet dat er mensen zijn die het geld uitgeven voor een XTR 12speed cassette en daar een mix&match drivetrain van maken.
XTR heeft een eigen passing wat bevestiging op de naaf betreft. Het schakelen zal vast wel lukken.
Je zou bij Sunrace kunnen kijken, maar die moet dan weer op de Shimano-body-versie. Maar daar kun je waarschijnlijk wel een ombouwsetje voor krijgen voor je huidige naaf.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Als je het uit kunt wisselen, kun je echter wel met XTR schakel materiaal op een SRAM cassette rijden.
SRAM cassettes zijn "iets" makkelijker op een willekeurige naaf te schroeven.