GX eagle

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

VeeDee schreef:
koeboe schreef:Nee, die zijn er niet in 12 speed.
Afwachten dus..
Ik ben misschien wat traag van begrip... jij wil 11-36 in een 12speed want 11-36 in een 11speed voldoet niet? Dat ene kransje meer in die verhouding gaat jou blij maken?
Ik heb een nieuwe MTB met 12 speed Eagle en vroeg me af of er meerdere varianten in de cassettes zijn.
Net als dat je nu hebt van Shimano o.b.v. 11 speed.
Ik rij alleen in NL op vrij vlak terrein. Dus wellicht is dan de enige optie om e.e.a. om te bouwen of wachten tot er meerdere varianten komen.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Je bent dus een waanzinnig mooie 12 speed Eagle maar dat is niet wat je wil of nodig hebt... :o
Ik hoop dat je een oplossing vindt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

VeeDee schreef:Je bent dus een waanzinnig mooie 12 speed Eagle maar dat is niet wat je wil of nodig hebt... :o
Ik hoop dat je een oplossing vindt.
Komt vast goed. Ondertussen geniet ik wel van de bike hoor :lol: :-q
Het is gewoon leuk om onderdelen steeds verder te personaliseren.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ruilen?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je alleen op vlak terrein rijdt had je beter een racefiets kunnen kopen :P
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

In "biken met je kids" te lezen:

"als ze zonder afstappen of vallen rondkomen, we een "moeilijker" rondje mogen doen."

Op zoek naar uitdagender trails dus 8) , of een Singlespeed :winkie:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
johnny boy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: vr 27 oktober 2006, 18:29
Mijn mountainbike: S-Works Epic 29er

Ik fiets inmiddels ook al weer een half jaar met de Eagle. Schakelt perfect. Zonder voor derailleur bevalt prima. Eén negatief punt is toch wel dat de derailleur vaak takken oppikt, omdat deze waarschijnlijk dichter bij de grond zit. Hiervoor reed ik met Shimano 2x10 en had daar bijna nooit problemen mee. Met de Eagle heb ik toch al dikwijls moeten stoppen omdat er weer een tak in derailleur hangt. Ook de loopt de cassette snel 'vol' met rotzooi. Bij de Shimano cassettes was de ruimte tussen de tandwielen groter en vooral ook dieper, waardoor een klein takje niet veel kwaad kon. Bij de Eagle cassette levert dit al gauw een overslaande ketting op, omdat de ketting niet meer diep genoeg in de cassette valt. En het verwijderen van deze troep gaat ook vrij lastig in het veld.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb nog een vraagje voor de eagle gebruikers onder ons. Zijn er ook die met meerdere kettingen rijden? Ik vraag me af hoe je dat dan doe, aangezien de powerlock's van sram voor eenmalig gebruik zijn zeggen ze. En om steeds nieuwe powerlockjes te moeten kopen lijkt me ook wat overdreven/duur.
Ik ben benieuwd!
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met een goed gesprek en wat persoonlijke aandacht zijn de meeste gepensioneerde powerlocks best bereid om te herintreden hoor.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

sama schreef:Ik heb nog een vraagje voor de eagle gebruikers onder ons. Zijn er ook die met meerdere kettingen rijden? Ik vraag me af hoe je dat dan doe, aangezien de powerlock's van sram voor eenmalig gebruik zijn zeggen ze. En om steeds nieuwe powerlockjes te moeten kopen lijkt me ook wat overdreven/duur.
Ik ben benieuwd!
Gebruik 1 lock per ketting. Dus voor de hele levensduur. Een paar keer openen en sluiten is geen probleem. Gebruik alleen een oude link niet op een nieuwe ketting.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooi om te horen, ik zag overal de uitdrukkelijke vermelding dat het voor eenmalig gebruik zou zijn. Ik had er al mijn twijfels bij.
Bedankt :-q
Sneeuwmonster
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Iemand van de Eagle rijders al ervaring met de XTR cassette 12 spd? Deze zijn 1 op 1 uitwisselbaar neem ik aan?

De XTR heeft 2 varianten en hoop dat XT ook snel volgt en vriendelijker geprijsd is... :-D
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Is niet uitwisselbaar, en dat komt door de body.
XTR 12-speed past alleen en als enige op de nieuwe Microspline body van Shimano.
Eagle past op de XD body van SRAM.

Ik denk ook niet dat er mensen zijn die het geld uitgeven voor een XTR 12speed cassette en daar een mix&match drivetrain van maken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

XTR heeft een eigen passing wat bevestiging op de naaf betreft. Het schakelen zal vast wel lukken.

Je zou bij Sunrace kunnen kijken, maar die moet dan weer op de Shimano-body-versie. Maar daar kun je waarschijnlijk wel een ombouwsetje voor krijgen voor je huidige naaf.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je het uit kunt wisselen, kun je echter wel met XTR schakel materiaal op een SRAM cassette rijden.
SRAM cassettes zijn "iets" makkelijker op een willekeurige naaf te schroeven.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie