Rose Granite Chief: Dirt Cup enduro P41

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Goede service van sram idd, en gelijk een upgrade dat is het wachten wel waard.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik denk dat de rechter deur ook open laten een betere optie is dan de auto verbouwen :roll:
Het is dat hij er niet in past zonder beide wielen eruit te halen, anders deed ik dat wel.

Het vorkje is inmiddels helemaal afgesteld en dik in orde bevonden :bier:
Waar ik met de vorige vork 2 spacers had, zit er nu maar 1 in. De druk is aan de zachte kant volgens de tabel, maar met 30% sag gaan drops van bijna een meter meer dan prima (hou dan nog net een paar mm veerweg over).

Nu opzoek naar andere remmen, de achtervering wat progressiever maken (spacers heb ik al liggen) en dan kan hij er weer tegenaan voor komend seizoen! :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Weer andere remmen? De Guide R had je erop zitten toch? Die komen tekort voor jouw rijden?
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Er zitten nu guide R remmen op inderdaad, maar zou net ff wat meer power willen hebben.

Twijfel daarom tussen:
Magura MT5 - plastic fantastic, maar wel sterke remmen die goed te doseren schijnen te zijn
Shimano saint - duur, inconsistent rempunt, maar wel een van de sterkste remmen die er zijn
SRAM code - meer power dan m'n guides, maar niet de sterkste in het DH geweld
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Op de (net verkochte) Canyon Spectral van mijn vriendin zaten MT7's. Nou ben ik absoluut geen Magura fan, maar man wat deden die dingen het goed!!!
Ik wist niet dat die Saint's ook die drukpunt verschillen hadden. Maar verbaast me niet, want ik rij al jaren met diverse Shimano remmen en eigenlijk hebben ze het allemaal wel iets meer of minder gehad. Heb er zelf alleen geen last van. Kennelijk aan gewend
Die Codes zouden voor mij afvallen. Lees daar ook net wat teveel issues. Die moeten te vaak opnieuw gebleed worden. Vermoedelijk is het reservoir te klein.

Ben zelf ook 'in de markt' voor een andere remset. Zat te denken aan de nieuwe 4-pots XT. Maar eerst maar eens wat testresultaten en vergelijkingen met de Saint's afwachten. Heb geen haast :)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een maatje van me is ook erg tevreden met zijn MT7's, maar ook bij magura hoor ik veel verhalen over regelmatig opnieuw bleeden.
Bij sram zou dat met de nieuwe code opgelost moeten zijn, omdat het reservoir 30% groter is dan zijn voorganger.

Ook ik heb geen haast, maar stiekem zou het wel lekker zijn om in maart naar Spanje te gaan met nieuwe remmen. Dan kan ik er daar even goed aan wennen voor ik in mei een wedstrijd ga rijden in Winterberg.

Lastigste van de codes vind ik eigenlijk nog dat er niet zo heel veel tests van te vinden zijn nog :-{
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

MacReal schreef:Er zitten nu guide R remmen op inderdaad, maar zou net ff wat meer power willen hebben.

Twijfel daarom tussen:
Magura MT5 - plastic fantastic, maar wel sterke remmen die goed te doseren schijnen te zijn
Shimano saint - duur, inconsistent rempunt, maar wel een van de sterkste remmen die er zijn
SRAM code - meer power dan m'n guides, maar niet de sterkste in het DH geweld
Inconsistent rempunt is niet mijn ervaring met de Saints (2jaar en 50.000 hm)!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu hebben de Guides in mijn ervaring bij gelijke handkracht al meer remkracht dan mijn Hope Tech 3 E4 remmen, dus power zat. Ik vermoed dat je dus eerder iets agressievers zoekt. In dat opzicht ben je het beste af met de Saints of Zee's. Met de Magur's als goede volgende rem. Die Duitse remmen zijn dan toch duidelijk beter te doseren dan de Shimano's, ze komen er in ieder geval iets rustiger in. Maar mijn 20 jaar ervaring met Magura remmen, inclusief de MT's, zegt dat je die niet moet nemen... . De Codes hebben nog iets minder handkracht nodig dan de Hope's, maar bouwen net zo geleidelijk op. Ik denk dat je ze om die reden minder prettig zult vinden dan de Japanse of Duitse remmen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lars bevestigd eigenlijk een beetje mijn vermoeden/wens.
Alleen heb ik dus hele slechte ervaringen met een set zee remmen gehad... Constant een ander rempunt in de slag van de hendel.

De codes twijfel ik door de huidige guides over, omdat ik me afvraag of ik daar wel agressiever mee kan remmen. Wat Lars dus ook aangeeft.

Gisteren had ik een cursist met mt5 remmen, die zaten er nog niet zo lang op.
Zijn ene rem was nu al zachter, dus die ging hij maar beleden deze week :roll:

Praktisch gezien zou ik het beste af zijn met een set zee remmen. Veel bang voor je buck en zou dus naar mijn wens moeten zijn.
Maar ik heb ze al gehad en vond dat constant variërende bijtpunt dus zwaar irritant.
Of zou dat aan die specifieke set gelegen kunnen hebben, gezien de reactie van Paulus...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Saint* bedoel je dan?
Zee zijn namelijk dezelfde hendels die gebruikt worden in de 785 en 675 remmen. Daar zijn niet echt problemen mee.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Paulus heeft het over de Saint remmen, mijn ervaring was met een set zee remmen...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ik snap je even niet meer helemaal Marcel,
je hebt het over slechte ervaring met de zee, maar toch zou de beste keuze zee zijn zeg je hier. Moest er iets in je bericht niet Saint zijn dan?
MacReal schreef:Alleen heb ik dus hele slechte ervaringen met een set zee remmen gehad... Constant een ander rempunt in de slag van de hendel.
MacReal schreef:Praktisch gezien zou ik het beste af zijn met een set zee remmen. Veel bang voor je buck en zou dus naar mijn wens moeten zijn.
Maar ik heb ze al gehad en vond dat constant variërende bijtpunt dus zwaar irritant.
Of zou dat aan die specifieke set gelegen kunnen hebben, gezien de reactie van Paulus...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nouja, als je gaat kijken naar mijn wensen, dan passen zee remmen daar het beste bij.
Alleen mijn slechte ervaring weerhoud me er een beetje van om ze te kopen.

Voor zover ik weet, is zee de basic versie van Saint. Wat zwaarder, minder instel mogelijkheden.
Afgaand op de ervaring van Paulus, vraag ik me dus weet af of ik niet gewoon een slechte set zee remmen gehad heb.

Of is de hendel van Saint helemaal anders dan die van zee?

Als ik ga Googlen op "Saint inconsistent", krijg ik echter zoveel hits dat ik toch weer terughoudend wordt.
Ik vind het niet erg om geld uit te geven, als ik dan maar wel een set remmen heb die aan mijn wensen voldoen.
Het jammere is eigenlijk dat je niet heel gemakkelijk even een paar remmen back to back kunt testen.

Edit: bottom line is een beetje dat ik de Saint en zee remmen over 1 kam scheer. Misschien onterecht?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Aah ja oke op die manier bedoel je het dan. Het was wat verwarrend qua zinsopbouw/woordgebruik.

Maar klopt de Zee is infeite de "budgetvriendelijke" versie van de Saint, ze zijn wat zwaarder en missen de Lever Reach Adjustment draaiknop (kan wel met een imbusje versteld worden) en ook de free stroke mist (ook al heb je daar niet superveel aan).

Maar het grootste verschil zijn de hendels, waar de Saint dezelfde soort hendel (behuizing) gebruikt als de XTR m985 en de nieuwere XT m8000, heeft de Zee dezelfde soort hendel als de SLX m675 en XT m785.

En dat inconsistente aangrijppunt vind je juist terug op dat soort type hendel wat de Saint gebruikt. Dit probleem hebben ook veel XT m8000 remmen.
Niet elk exemplaar heeft dit probleem, maar als je het internet zoekt dan zou je denken dat het er in ieder geval genoeg zijn.

Dat jij dus Zee geprobeerd hebt en ditzelfde ook had, lijkt me ergens anders aan te liggen, niet goed gebleed, iets verkeerde afstelling of dergelijke, want de hendel van de oudere series zijn nagenoeg geen problemen mee geweest, alleen dat ze nog wel is willen lekken, maar geen sprake van een inconsistent aangrijppunt.

Ik heb nu bijna 4 jaar de XT 785 in gebruik, en op zeg 2x bleeden na nooit problemen mee gehad.
En nu m8000 remmen op de Cotic, en daar voel ik gelijk dat inconsistente aangrijppunt, eerste slag gaat telkens verder dan een 2de slag. Gelukkig valt het bij mee nog mee, maar heb gelezen van sommige dat het erger was, bijna de hendel tot de grips bij de eerste aanhaal...

Dus wil je bang for your buck, koop dan gewoon een setje Zee, Saint's koop je meer voor de looks en gewicht, net zoals dat je XTR zou kopen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

KevinBel schreef:...heeft de Zee dezelfde soort hendel als de SLX m675 en XT m785
Nou, meer als de Deore want die SLX en XT hendels hebben ook nog dat schroefje voor de reach adjust voorop. De Deore en Zee moet je met een inbusje verstellen, wat ook prima werkt en je kunt geen knopje kapot vallen.

Ik denk dat je met Zee toch heel veel kans op een setje probleemloze remmen hebt. Zou het zelf wel aandurven, zeker als je bij een goed bekend staande shop koopt zodat als er onverhoopt toch iets is je ook geholpen wordt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie