wahoo elemnt bolt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

koeboe schreef:Vraagje: ik overweeg ook een Wahoo Element aan te schaffen vanwege het gebruiksgemak via de app e.d. Lees daar veel goede ervaringen over.
Zijn jullie ook tevreden over de sensors? Lees bij diverse aankoop reviews dat die te wensen over laten of niet goed passen (erg groot zijn, crankarm/frame). Ben benieuwd of jullie dan rijden met de garmin snelheid-cadanssensor?
Verder kun je niet per fiets een profiel aanmaken, ervaren jullie dat als een gemis? Bij Garmin kun je aangeven op welke fiets je rijdt (crosser, mtb, etc) en zo ook de km's bijhouden.
Hoor het graag.
Ik heb strava premium erbij en houdt op die manier bij met welke fiets ik welke km rijd. Hij gaat standaard naar mijn mtb maar als ik de cyclo pak, kan ik dat op de app of computer van strava aangeven.
Werkt prima!
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Ik heb strava premium erbij en houdt op die manier bij met welke fiets ik welke km rijd. Hij gaat standaard naar mijn mtb maar als ik de cyclo pak, kan ik dat op de app of computer van strava aangeven.
Werkt prima![/quote]


Goede tip! Inmiddels een Elemnt in bezit en bevalt goed. Sensors ook prima te installeren.
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Ik heb sinds kort ook een Bolt met speed sensor, maar merk dat deze niet correct is. In het begin kwam ik elke keer op minder km's uit dan mijn maatje met een edge1000, dat was een verschil van 5km in afstand. Dat was toen ik de sensor nog op het achterwiel had zitten en deze zelf automatisch de wielomtrek koos. En ik weet zeker dat de afstand niet klopt, ik heb dat rondje wel 100x gereden.

Nu heb ik de sensor op het voorwiel zitten en zelf de wielomtrek gekozen in app 29x2.2. Nu rijd ik dus elke keer ongeveer 4km meer dan de ander met een garmin1000. Daarnaast gaf de wahoo bolt bij de laatste rit een gem. van 24,8 en na uploaden op strava was dit in eens 25,4.

Heeft er iemand een oplossing voor?
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Nats schreef:
Daarnaast gaf de wahoo bolt bij de laatste rit een gem. van 24,8 en na uploaden op strava was dit in eens 25,4.

Bij mij is na het uploaden naar Strava alle afstand km's gelijk aan de Wahoo app. Ik heb geen wielomtrek ingevuld.
Ik gebruik op de MTB de Wahoo sensors en op m'n crosser die van Garmin.
Dus geen idee wat het kan zijn. Bij mij werkt het...
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

De standaard wielomtrek uit de lijst kan afwijken. De wielomtrek voor jouw fiets hangt af van merk en type band en de bandenspanning. Mijn indruk is dat de wielomtrek die gegegeven wordt vaak te hoog is. Als je een nauwkeurige instelling wilt moet je de omtrek zelf bepalen. Band op juiste spanning, stipje verf of krijt op een nop van je band, twee hele rondjes van je wiel rechtuit rijden, zittend op je fiets, opmeten met een goede rolmaat. Afstand door twee delen. Bij voorkeur drie keer herhalen en middelen. Deze maat invoeren.

Mijn voorband, een rocket ron 29x2.25, heeft een zelf gemeten wielomtrek van 2.220 bij 1.5 bar. De lijst geeft 2.298 voor 29x2.2. Het verschil is maar liefst 8cm. Dat is zo'n 3.5% te hoog. Dat is het verschil tussen 20.0 kmpu en 20.7 kmpu.

Bij mij sinds 1,5 maand bijna geen verschil meer tussen strava en wahoo.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Ik denk dat heel veel gebruikers van fietsnavigatie toestellen zich onvoldoende realiseren dat dit geen fietscomputertjes zijn. Ze dienen om er mee te navigeren en er gereden trajecten op me op te nemen. Voor het meten van actuele snelheid en ook hoogtemeters is de nauwkeurigheid ver onder de maat. Dat is ook logisch en maar dat wordt door de fabrikanten uit verkoopargumenten veelal "verzwegen".
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

De bolt is geen fietsnavigatie. Het is primair een fietscomputer waarmee je wat parameters kunt meten en loggen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Bertus51 schreef:De bolt is geen fietsnavigatie. Het is primair een fietscomputer waarmee je wat parameters kunt meten en loggen.
Okee , ik ken dat toestel niet. Maar ik wilde duidelijk maken dat GPS-fietscomputers alleen goed voldoen om een gereden traject te loggen. Maar alle andere parameters zijn onnauwkeuriger dan die van een eenvoudig (en goedkoop) fietscomputertje die populair waren voordat de GPS-toestellen hun intrede deden.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Bolt ken ik ook niet persoonlijk.
Maar er is veel verschil in de nauwkeurigheid tussen de gps toestellen.
Het gaat dan vooral om de ontvangstkwaliteit.
Samplingrate doet minder ter zake, het heeft immers weinig zin veel onnauwkeurige samples op te slaan.
Bij de toestellen voor op de fiets ligt de nadruk niet op nauwkeurigheid.
( compact, veel draadloze functies, ingebouwde accu, touchscreen enz laten weinig ruimte voor een fatsoenlijke gps antenne).
Veel outdoor toestellen zijn al stukken beter.
Maar als het alleen om afstand, snelheid en gemiddelde gaat, dan is een fietscomputertje van 3 tientjes gewoon beter.
Maar zo’n fietscomputertje doet niets voor je conditie, logt geen afgelegde route en helpt je niet om een route te volgen, of in een onbekende omgeving je weg te vinden.
Het is dus nog steeds een trade-off.

Ik vind een outdoor toestel als de Etrex 30(x) het beste compromis omdat ik veel in onbekend gebied rij.
Fitness functies blijven flink achter, ontvangst is top, dus km teller is redelijk nauwkeurig en navigatie is top (met een goede topokaart).
Die kaart kan ik echt niet missen, omdat vaak improviseer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tsjibiti schreef:[...] ik wilde duidelijk maken dat GPS-fietscomputers alleen goed voldoen om een gereden traject te loggen. Maar alle andere parameters zijn onnauwkeuriger dan die van een eenvoudig (en goedkoop) fietscomputertje die populair waren voordat de GPS-toestellen hun intrede deden.
Onzin.
Vorsprung durch Pedantik.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Alien schreef:
Tsjibiti schreef:[...] ik wilde duidelijk maken dat GPS-fietscomputers alleen goed voldoen om een gereden traject te loggen. Maar alle andere parameters zijn onnauwkeuriger dan die van een eenvoudig (en goedkoop) fietscomputertje die populair waren voordat de GPS-toestellen hun intrede deden.
Onzin.
Inderdaad, helemaal niks mis met gps fietscomputers. Ik fiets er al een jaar of tien mee, ben met mijn derde model bezig en ik zou echt niet weten waarom ze niet geschikt zijn als fietscomputer.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik zie ook niet waarom een sensor voor bijvoorbeeld snelheid die je met de Bolt gebruikt onnauwkeuriger zou zijn als die van een 'ouderwets' fietscomputertje. Beide tellen gewoon de rondjes die je wiel maakt en beide zijn even afhankelijk van hoe nauwkeurig je je wielmaat invoert. ook een cadanssensor telt gewoon rondjes. Als extra hebben ze (Bolt en vergelijkbare apparaten) dan nog dat ze ook je hartslag via een sensor kunnen opslaan. Alleen voor zover ze van GPS afhankelijk zijn hebben ze wat GPS-inherente onnauwkeurigheden. Maar een 'ouderwets' fietscomputertje kan op dat punt helemaal niks.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

janvangastel schreef:Ik zie ook niet waarom een sensor voor bijvoorbeeld snelheid die je met de Bolt gebruikt onnauwkeuriger zou zijn als die van een 'ouderwets' fietscomputertje. Beide tellen gewoon de rondjes die je wiel maakt en beide zijn even afhankelijk van hoe nauwkeurig je je wielmaat invoert. ook een cadanssensor telt gewoon rondjes. Als extra hebben ze (Bolt en vergelijkbare apparaten) dan nog dat ze ook je hartslag via een sensor kunnen opslaan. Alleen voor zover ze van GPS afhankelijk zijn hebben ze wat GPS-inherente onnauwkeurigheden. Maar een 'ouderwets' fietscomputertje kan op dat punt helemaal niks.
Dan ben ik niet goed begrepen of ik was niet duidelijk genoeg. Ik houd het op het laatste.
We zijn het eens: zonder wielsensor is een GPS-fietscomputer op actuele snelheid en afstandsmeting onnauwkeuriger dan een 'ouderwets' fietscomputertje. De afstandsmeting dan vooral als het gereden traject veel bochten heeft.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Ik denk er over om een Bolt aan te schaffen. De 'gewone' Elemnt heeft een wat groter scherm. Hoe bevalt jullie de grootte van het scherm van de Bolt? Is dit voldoende ook bij gebruik van navigatie in het bos?
Nigel1711
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 21:48
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 2020

Daar kan ik niet over mee praten. Ik gebruik de bolt nog niet als navigatie. Ik heb het 1x gedaan voor de ´lol´. Toen zag het er wel prima uit. Voor zo af en toe eens met navigatie te rijden gaat dit wel lukken met de Bolt. Alleen wanneer je deze echt gaat gebruiken primair voor navigeren, zou ik de elemnt kiezen denk ik.

Ik ben er nog steeds blij mee!
Plaats reactie