Welke App staat jou bij tijdens een XC rit?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
PaganiProductions

sama schreef:Hoe bedoel je? Niet echt zuiver op de telefoon?
Er zit groot verschil tussen beide data van de apps op dezelfde route.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien een keer een ouderwets computertje ter vergelijking mee laten lopen.
Als je daar de bandomtrek (opmeten, niet uit de tabel) goed in zet zijn die zeer nauwkeurig, dan zie je wel welke app het dichtst bij de werkelijkheid zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Klopt, maar ook dan kan er nog wat verschil in zitten. Ik heb een tijdje samen met iemand gefietst die ook zijn gemeten wielmaat in de computer had staan. Maar er zat alsnog een paar honderd meter verschil in na iedere rit. Als je op rechte steeds iets stuur, en ook alle buitenbochten pak bijvoorbeeld, blijft er nog steeds wat verschil in zitten.
Eigenlijk maakt het ook geen zak uit.
Sneeuwmonster
PaganiProductions

sama schreef:Klopt, maar ook dan kan er nog wat verschil in zitten. Ik heb een tijdje samen met iemand gefietst die ook zijn gemeten wielmaat in de computer had staan. Maar er zat alsnog een paar honderd meter verschil in na iedere rit. Als je op rechte steeds iets stuur, en ook alle buitenbochten pak bijvoorbeeld, blijft er nog steeds wat verschil in zitten.
Eigenlijk maakt het ook geen zak uit.
Het maakt ook niks uit maar het valt mij wel op.
En mensen die een dure garmin ofzo hebben zullen de verschillen wel kleiner zijn.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

PaganiProductions schreef: En mensen die een dure garmin ofzo hebben zullen de verschillen wel kleiner zijn.
Niet per sé. Het hangt af van signaalkwaliteit terwijl je rijdt, en filtering/processing op het apparaat (of de website) als je achteraf je rit bekijkt. Andere filtering van de data betekent dat twee apps op dezelfde telefoon alsnog hele andere resultaten kunnen geven.

Daarnaast hangt de kwaliteit van ontvangst van bijv. je GPS af van welk model het is. Garmin Edge's zijn gemaakt om mee te fietsen en plat op je stuur te liggen, de grotere modellen zijn *eigenlijk* bedoeld om rechtop gehouden te worden. Zet die op je stuur en de antenne is anders georiënteerd dan Garmin zelf had bedoeld. Bij telefoon apps is het dan weer de vraag hoe goed de GPS ontvanger is, maar ook of de app in kwestie een aanwezig 3/4G signaal kan gebruiken naast het GPS signaal (en of dat GPS triangulatie verbetert of juist overhoop haalt).
Stamppot with weaksauce!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vaker gezien dat iemand met een Garmin samen heeft gefietst met iemand met een telefoon.
Toch zat hier een verschil tussen qua gem snelheid.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Een smartphone is altijd minder nauwkeurig.
Een smartphone is voor meer dingen gemaakt dan alleen GPS gebruik terwijl sportwatches en navigatieapparatuur specifiek voor GPS gebruik gemaakt zijn.
Daarnaast is de meetinterval op een smartphone vaak groter om de accu te sparen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat wil ik best geloven maar waarom zijn de smartphone lijntjes op Strava altijd veel gedetailleerder dan die van dedicated gps apparaten?
PaganiProductions

Als ik de gps op mijn s7 aan staat die altijd op max de meest precieze wat gaat zonder mijn internet bundel aan te zetten want anders mijn accu te snel leeg trekt en het internet is meestal toch een stuk slechter in de bos.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Sinds ik een Lezyne Mini GPS heb, gebruik ik geen app meer op de smartphone.
Lezyne lees ik in en wordt gelijk naar Strava doorgezet.
Daarvoor gebruikte ik de strava app op smartphone. Geen idee of met de Lezyne er nu verschil is met de app.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik geloof niet dat je kan zeggen welk device meer accuraat is zonder concrete voorbeelden. instellingen kunnen van invloed zijn, firmware, software, hardware.. dus gegevens op een rijtje zetten voor je wat zinnigs erover kan zeggen
Als ik een GPX exporteer van mijn Mijn Garmin Edge 25, dan wisselt de timing interval tussen de 1-3 seconden, geen idee waar dit afhankelijk van is, mogelijk gerelateerd aan de snelheid.
Recht uit Strava (op een samsung S8), is de polling structureel elke seconde.

In theorie zou de rit opgenomen met de telefoon dus gedetailleerder moeten zijn, als ik naar de lijntjes kijk, dan lijkt dat ook te kloppen.

Het gaat mij niet zozeer om de totalen, maar meer om segment/ronde tijden. en dan doet de precisie er niet zo toe. Zolang Strava het parcours of segment herkent, kan ik zien wat mijn tijd is.

Als ik meer precisie zou willen, dan zou ik een ANT+ snelheidsmeter aan mijn Garmin edge 25 koppelen, maar ik vind het volledig draadloos en standalone juist zo mooi aan de kleine garmin. Daarom is het voor mij voldoende :)

Maar ik kan goed begrijpen dat iemand anders meer waarde hecht aan bv een accurate totaal afstand. sinds ik de garmin heb is er 1100 km geregistreerd, met een mee precieze registratie zou dit mogelijk 1500 km zijn. als je dat belangrijk vind, dan kan je dus beter een snelheidsmeter koppelen
mrkock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 15:17

Uiteraard Strava via een Wahoo Element Bolt.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Rayb81 schreef:Vaker gezien dat iemand met een Garmin samen heeft gefietst met iemand met een telefoon.
Toch zat hier een verschil tussen qua gem snelheid.
Sinds dat ik met een Garmin mijn ritjes opneem ben ik een stuk langzamer tov mijn iPhone. De opname interval die je kunt instellen bij een Garmin maakt niet heel veel uit, je krijgt er wel een iets nauwkeuriger lijntje van.

Woensdag met een maat 4 klimmetjes gedaan, ik was overal als eerste boven (ruim) maar op strava heeft hij meer bekertjes en was hij gemiddeld sneller of evensnel boven. Hij heeft een iPhone en ik een Garmin. Garmin heeft altijd meer Hm de iPhone meer KM's en dus een hogere gemiddelde snelheid. Dus er zit zeker wel verschil in. Ik blijf lekker met de Garmin rijden, mijn eigen tijden boeien me het meest. Mijn garmin default is 3 voudig, trip-Hm, tijd, trip-Km's ;)
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Bij mij staat mijn Polar aan, werkt voor mij prima!
Strava gebruik ik niet meer.
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

Voor loggen gebruik ik mijn forerunner 935 i.c.m. een snelheidssensor in het wiel.
Voor navigeren gebruik ik sinds kort een edge 520 i.c.m. Osmand en Navmin op mijn Android telefoon. Hiermee kan ik zonder het gebruik van internet turnbyturn routes creëren op mijn telefoon en deze afspelen op mijn edge 520.

Voordelen hiervan zijn:
1. Routes creëren op een snel apparaat met een grootscherm. Ik hou er van om te weten waar een route loopt (ipv blind een route volgen, vooral met toerfietsen).
2. Een klein apparaat op het stuur.
3. Geen Garmin kaart updates die uren duren.
4. Energie verbruik van een edge is vele male lager dan een smartphone tijdens navigeren.
5. Wanneer ik niet hoef te navigeren heb ik geen apparaat op het stuur.
6. Geen pc meer nodig!

Op dit moment is de optie om een gpx bestand vanuit Osmand naar een edge 520 te sturen nog een beta in Navmin. De app ontwikkelaar heeft deze vertaling gemaakt naar mijn wens en is binnenkort voor iedereen gratis beschikbaar.
Laatst gewijzigd door wps op wo 18 april 2018, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie