verschil tussen 29 en 27,5

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik ben me beetje aan het oriënteren tussen de frame's en zie dat er zowel 650B als + frames worden verkocht , nu kan je veel herleiden aan de geometrie van een frame , maar wat maakt nu een "plus" bike beter dan een 650b?, is dat de toepassing van bv weg en onverhard , of is het dat je meer moet gaan denken ,dat een plus bike breder banden heeft en zodoende betere grip ? .Of gaat het meer om stijfheid van een frame , dus staal beter dan aluminium ?
Waarom zou je kiezen voor een bepaald frame ?

ik zoek nog niks speciaal , enkel dat ik een frame zoek die ik zelf wil opbouwen , en iets waarvan er geen 10 in een dozijn zitten bv zoals een cube range tussen de 700-1300 euro .
Maar ik rij nu op een 29" en heb altijd 26" gereden , nu zie ik ook een 27,5" frame, en ik denk dat ie wat speelsers is dan een 29" ,de 26" vondt ik altijd erg fijn sturen met korte technische stukjes en kon ik wat meer mee " gooien" dan met de 29" , alhoewel dat ook steeds meer wordt namate ik meer op de fiets rij :P

Maar is er een specifiek voorkeur , of voorkeur voor een bepaald frame en het toepassing gebied ?, bv een plus bike voor bv strand ?.

Misschien denk ik verkeerd , maar ben gewoon benieuwd .

Nogmaals ben gewoon eens aan het kijken en zag de verschillende frame's , het verschil tussen een Hardtail en Full suspension lijkt met duidelijk .

Ben benieuwd .
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op ma 12 februari 2018, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Snelle Buffer schreef:maar wat maakt nu een "plus" bike beter dan een 650b?, is dat de toepassing van bv weg en onverhard , of is het dat je meer moet gaan denken,dat een plus bike breder banden heeft
Precies dat dus.. (wat je vraag over + betreft) Maar of dat beter is, is denk ik persoonlijk... Veel gehoorde voordeel is inderdaad grip en daarmee dus 'beter' voor de technisch wat minder gevorderde MTBer. Al is ook daar weer iets van te vinden, want de brede banden hebben eerder de neiging om te gaan 'rollen' in bochten, wat weer voor wat onvoorspelbaarder gedrag in het grensgebied zorgt.
En daarbij komt een stukje veelzijdigheid, namelijk dat in veel van de + frames ook 29er banden passen. (terwijl niet ieder 29er frame geschikt is voor 650b Plus)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

'Plus' is bredere banden. Meestal bedoelen fabrikanten dat er dan een 3.0" band in past, waar een normaal frame tot pakweg 2.4" gaat. En een 27,5" (=650B) wiel met band in een 'plus' uitvoering is wat omtrek even groot (bijna...) als een 29" wiel met 2.25" band. En dan past er dus in een 27,5"+ fiets ook een 29" wiel.

In een gewone 27,5" past dus alleen maar een 27,5" wiel met een 2.4" band.

Brede banden bieden meer comfort en ook meer grip. Bij een hardtail dus eventueel wenselijk. Maar ze zijn ook zwaarder en dat voel je ook. Het hangt van je voorkeur en rijstijl af.

Verder hangt stijfheid veel van de constructie af. Maar in de regel is bij een gelijke stijfheid een stalen frame een stuk zwaarder dan een aluminium frame. En carbon bij gelijke stijfheid dan weer lichter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voordeel van staal is dat je vaak voor mooie prijzen iets kunt vinden dat een beetje apart is, wat je in elk geval niet op elke route nog vijf keer tegenkomt. Zie merken als Genesis, Cotic, Ragley en in mindere mate On One (hé, allemaal Brits... wat een toeval :)).

En omdat het een materiaal is dat relatief eenvoudig (nadruk op relatief, niet op eenvoudig!) te verwerken is wordt het vaak gekozen door kleinere bedrijfjes die maatwerk willen aanbieden. Dan gaan de prijzen wel omhoog, maar dan heb je ook echt iets exclusiefs want tot in detail naar jouw wensen gebouwd.
Zie hier op het forum bijvoorbeeld de frames van Suravida ( http://projectxii.nl/nl/" onclick="window.open(this.href);return false; ) of de beide Snowdon frames die Herman de Biker zelf gebouwd heeft (hij heeft geen business, in tegenstelling tot Suravida).

Maar het kan ook anders en soms heel goedkoop als je iets wilt wat je niet om de haverklap ziet. Soms zijn er erg leuke frames in de opruiming bij buitenlandse shops voor prettige prijsjes. Ik heb weleens een frame gekocht met 70% korting op de oorspronkelijke prijs.
Al is het maar een merk dat je hier amper tegenkomt, dan is het dus in NL toch iets aparts ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Het grote voordeel van een 27,5 plus-bike vind ik dat je met een extra 29er wielset erbij gewoon 2 totaal verschillende bikes hebt.
Ik heb bijvoorbeeld een Genesis Tarn ( idd Kermit brits en staal ) Met een starre vork en 27.5 + wielset, rijdt erg leuk, overvloed aan grip. Gooi er een 140 mm voorvork in en een 29er wielset en ik heb een leuke LTHT. Zie hieronder 2 verschillende setups;
Afbeelding

Afbeelding
Nu zou ik ook nog met verende vork en plusbanden kunnen rijden, echter nog niet geprobeerd.

Nu geloof ik niet direct dat er verder een relatie is tussen plusbikes en staal, volgens mij zijn er verhoudingsgewijs evenveel aluminium uitvoeringen. Wel heeft staal de eigenschap dat het wat comfortabeler zou rijden dan aluminium of carbon, dit zou doordat plusbikes ook veelal star gereden worden een keuze kunnen zijn. Maar of dat echt voelbaar is....

Ik zie dat je zelf een fiets wilt opbouwen, wellicht dat stalen frames ook vaker als los frame verkocht worden. Van bijv. een merk als Cube ( zoals je zelf noemt ) koop je meestal tegen erg schappelijke prijzen complete fietsen. En idd staal is niet zo mainstream, ik vind persoonlijk de vaak slanke en rechte buizen mooier dan oversised buizen met allerlei bochten ( smaak :winkie: )
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bedankt voor de antwoorden ! :-q , het is wat duidelijker geworden met de verschillende maten e.d .

@Rilson , dat is ook een mooie bike :-q

Nu eens gaan kijken wat ik wil , ik neig toch naar een 27,5" frame , en twijfel dan staal of aluminium , maar voor het exclusieve zou ik naar staal gaan ?, (650b) ?.
Edit : Rilson vertaald het beter , meer naar ronde rechte buizen, dan dat oversized ,dus ook de looks . :-D

"Exacte" reden voor 27,5" is alleen maar dat ik denk dat het wat speelser is als een 29" .

:-{ keuze, keuze :) , weer wat info , en een zoektocht rijker :P
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Snelle Buffer schreef:Bedankt voor de antwoorden ! :-q , het is wat duidelijker geworden met de verschillende maten e.d .

@Rilson , dat is ook een mooie bike :-q

Nu eens gaan kijken wat ik wil , ik neig toch naar een 27,5" frame , en twijfel dan staal of aluminium , maar voor het exclusieve zou ik naar staal gaan ?, (650b) ?.
Edit : Rilson vertaald het beter , meer naar ronde rechte buizen, dan dat oversized ,dus ook de looks . :-D

"Exacte" reden voor 27,5" is alleen maar dat ik denk dat het wat speelser is als een 29" .

:-{ keuze, keuze :) , weer wat info , en een zoektocht rijker :P
Volgens mij hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Maar als je 27,5 plus wilt ( zoals ik uit je startpost begrijp ) dan kunnen er altijd 29er wielen in.

Blijft altijd leuk, zoeken, kijken en vergelijken. :-q succes
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

hmm, ben er nog niet uit , en heb besloten dat ik dit "project" in de koelkast ga zetten .

Iedereen bedankt voor de info :-q
:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens is bij zo een fiets als Rilson heeft de 29" variant vaak speelser dan de 27,5"+ versie. De speelsheid komt namelijk door een groot deel voort uit de mogelijk kortere achterkant van een echte 27,5" fiets (dus korter dan 29") en het lagere gewicht van de wielen. Beide is bij de Genesis dus niet het geval. De stijfheid van de wielen, iets wat ook meespeelt, is tegenwoordig bijna geen punt meer, 29" is - zeker met Boost - even stijf.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik ben toch nog eens aan het rond kijken voor een 27,5" bike , en kwam uit op een YT . Nu is dit kompleet ,dus niet zelf opbouwen . Maar de twijfel is nog steeds of dit wat meer gaat geven dan mijn 29" . Ik lees dat een 27,5 " wat stijver is en wendbaarder dan een 29" . Nu vindt ik speels en wendbare belangrijker dan bv de snelheid , al hoewel 29" waarschijnlijk door de iets hogere snelheid makkelijker over de boomwortels e.d heen komt ?

twijfel , twijfel

DE bike die ik heb gezien is de Jeffsy 27 AL , met de maat M . Gezien de geometrie zal ik hier wat meer " rechtop " zitten tov mijn trek fuel ex9 . (denk ik )

Maar wat zijn de specifieke maten die bepalen hoe de zit positie is ?, reach ,stack, balhoofd hoek?
YT heeft :
reach 440 mm
stack 597mm
toptube 602mm

Huidige trek fuel ex9 (17,5")
reach 426mm
stack 602mm
toptube 603mm
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ah, nu is "stijf" het nieuwe "speels"? Klinkt me als geleuter in de oren - áls het al zo is, zul je die stijfheid vermoedelijk vooral ervaren uit de gebruikte wielset.

Ook die snelheidsverschillen moet je maar met een korreltje zout nemen. Ik rij op mijn 29er net zo fijn met gasten met een 27,5 mee en hele grote verschillen merk ik niet in snelheid of wendbaarheid. En zij zijn niet slecht, en ik ben niet goed, ofzo.

Mag ik 'm samenvatten? Goed: je hebt 27,5 en je hebt 29.

Kies.

:lol: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Met die getallen zal het verschil in zithouding verwaarloosbaar zijn, een spacertje meer of minder onder je stuurpen doet net zoveel...
De reach verschilt wel iets meer, maar dit merk je vooral wanneer je op de pedalen staat. Verdiep je er eens in: hier bijvoorbeeld .
Maar ach, we kennen allemaal de drang van de noodzaak van een nieuwe fiets :winkie:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-q :winkie: .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wendbaarheid, speelsheid, hoe je het ook noemt, komt voor een veel belangrijker deel uit de gekozen geometrie dan puur door een bandenmaat.

En de term "speels" wordt hier op het forum lang niet door iedereen hetzelfde geïnterpreteerd, dus wat de een speels noemt hoeft dat voor een ander helemaal niet te zijn.

Beter is het om zo goed mogelijk te bepalen wat je met een fiets wilt doen, welke rij-eigenschappen voor jou van belang zijn. Op basis daarvan kun je wat beter een inschatting maken van welke fietsen daarbij passen en welke wat minder.

Volgens mij wordt er (nog steeds) veel te veel waarde puur aan een wielmaat gehecht, je moet naar de totale fiets kijken en de wielmaat is daar maar één aspect van...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Ook die snelheidsverschillen moet je maar met een korreltje zout nemen. Ik rij op mijn 29er net zo fijn met gasten met een 27,5 mee en hele grote verschillen merk ik niet in snelheid of wendbaarheid. En zij zijn niet slecht, en ik ben niet goed, ofzo.
Nu heb jij met jouw lengte wat minder recht van spreken... Voor iemand vanaf 190 cm zijn alle fietsen 'speels' (op de nieuwe generatie met juiste reach na)(en niet eens allemaal...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie