Wielset voor Cube met SRAM Eagle

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Ik heb een Cube Reaction met SRAM Eagle (12-speed) drivetrain. Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren op een nieuwe wielset. Ik ben nog niet erg thuis in de materie, maar volgens mij is zo'n SRAM Eagle niet echt compatible met veel wielsets. Ik heb iets gelezen over XD driver body maar ik weet niet hoe het precies zit.

Iemand wat meer info hierover? Qua specs zoek ik een lichtere wielset, vooral voor cross-country ritten in Zuid-Limburg. Budget is om en nabij EUR 600,-.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Veel, zo niet alle, aanbieders van wielsets bieden toch wel een set met XD-driver body aan. Dus daar zou je toch keuze te over moeten hebben. Je hebt dus sowieso een XD-driver body nodig om de Eagle-cassette te kunnen monteren.

Als je 600 euro te besteden hebt dan zou ik eens met een aantal wielenbouwers gaan praten en een setje 'op maat' of anders gezegd naar wens laten maken. Misschien dat je zelf nog geen idee hebt over hoe en wat maar daar helpen deze personen je vast prima mee door een aantal gerichte vragen te stellen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over cassettebody's, hieronder de Xd body en de Shimano body, je ziet: dat gaat niet door elkaar passen ;-)
Op de Sram instapcassette na zijn alle Sram 11- en 12- speed cassettes voor de Xd-body. Shimano cassettes zijn altijd voor de "splined" body, en Sunrace levert bijvoorbeeld ook 11- en een 12-speed cassette voor de Shimano passing.
Alle cassettes met een kleinste kransje kleiner dan 11 tandjes zijn altijd voor Xd als ik me niet vergis.

Technisch gezien is de Xd-body beter, op Shimano body's van aluminium vreten de kransjes altijd iets in. Shimano body's van staal hebben daar geen last van. De splines zijn eigenlijk wat te ondiep, het aangrijpvlak is wat te klein wat het invreten veroorzaakt.
Geen onoverkomelijk probleem, maar een schoonheidsfoutje is het zeker imo.

Groot voordeel van de Shimano passing is dat de cassettes duidelijk goedkoper te vinden zijn. Ik vind persoonlijk de prijzen van Sram cassettes een vorm van gelegaliseerde criminaliteit. Zoek gerust eens wat prijzen en vorm je eigen oordeel... ;-)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Thanks voor de info. Duidelijk dus dat ik in ieder geval een XD-driver body nodig heb.
Zijn er hier op het forum wielenbouwers uit het zuiden van het land? Ik ga graag eens in gesprek…!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet op het forum maar wel in het zuiden en erg goed: Ernie Frieke, cq Bikeboosting:
http://www.bikeboosting.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De site is wat apart, maar zijn wielen zijn zeer goed.

Of wel een forummer maar niet helemaal in het zuiden (regio Ede), Jan the Man. Hij heeft een clinic bij Bikeboosting gedaan en is daarna zelf enthousiast aan het spaken gegaan, je kunt hem altijd eens een pb-tje sturen om te vragen wat er mogelijk is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
izzibram
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 15:31
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / 2012

Check Handgespaakt.nl eens (Heerlen)
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Thanks voor de suggesties, ik ga eens een kijkje nemen!
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Nou, ik ben eruit. Ernie van Bikeboosting gaat een mooie wielset voor me maken. Specs:
Naven: DT 350 XD body
Velgen: Notubes Crest MK3
Spaken: DT Revo zwart
Nippels: alu zwart

Op papier een hele mooie wielset, ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk op de trails uitpakt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's een mooi licht setje, en als Ernie het gebouwd heeft weet je dat dat in elk geval goed zit.
Wel wat kwetsbaarder dan een wiel met zwaardere componenten, maar het zal aan zijn criteria voldoen. Zo'n setje bouwt hij volgens mij niet voor iemand van >100kg :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Klopt... ik ben vrij klein en licht en rij voornamelijk cross-country dus voor mij is zo'n lichtgewicht wielset perfect. Maar hij wilde idd wel even mij lengte en gewicht weten voordat ie akkoord gaf ;-)
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Daar ga je lang plezier van hebben! :-q
Apex600
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 9 juni 2020, 14:28

Hoeveel woog de set uiteindelijk? tevreden?

ik zoek ook naar lichtere velgen dan de set bontrager kovee comp 23. kheb ze wel al tubeless gemaakt. scheelt al weer 300gr
Plaats reactie