Ik heb een Cube Reaction met SRAM Eagle (12-speed) drivetrain. Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren op een nieuwe wielset. Ik ben nog niet erg thuis in de materie, maar volgens mij is zo'n SRAM Eagle niet echt compatible met veel wielsets. Ik heb iets gelezen over XD driver body maar ik weet niet hoe het precies zit.
Iemand wat meer info hierover? Qua specs zoek ik een lichtere wielset, vooral voor cross-country ritten in Zuid-Limburg. Budget is om en nabij EUR 600,-.
Wielset voor Cube met SRAM Eagle
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Veel, zo niet alle, aanbieders van wielsets bieden toch wel een set met XD-driver body aan. Dus daar zou je toch keuze te over moeten hebben. Je hebt dus sowieso een XD-driver body nodig om de Eagle-cassette te kunnen monteren.
Als je 600 euro te besteden hebt dan zou ik eens met een aantal wielenbouwers gaan praten en een setje 'op maat' of anders gezegd naar wens laten maken. Misschien dat je zelf nog geen idee hebt over hoe en wat maar daar helpen deze personen je vast prima mee door een aantal gerichte vragen te stellen.
Als je 600 euro te besteden hebt dan zou ik eens met een aantal wielenbouwers gaan praten en een setje 'op maat' of anders gezegd naar wens laten maken. Misschien dat je zelf nog geen idee hebt over hoe en wat maar daar helpen deze personen je vast prima mee door een aantal gerichte vragen te stellen.
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Over cassettebody's, hieronder de Xd body en de Shimano body, je ziet: dat gaat niet door elkaar passen
Op de Sram instapcassette na zijn alle Sram 11- en 12- speed cassettes voor de Xd-body. Shimano cassettes zijn altijd voor de "splined" body, en Sunrace levert bijvoorbeeld ook 11- en een 12-speed cassette voor de Shimano passing.
Alle cassettes met een kleinste kransje kleiner dan 11 tandjes zijn altijd voor Xd als ik me niet vergis.
Technisch gezien is de Xd-body beter, op Shimano body's van aluminium vreten de kransjes altijd iets in. Shimano body's van staal hebben daar geen last van. De splines zijn eigenlijk wat te ondiep, het aangrijpvlak is wat te klein wat het invreten veroorzaakt.
Geen onoverkomelijk probleem, maar een schoonheidsfoutje is het zeker imo.
Groot voordeel van de Shimano passing is dat de cassettes duidelijk goedkoper te vinden zijn. Ik vind persoonlijk de prijzen van Sram cassettes een vorm van gelegaliseerde criminaliteit. Zoek gerust eens wat prijzen en vorm je eigen oordeel...
Op de Sram instapcassette na zijn alle Sram 11- en 12- speed cassettes voor de Xd-body. Shimano cassettes zijn altijd voor de "splined" body, en Sunrace levert bijvoorbeeld ook 11- en een 12-speed cassette voor de Shimano passing.
Alle cassettes met een kleinste kransje kleiner dan 11 tandjes zijn altijd voor Xd als ik me niet vergis.
Technisch gezien is de Xd-body beter, op Shimano body's van aluminium vreten de kransjes altijd iets in. Shimano body's van staal hebben daar geen last van. De splines zijn eigenlijk wat te ondiep, het aangrijpvlak is wat te klein wat het invreten veroorzaakt.
Geen onoverkomelijk probleem, maar een schoonheidsfoutje is het zeker imo.
Groot voordeel van de Shimano passing is dat de cassettes duidelijk goedkoper te vinden zijn. Ik vind persoonlijk de prijzen van Sram cassettes een vorm van gelegaliseerde criminaliteit. Zoek gerust eens wat prijzen en vorm je eigen oordeel...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Niet op het forum maar wel in het zuiden en erg goed: Ernie Frieke, cq Bikeboosting:
http://www.bikeboosting.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De site is wat apart, maar zijn wielen zijn zeer goed.
Of wel een forummer maar niet helemaal in het zuiden (regio Ede), Jan the Man. Hij heeft een clinic bij Bikeboosting gedaan en is daarna zelf enthousiast aan het spaken gegaan, je kunt hem altijd eens een pb-tje sturen om te vragen wat er mogelijk is.
http://www.bikeboosting.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De site is wat apart, maar zijn wielen zijn zeer goed.
Of wel een forummer maar niet helemaal in het zuiden (regio Ede), Jan the Man. Hij heeft een clinic bij Bikeboosting gedaan en is daarna zelf enthousiast aan het spaken gegaan, je kunt hem altijd eens een pb-tje sturen om te vragen wat er mogelijk is.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Nou, ik ben eruit. Ernie van Bikeboosting gaat een mooie wielset voor me maken. Specs:
Naven: DT 350 XD body
Velgen: Notubes Crest MK3
Spaken: DT Revo zwart
Nippels: alu zwart
Op papier een hele mooie wielset, ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk op de trails uitpakt!
Naven: DT 350 XD body
Velgen: Notubes Crest MK3
Spaken: DT Revo zwart
Nippels: alu zwart
Op papier een hele mooie wielset, ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk op de trails uitpakt!
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Da's een mooi licht setje, en als Ernie het gebouwd heeft weet je dat dat in elk geval goed zit.
Wel wat kwetsbaarder dan een wiel met zwaardere componenten, maar het zal aan zijn criteria voldoen. Zo'n setje bouwt hij volgens mij niet voor iemand van >100kg
Wel wat kwetsbaarder dan een wiel met zwaardere componenten, maar het zal aan zijn criteria voldoen. Zo'n setje bouwt hij volgens mij niet voor iemand van >100kg
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After