Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vind hem ERG mooi, lekker kleurtje en mooi sober.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Mooi ding! Slimme keus zo'n 1x systeem als het past bij hoe je de fiets gebruikt.
Er gaat ergens een waarschuwingslampje branden bij het horen van Shimano en meer dan 34t achter. In tegenstelling tot bij SRAM systemen gaat dit niet gegarandeerd goed...
JOdink schreef:...Ik wil misschien nog een 11/36 cassette achterop en er komt nog een ander zadel op.
!! 26inch en dikke banden !!
JOdink
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 28 januari 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the East 3 - Ridley X-trail alloy 105

Klopt Shimano is max 34T... maar vaak ben je te bang :D. Zag op internet dat ze de stelschroef er andersom in zetten. Anders de roadlink van wolftooth proberen. Met de Roadlink zie je zelfs mensen de 11/42 achterop zetten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik rijd met 11-36 10sp met Tiagra zonder probleem. met roadlink inderdaad tot 11-42, maar die stappen vind ik te groot.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heb je dat Ridley frame los besteld? Ik zie die kleurcombi niet als complete fiets op de site.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

kermit schreef:@Paulus, ga je alleen verharde wegen rijden met de Escapade of ook onverhard? Volgens mij heeft dat ook nog wel invloed op het lichtste verzet wat je wilt hebben.
En ook al rijdt een gravelracer met gravelbandjes een stuk lichter dan een mtb, op asfalt is een echte slick toch niet te verslaan qua rolweerstand. Maar je gaat hoe dan ook een heel stuk lichter omhoog als op je Reign, het verschil in banden en gewicht (en rijhouding) is enorm.

Ben je een beetje fit en blijf je op asfalt moet je met een 1:1 verzetje toch een heel end kunnen komen.
Ok, thanks das wat ik hoopte :-q

Het zal geen echte off-road worden, als het goed is gaat m'n Reign daarvoor mee, maar wel wat slechtere wegen / paden. Ik moet me nog even verdiepen in wat er aan banden verkrijgbaar is.

@Opperhoofd, >35km/h meetrappen hoeft voor mij niet, en 1*x werkt erg fijn op de mtb.
@Monkeyrider, dank, klinkt goed!

Ik ga denk ik maar eens een Sram Apex 1x groep aanschaffen, nog ff zoeken wat de alternatieven zouden zijn.... (en dat na jaren enkel Shimano gereden te hebben, eerst XG eagle op de reign en dan dit :D).
JOdink
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 28 januari 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the East 3 - Ridley X-trail alloy 105

MonkeyRider schreef:Heb je dat Ridley frame los besteld? Ik zie die kleurcombi niet als complete fiets op de site.
Nee dit is de nieuwe kleur voor 2018. Het is deze fiets
https://www.ridley-bikes.com/nl/project ... o-105-hdb/" onclick="window.open(this.href);return false;
De wielset/banden heb ik veranderd en de dubbel er af verder is hij standaard.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooie fiets die Ridley! Zo te lezen ook genoeg ruimte voor lekker dikke banden :) Hoe vallen die WTB banden qua breedte? Komt het een beetje in de buurt van de 45?
JOdink
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 28 januari 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the East 3 - Ridley X-trail alloy 105

@floris500 ik denk dat ze bijna 45mm uitvallen op mijn meetlat kom ergens tussen de 44 en de 45 uit op de rolmaat. Heb helaas geen schuifmaat..
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ok thanks, ze zijn dus aardig trouw aan de opgegeven breedte :)
JOdink
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 28 januari 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the East 3 - Ridley X-trail alloy 105

ja gelukkig wel.. banden bevallen super. Als je veel in de bossen komt en je wilt een band die op de weg niet tegenvalt dan kan ik hem zeker aanbevelen.. Wel even controleren of hij in je frame past.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ga ik doen, al maakt de Resolute ook een goede kans (past sowieso).

Zijn er meer mensen uit dit topic die hier aan mee gaan doen?

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=136655" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb mezelf opgegeven voor die in oktober. Puur een lekkere rit voor mij, het wedstrijd element kan me gestolen worden.
Laatst gewijzigd door floris500 op vr 16 februari 2018, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Jep, denk een van de eerste ritten.
http://www.mountainbike.nl/nieuws/2018/ ... es-limburg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben ook benieuwd naar de route. Zat zelf al een tijdje te denken
om een grote gravelroute uit te zetten in het zuiden. Maar dat
is er nog niet van gekomen.

Ridley ziet er goed uit trouwens. Kek kleurtje.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ik zit te dubben over het aanschaffen van een Kona Rove Al, maar zit nog een beetje in over het gewicht en het (gebrek aan het) aantal versnellingen. Wat vinden de berijders van de Clarisgroep? En hoe zwaar is de fiets in het ehht en wat is jullie ervaring daarmee?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

nomad030 schreef:Ik zit te dubben over het aanschaffen van een Kona Rove Al, maar zit nog een beetje in over het gewicht en het (gebrek aan het) aantal versnellingen. Wat vinden de berijders van de Clarisgroep? En hoe zwaar is de fiets in het ehht en wat is jullie ervaring daarmee?
Wat betreft het gewicht: ik heb mijn rove een keer gewogen met een bagageweegschaal (hoe betrouwbaar precies weet ik niet) maar kwam op een ruime 12 kg. Ik ondervind geen hinder van gewicht ofzo.

Wat betreft de Claris groep: ik heb geen gebrek aan versnellingen, de 2x8 voldoet ruimschoots. Het is vast niet de meest soepel/snel schakelende groep (logisch in die range) maar die voldoet ook prima. Regelmatig blootgesteld aan grote hoeveelheden blubber enzo en kan daar in mijn ervaring prima mee omgaan. Goedkoop in onderhoud en hufterproof (ik onderhoud m wel netjes).

Het ligt er vooral aan wat je referentie kader is denk ik, ik ben super tevreden met de fiets!
Plaats reactie