rugbescherming

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
hgr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 26 december 2015, 14:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 Stealth

Vorig jaar heb ik een flinke smak gemaakt, doordat ik tegen een stuk boomwortel ben gereden, over de kop ben gevlogen en in één klap een hoogteverschil van pakweg 2 meter heb overbrugd.
Hierbij heb ik een inzakkingsfractuur opgelopen van T8, vorige week moest ik voor OSAS op controle en heeft mijn longarts een X-foto laten maken van mijn longen omdat ik klachten had bij mijn middenrif. Je zag duidelijk verschil met een foto uit 2014.
Hij gaf mij als tip om met een rugzak met bescherming te fietsen, omdat ik mij niet helemaal zeker voel.
Na wat surfen kwam ik dit tegen:
Een vest: KLIK
Rugzak: KLIK

Wat is handig met fietsen?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Niet vallen! (dat was althans het advies van mijn dokter) Geen van alle lijken me overigens ontworpen voor een ultrasportieve, diepe XC houding en ik kan geenszins inschatten hoe effectief het gaat zijn voor je kwetsuur edoch...


Rijd je normaal met rugzak...?

Of ik een normale rugzak pak of een protector (FR Trail in dit geval) maakt mij tenminste niet veel uit, maar in beide gevallen is het wel merkbaar dat je met een rugzak onderweg bent. Geen ervaring met een Evoc vest, wel met losse Dainese protector. Meer bewegingsvrijheid dan met een rugzak, alleen ik vind het tamelijk irritant wanneer je daar nog een keer een rugzak bovenop wilt dragen. En als je een dag onderweg bent waar je min of meer zelfvoorzienend wilt zijn dan heb je toch de ruimte van een rugzak nodig.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

kwestie van persoonlijke voorkeur en met name de afstanden ja.

Ik heb een hekel aan rugtassen (doe ook enkel kleine ritten haha) maar als je wat langere afstanden doet dan is een rugtas wel heel handig natuurlijk. In mijn geval zou ik voor vest gaan al moet ik toegeven dat die bepaalde rugtas er wel heel "stoer" uitziet.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ga er van uit dat een middelmaatje Camelbak (of eender welke rugzak) wel redelijke bescherming biedt, zeker met een gevulde zak. Je moet er van houden, maar ik voel me eigenlijk zonder rugzak gewoon 'kaal'. Heb dan ook al 25 jaar ervaring met zo een ding achterop. Alleen in bikeparken gebruik ik dan echte rugprotectie (en een kleine rugzak voor het water).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hgr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 26 december 2015, 14:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 Stealth

Ik denk dat ik een keer zo'n vest ga passen, hoe dat voelt.
Ruud67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 5 december 2012, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost ebs pro 29, Trek Top Fuel 9

Als je een vest koopt, neem er dan een met D3O impact materiaal erin. Dat is veel fijner dan andere materialen zoals een kunststof ruggengraat. Ik gebruik zo'n vestje altijd bij het skieen en dan zit het me in de lift of zelfs in een restaurantje ofzo niet in de weg. Je kunt je prima bewegen omdat het normaal zacht is, maar bij impact hard wordt en goed beschermd. Speciaal spulletje, maar voldoende fabrikanten gebruiken het. Zelf nog nooit gebruikt om te fietsen, maar wel om bijvoorbeeld te karten (***stoeltjes).
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

Deze is ook het overwegen waard. Ergon BE2 Enduro.

Heb hem nu zo'n 2 weken in gebruik en hij zit fantastisch. Rugprotectie optioneel en in 3 verschillende maten verkrijgbaar. Ik heb de 6liter genomen. Daar zit een 1.5ltr drinkreservoir bij. De 10liter heeft een 2.5 liter reservoir.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ruud67 schreef:Als je een vest koopt, neem er dan een met D3O impact materiaal erin. Dat is veel fijner dan andere materialen zoals een kunststof ruggengraat. Ik gebruik zo'n vestje altijd bij het skieen en dan zit het me in de lift of zelfs in een restaurantje ofzo niet in de weg. Je kunt je prima bewegen omdat het normaal zacht is, maar bij impact hard wordt en goed beschermd. Speciaal spulletje, maar voldoende fabrikanten gebruiken het. Zelf nog nooit gebruikt om te fietsen, maar wel om bijvoorbeeld te karten (***stoeltjes).

Welk merk is dat?
hgr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 26 december 2015, 14:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 Stealth

bonzaiking schreef:
Ruud67 schreef:Als je een vest koopt, neem er dan een met D3O impact materiaal erin. Dat is veel fijner dan andere materialen zoals een kunststof ruggengraat. Ik gebruik zo'n vestje altijd bij het skieen en dan zit het me in de lift of zelfs in een restaurantje ofzo niet in de weg. Je kunt je prima bewegen omdat het normaal zacht is, maar bij impact hard wordt en goed beschermd. Speciaal spulletje, maar voldoende fabrikanten gebruiken het. Zelf nog nooit gebruikt om te fietsen, maar wel om bijvoorbeeld te karten (***stoeltjes).
Welk merk is dat?
Ik heb op basis van die info o.a deze gevonden: KLIK
Alleen nog geen leverancier in Nederland gevonden
Act
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 23 maart 2013, 16:21

Ik fiets (en snowboard) met een POC Spine VPD 2.0 vest. Bevalt goed, is ook van D3O-like materiaal gemaakt.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ruud67 schreef:Als je een vest koopt, neem er dan een met D3O impact materiaal erin. Dat is veel fijner dan andere materialen zoals een kunststof ruggengraat. Ik gebruik zo'n vestje altijd bij het skieen en dan zit het me in de lift of zelfs in een restaurantje ofzo niet in de weg. Je kunt je prima bewegen omdat het normaal zacht is, maar bij impact hard wordt en goed beschermd. Speciaal spulletje, maar voldoende fabrikanten gebruiken het. Zelf nog nooit gebruikt om te fietsen, maar wel om bijvoorbeeld te karten (***stoeltjes).
Ik heb z'n evoc vest en kan me weinig indenken dat beter zou zitten dan dat ding. D3o is prima, maar om 'de rest' af te doen als iets dat niet lekker zit vind ik aardig kort door de bocht. Zeker als je het zelf überhaupt nog nooit voor mountainbiken hebt gebruikt.
Overigens zou ik voor jouw doeleinde gewoon een camelbag gebruiken
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Protector rugzakken zijn er van vele merken, bij Camelbak heet dat de "Kudu" serie en bij Ergon de Enduro reeks. Evoc is inderdaad ook een bekende, maar er zijn er nog wel meer.

Let erop dat de meeste protectors in rugzakken voor eenmalig gebruik zijn, na een fikse crash moet je een nieuwe. Die van Camelbak is wel geschikt voor meerdere impacts, als het goed is zal het in de gebruiksaanwijzing wel genoemd worden of een protector voor single use is of niet.

Verder levert Camelbak de protector standaard mee bij de rugzak, Ergon niet. Een losse Ergon protector kost rond de dertig euro.

Qua draagcomfort bevalt mij een Ergon beter dan een Camelbak, ik heb een vrij gevoelige rug dus dat is wel belangrijk voor me. Op dit moment rijd ik regelmatig met een Ergon BA3 met protector erin, je merkt geen verschil in het dragen als je de protector eruit laat.

RCZ heeft momenteel diverse Ergons in de aanbieding, die prijzen zijn dus zonder protector.
http://www.rczbikeshop.com/nl/shopby/ergon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Naast deze kleinere is er dus ook nog de BA3 met meer inhoud (die is groot genoeg voor een dagtocht in de Alpen).

Over vesten kan ik niks zeggen, omdat ik toch altijd een rugzak om heb vind ik dat -voor mezelf- de beste optie om met wat extra bescherming onderweg te zijn.
Volgens de Duitse Bike geeft een (drink)rugzak zonder specifieke protectie niet genoeg bescherming in geval van een val op je rug. Ieder moet voor zichzelf maar beslissen of hij denkt dat ze gelijk hebben of niet, ik zit nu een beetje op het idee van "ik heb er geen last van en baat het niet schaadt het niet" om een protector mee te hebben...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Goed samengevat door Kermit. Ergens dit jaar zou CamelBak met een nieuwe Kudu moeten uitkomen die een afritsbare protector heeft, die je dan als vest kunt dragen.

De Ergon bij RCZ kwam in mijn geval ook zonder waterzak, ook iets om op te letten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het verschilt per rugzak of de zak erbij zit of niet. De BE serie komt incl waterzak, de BA serie zonder.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Als je het helemaal goed wilt doen; voor ruiters (en motorrijders) is er een airbagvest tk, ben je rondom beschermd. Werkt ook beter dan bescherming alleen.
https://www.helite.com/horse-airbag-ves ... soft-shell" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet wel óver je bike kleding.
Alleen vd rug zijn ook motor rugprotectors tk. Zitten vast dmv schouderbanden en heupband.
https://www.google.nl/search?q=rugprote ... 66&bih=637" onclick="window.open(this.href);return false;
Rugzak lijkt me 3x niks.
Plaats reactie