Smithy Serotone - the build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Waarom zou je buizen uit de VS laten komen? Reynolds, Columbus en Deda zijn allen Europees. Hooguit dat je vam Paragon wat zou willen, maar dat kan Ceeway ook prima leveren.
Complimenten trouwens voor de fiets, ziet er strak uit. (En veel process foto's erg herkenbaar ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Thanks! Eén van de redenen van dit topic is om anderen te laten zien wat er bij komt kijken om zo'n hobby te beginnen. Dus zoals jij en HdB voor mij een grote bron van inspiratie waren (zijn), hoop ik dat dit topic anderen er misschien ook wel lekker voor maken om de toorts op te pakken!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben het al jaren van plan, maar nu kwam de verhuizing erweer tussen.
Het is ook altijd wat.
Maar zodra we hier gesetteld zijn heb ik meer tijd.
Nu ander probleempje. de gasflessen mochten niet in de verhuiswagen.
En hier hebben ze andere aansluitingen... Geklooi waar ik nog niet ben ingedoken.

Europees spul uit de VS laten komen is idd niet slim.
En Ceeway is straks misschien ook niet handig meer.
Maar bijna alle leveranciers waar je als particulier terecht kunt zitten buiten de EU
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Mastah, even bij de lokale lasboer langs, een setje halen en buizen braden!

Ontwerp van de headbadge. Geïnspireerd door het stadswapen, het Wagenings Wiel;
Afbeelding

Mock-up;
Afbeelding

3D-printen en lakken om een glad oppervlak te krijgen;
Afbeelding

Een gietmodel maken van rubber;
Afbeelding

Lief vragen aan de lokale tinboer, en voor ik het wist mocht ik zelf de tinlepel ter hande nemen en zelf m'n eigen headbadges van tin gieten!
Afbeelding

Vastpurren met 2K metaallijm. Vooralsnog ziet 'ie muurvast.
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Briljant!


Alleen al de manier waarop je het papiertje vast zet met het elastiekje tekent je drive :lol: :-q


(bedankt ook voor de inzichten hoe je dit 'eenvoudig' zelf kunt doen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik gok dat de toptube door dat elastiekje wordt vastgehouden ;-)
Maar ziet er weer mooi uit, had nog niet aan tin gedacht als materiaal en methode voor een headbadge. Betekend dit nu ook dat je met tin hebt gesoldeerd? ;-) (Daarom heb ik een messing headbadge)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Michiel heeft gelijk, dat was een beun manier om de toptube vast te houden. Bij gebrek aan lapjes leer :-D

En ja, ik heb de hele bike met de soldeerbout in mekaar gebakken. Zolang ik niet uit het zadel sprint gaat dat vast wel goed! :tong

Na een paar avonden googlen naar fabricagemethoden besloot ik dit te proberen. Ik zocht in eerste instantie naar een manier om zoiets te maken;
Afbeelding

Van het één kwam het ander, en het mooie van tin is dat het best eenvoudig te smelten is.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Lars TB schreef:Briljant!


Alleen al de manier waarop je het papiertje vast zet met het elastiekje tekent je drive :lol: :-q


(bedankt ook voor de inzichten hoe je dit 'eenvoudig' zelf kunt doen!)
P.S. ik kijk altijd de foto's in m'n posts na of er niks 'geks' op staat. Maar jullie vinden altijd wel iets :winkie:
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Er komt een nieuw project aan, dus een mooie tijd om de laatste bouwfoto's hier neer te zetten ter leering ende vermaeck;

Met zilver solderen is makkelijk en moeilijk tegelijk. Het is 'anders' dan messing. Voordeel is dat je weinig hitte hoeft aan te brengen om het te laten smelten. Uiteraard is het nadeel dan ook dat je al snel te veel hitte erin stookt. Iets om nog beter onder de knie te krijgen, al merkte ik al een heel verschil tussen de eerste en laatste zilverlas :wink:
Dit is de losse cup die in de tapered balhoofdsbuis gesoldeerd wordt;
Afbeelding

Nog een leermoment; eerst de zadelbuis solderen, aan het eind pas de sleuf maken. Ik deed het andersom; wel makkelijk met inklemmen van de zadelbuis, als er nog geen fiets in hangt!
Maar qua ruimen is het iets meer uitdaging als er al een sleuf zit. Gelukkig is het goedgekomen :-q
Afbeelding

Damn, dat is wel een lekker gevoel als daar opeens een frame staat! Alleen nog maar getacked;
Afbeelding

Na de uitlijning gechecked te hebben, is het tijd om ervoor te gaan. Alles of niks!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Héél iets te heet, daar is de brons uit de messing 'gebrand')

Afbeelding

Zie dan maar eens de neiging te onderdrukken om er vanalles aan te hangen om het op een fiets te laten lijken! Mooi meegenomen dat ik de boel kan controleren op speling e.d.
Afbeelding

Bosses 8)
Afbeelding

Een pens met werk, dat vijlen. Toch maar veel oefenen en beter worden met solderen, dat is een betere tactiek. Of een oxy-acetyleen setup met gasfluxer :((
Afbeelding

Crea bea met een oude schijf;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schuur opruimen, zadelbuis opruimen, allebei was nodig op dat moment;
Afbeelding

Grondverf over het monster! En wat spuitfolie laten snijden bij Unieke Stickers;
Afbeelding

Nadien 2k matte olijfgroene lak erover geknald. Vervolgens weer tijd om te ruimen, en een beetje vlakken;
Afbeelding

Het eindresultaat hebben jullie al gezien;
Afbeelding

Gelijk te koop gezet :tong :tong :wink: :wink:
Afbeelding

Hier is het om te doen; die heerlijke ritten door prachtig terrein;
Afbeelding

Tot nu toe staan er zo'n 400 km's op de Serotone-teller. Het apparaat rijdt heerlijk. Ik gebruik 'm tot nu toe alleen als wegracer. Heerlijk hoe elke trap 'raak' is, het is gewoon leuk om omhoog te stampen op zo'n ding. Niet zozeer omdat het een magisch frame is, maar puur omdat mijn referentie 'mtb' is. Dan is dit gewoon een verademing.

Ondertussen heb ik een kortere stuurpen gemonteerd. De 100 mm die ik in gedachten had, was echt veel te lang. De geo is redelijk overgenomen van 'adventure' bikes van verschillende merken, met wat tuning. Maar blijkbaar heb ik korte armpjes :~ . 100 mm is gewoon echt overstrekken, nu zit er 50 o.i.d. op. Rijdt heerlijk!
Technisch zit 'ie wel goed in elkaar denk ik, hij is nog heel! Het bovenste lager zit niet helemaal perfect, er zit een kier tussen de afdekring en stalen lager-ring. Blijkbaar zit er verschil tussen verschillende merken headsets, wat ik nog nooit heb opgemerkt. Maar dat is dan ook m'n eerste integrated headset-fiets. Een ander merk headset zorgt ervoor dat de afdekring weer te strak zit; dan klem je op het lager. Da's helemaal niet goed, dus ik laat het even zo.
Verder zit het achterwiel niet 100% lekker. De dropouts had ik echt met draadeinden o.i.d. moeten vastklemmen, zodat er minder vervorming zou optreden tijdens solderen. In plaats daarvan heb ik ze in de as 'gelegd'; dat gaf te veel kans om te verdraaien, wat dus ook iets is gebeurd. Stevig klemmen van het wiel zorgt ervoor dat de as ietsjes kromtrekt, waardoor het wiel zwaarder loopt. Dat moet gewoon beter (lees: perfect). De oplossing ga ik zoeken in het maken van een handfrees; een as die in de dropouts valt, waar een freesje aan gemonteerd zit. Op die manier kan ik de binnenzijde van de dropouts 'vlakken'. Buitenzijde kan ik ook op die manier doen, mocht dat nodig zijn.

Op naar de volgende! Plannen genoeg :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Leuk om ze weer te zien, en wederom veel herkenbaar. Beste om veel vijlen te voorkomen is inderdaad beter gaan solderen, en volgens mij moet dat ook zonder gasflux en acetyleen kunnen. Ik merk in ieder geval dat mijn eigen fillets nog steeds strakker worden. Helaas nog niet op het niveau dat er alleen maar een schuurlinnen overheen moet zoals bij Winter: https://www.instagram.com/p/BfEiKiYB5C9 ... erbicycles" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk om nog wat meer plaatjes te zien! Ook leuk om te lezen hoe de ervaringen van startende zelfbouwers deels overeenkomen, maar ook hoe iedereen toch weer dingen op z'n eigen manier oplost.

En van die leermomenten zal iedereen die zelf is gaan bouwen ook wel herkennen, ik hoorde tenminste van HdB ook wat dingen die hij nu anders doet dan bij zijn eerste frame. Onder andere de zitbuis pas inzagen nadat hij geruimd is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Fiets is bij Peerenboom te bewonderen? Of alleen voor de gein daar neergezet?
Ik kom ook uit Wageningen. Zou heeeeel graag eens komen kijken wanneer je weer zelf aan de slag gaat.
Het zelf bouwen is voor mij ook een droom.
Tof gedaan!
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Specialized19 schreef:Fiets is bij Peerenboom te bewonderen? Of alleen voor de gein daar neergezet?
Ik kom ook uit Wageningen. Zou heeeeel graag eens komen kijken wanneer je weer zelf aan de slag gaat.
Het zelf bouwen is voor mij ook een droom.
Tof gedaan!
Voor de gein inderdaad, ik raakte aan de babbel met Roel en hij wou de fiets wel eens zien. Dus gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een showroom-pic te maken.
Je bent welkom om een kijkje te nemen. Hou het forum in de gaten, als het meezit open ik binnenkort een topic voor een nieuw project, dus dan kan je een pb'tje naar me sturen als er spectaculaire dingen gebeuren in m'n schuurtje :tong
JOdink
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 28 januari 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the East 3 - Ridley X-trail alloy 105

Wat een mooi ding smithy... petje af
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk die foto's :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie