Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Technisch, in de zin van ik kan maar beter m'n klauwtjes aan m'n stuur en remmetjes houden :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MacReal schreef:
Kapitein Iglo schreef:Op meer technische trails ga je ook niet zomaar grijpen naar je drinkslang;).
En dat hangt weer af van je definitie van technisch :bier:
Plus: 1 handje vrij en die drinkslang is zo naar je mond gebracht natuurlijk; verder hoef je die dan bij het drinken niet vast te houden en na het drinken alleen maar weer uit je mond te laten vallen...terughangen is niet nodig want die vindt zijn weg wel. Dus zoveel tijd hoeft dat niet te kosten.

OK, misschien niet midden in een TTF ofzo, maar ik vind zelf toch bijna altijd gelegenheid tussendoor om een slok te nemen op de hierboven beschreven wijze. 8)
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Wiel-Maat schreef:...

OK, misschien niet midden in een TTF ofzo, maar ik vind zelf toch bijna altijd gelegenheid tussendoor om een slok te nemen op de hierboven beschreven wijze. 8)
Dit is inderdaad wat ik bedoel. In vergelijking met een bidon heb je volgens mij sneller het tuitje naar de mond gebracht, waarna je de handen weer aan het stuur kan brengen, dan dat je uit de bidon drinkt.

Maar ondertussen nog geen antwoord gekregen op mijn vraag :((
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn ervaringen met verschillende reservoirs:
- vorige generatie Camelbak, voordelen: goede drinktuit.
Nadelen: schroefdop te klein om goed in het reservoir te komen om schoon te maken. Drinkslang had een soort coating/binnenlaag die los kwam na meerdere keren de drinktuit eruit te hebben gehaald. De oplossing was dan een cm of twee eraf snijden, maar op een gegeven moment wordt dan de slang te kort ;-)
- Platypus, voordeel de clipsluiting waardoor reinigen makkelijk was. Lifetime warranty. Nadeeltje, geen dicht te zetten mondstukje.
- Hydrapak, voordeel de clipsluiting. Nadeel, de koppeling van de afneembare slang tot twee keer toe gebarsten, ondanks "smeren" met een druppeltje olijfolie om het koppelen soepel te laten verlopen.
- Decathlon, voordelen de clipsluiting en de lage prijs. Nadeel het mondstuk, dat is niet fijn. Dat heb ik vervangen door een CB en nu alweer meer dan twee jaar in gebuik.

Tips om de boel schoon te houden: goed uitspoelen, even uit laten druppen en in de vriezer bewaren. Af en toe de slang uitborstelen met een speciale borstel en eens in de zoveel tijd het reservoir vullen met schoon water en er een nacht twee bruistabletten om kunstgebitten te reinigen ingooien. De goedkoopste uit het onderste schap in de supermarkt voldoen.
Of je geeft je zakgeld uit aan de speciale Camelbak reinigingstabletten als je geld teveel hebt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

@kermit: bedankt voor deze tips. Daar heb ik wat aan!
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Herrick schreef:Naar aanleiding van dit topic zat ik even te kijken naar mijn woon-werk rugtas (Vaude Moab 16) en kwam er achter dat hier ook een waterzak in kan (met opening voor de slang). Misschien toch eens proberen hoe mij dat bevalt voor de ATB. Ik maak nu gebruik van bidons, maar merk dat ik op de meer technische trails mijzelf te weinig tijd gun om te drinken.

Hebben jullie nog tips (waar moet ik op letten) voor de aanschaf van een losse waterzak?
Check ook even of en hoe je de waterzak kunt bevestigen in je rugzak. Ik heb de ervaring met Camelbak dat het fijn is als je die ergens aan kunt ophangen in je rugzak (een lusje o.i.d.). De Camelbak is van zichzelf "slap", dus die zakt in elkaar. Dat kan het drinken lastiger maken en zit gewoon wat minder fijn in je rug. Ik heb er een van Osprey en die is wel verstevigd - die heeft dat probleem niet. Ik vind dan weer wel het mondstuk van Camelbak fijner.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

supermoos2907 schreef:
Herrick schreef:Naar aanleiding van dit topic zat ik even te kijken naar mijn woon-werk rugtas (Vaude Moab 16) en kwam er achter dat hier ook een waterzak in kan (met opening voor de slang). Misschien toch eens proberen hoe mij dat bevalt voor de ATB. Ik maak nu gebruik van bidons, maar merk dat ik op de meer technische trails mijzelf te weinig tijd gun om te drinken.

Hebben jullie nog tips (waar moet ik op letten) voor de aanschaf van een losse waterzak?
Check ook even of en hoe je de waterzak kunt bevestigen in je rugzak. Ik heb de ervaring met Camelbak dat het fijn is als je die ergens aan kunt ophangen in je rugzak (een lusje o.i.d.). De Camelbak is van zichzelf "slap", dus die zakt in elkaar. Dat kan het drinken lastiger maken en zit gewoon wat minder fijn in je rug. Ik heb er een van Osprey en die is wel verstevigd - die heeft dat probleem niet. Ik vind dan weer wel het mondstuk van Camelbak fijner.
Dat is ook een goede. Gelukkig heeft mijn tas een lusje waaraan ik de waterzak kan bevestigen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ook advies gevraagd hier. Ik heb nu een Camelbak Rogue. Prima rugzak met drinkzak, maar als nadeel dat ie geen heupband heeft. En omdat ik graag jumps maak (op routes, maar ook bijv. een enkele keer in een Bikepark), zit dat ding veel te los, waardoor ik hem steeds in mijn nek krijg. En omdat ik pas jarig pas, leek dit me een geschikt cadeau.
Wat zoek ik:
- Rugzak met geïntegreerd / meegeleverd drinksysteem (ik heb geen zin om zo'n ding los te kopen, ben van het gemak).
- Ik wil meenemen in het ding: water (goh), biba, telefoon, multitool, geld/pasjes, fietspompje, iets te eten (snelle jelle, reep of zoiets).
- Het ding moet dus een prima heup/buikband hebben. Drinkzakinhoud 2-3 liter lijkt me genoeg (bij lange tochten in de hitte gaat er ook nog een bidon mee). Grootte rugzak genoeg voor bovenstaande, hoeft geen enorm ding te zijn (Iets groter dan de Rogue is prima).
- Wat ademend op de rug zou ook prettig zijn. Vocht ontsnapt graag via de rug bij mij....
- Prijs: max 100 (die Endura zit er dus boven, maar vind ik wel mooi, dus is wel een optie).
- Voor ritten dus in NL (accent op snel technische en bochtige singletracks rijden), een enkele keer een bikepark a la Winterberg, en wie weet in de toekomst ook Ardennen of zelfs richting Alpen... (maar daarvoor ga ik nu geen overkill-drinkzak kopen)

Zelf gevonden:
- Endura Singletrack: https://www.bikester.nl/endura-singletr ... 00193.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Camelbak Lobo: https://www.mantel.com/camelbak-lobo-rugzak" onclick="window.open(this.href);return false;.
- Vaude Aquarius 6+3: https://www.bikester.nl/vaude-aquarius- ... 97778.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Osprey Viper 9: https://www.bikester.nl/osprey-viper-9- ... 75267.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Evoc cc ^l: https://www.bikester.nl/evoc-cc-fietsru ... 56586.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand advies, of juist een andere optie die past bij mijn wensen?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

drpaul schreef:
Iemand advies, of juist een andere optie die past bij mijn wensen?
Jazeker, de Ergon BE serie. Ik heb de BE2 en die is voor mij groot genoeg. Jij zal de BE3 nodig hebben.

https://www.bike-discount.de/en/buy/erg ... ack-633897" onclick="window.open(this.href);return false;

Drinkbladder zit er standaard niet bij maar is natuurlijk met 1 klik tegelijkertijd te bestellen.

https://www.bike-discount.de/en/buy/erg ... der-630558" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees de reviews maar eens, deze is wat je zoekt. :-q
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Opvallend dat die uit 2 delen bestaat. Merk je daar wat van, of niet en juist fijner? (volgens een review van niet, maar ik hoor graag een praktijkverhaal 8) )
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Let op bij Bike discount, als je de niet promotion rugzak pakt zit de waterzak er wel bij ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

drpaul schreef: Iemand advies, of juist een andere optie die past bij mijn wensen?
Als je Rogue groot genoeg was (zou ik zeggen op basis van wat je mee wil nemen) kijk dan ook eens naar Osprey Viper 3.. Ik had exact hetzelfde probleem als jij en ben heel blij met de Viper 3. Had iets groters gekocht maar kleiner is altijd beter..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

drpaul schreef:Opvallend dat die uit 2 delen bestaat. Merk je daar wat van, of niet en juist fijner? (volgens een review van niet, maar ik hoor graag een praktijkverhaal 8) )
Nee daar merk je totaal niets van. Pasvorm is echt fantastisch. Had al meerdere keren gelezen dat Ergon (om het een welke serie) een goede pasvorm heeft en ik kan dat volledig onderstrepen.

De drinkbladder zit dus onderin en draag je boven je heupen. Heb dan nog een Biba in een vakje op de heupgordel en aan de andere kant een zakje met tools. In feite heb je het bovenste tweedelige compartiment volledig vrij voor wat repen, handschoenen, geld telefoon etc.

MacReal schreef:Let op bij Bike discount, als je de niet promotion rugzak pakt zit de waterzak er wel bij ;)
Goed opgemerkt. In totaal is de niet promotion wel duurder dan de promotion en drinkbladder tezamen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Makkelijk schreef:
drpaul schreef: Iemand advies, of juist een andere optie die past bij mijn wensen?
Als je Rogue groot genoeg was (zou ik zeggen op basis van wat je mee wil nemen) kijk dan ook eens naar Osprey Viper 3.. Ik had exact hetzelfde probleem als jij en ben heel blij met de Viper 3. Had iets groters gekocht maar kleiner is altijd beter..
Ik heb de viper 9 en ben wel blij met het (nog steeds kleine) formaat, ik heb ook niet veel meer dan Biba, pomp, paar tools, telefoon en wat eten. Ik heb echter nog wel wat ruimte over om bv mijn handschoenen op te bergen of een ander kleding stuk. Ik geloof niet dat daar bij de viper 3 genoeg plek voor is.

Anyway de osprey bevalt verder prima, zweetafvoer is prima, magneet aan de drinktuit is handig. Maar als je nu specifiek naar een band om je middel zoekt, die is vrij smal... Niet meer dan een simpel lint zeg maar. Voor mij voldoende, maar voor grote jumps misschien net niet.. ik heb eerst zonder die band geprobeerd, maar dat schoof teveel rond op mijn rug, dus de band maar terug gezet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over de Rogue, dat is wel de meest oncomfortabele onhandige onstabiele rugzak die ik ooit heb gehad.
Ik kan me voorstellen dat je meteen afhaakt als dit je eerste rugzak is.
Gelukkig is er meer te koop.

Drpaul meent dat zn Rogue alle kanten op gaat omdat er geen heupband aan zit.
Dat is slechts gedeeltelijk waar.
Bij andere rugzakken vergeet ik de heupband wel eens vast te maken.
9 vd 10 keer ontdek ik dat pas als ik de rugzak weer af doe.

Ben zelf wel enthousiast over Deuter rugzakken.
Voor mijn rug is de serie met padding het fijnste (wel wat warmer), de serie met een netje (betere ventilatie) drukt te veel op mn onderrug.

En grotere modellen dragen vaak fijner dan kleine minimalistische rugzakken(Rogue).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie