Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Met de temperaturen van deze week heb ik nu al 2 keer een bevroren remkabel op de rove (en vorig jaar ook).
Er zal dus wel iets van vocht (water) in zitten en het laagste punt zit bij de bracket waardoor het niet vanzelf eruit loopt. Op zich makkelijk (tijdelijk) op te lossen door de remklauw los te halen en naar beneden laten hangen zodat het vocht er uit kan druppen. maar misschien heeft iemand nog een tip om het te voorkomen.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Hydraulisch❄️
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Binnenkabel eruit, buitenkabel doorspuiten met wd40 en daarna lucht, beetje dunne olie op de binnenkabel en er in, beetje vet proppen in de kopse kanten cq op de delen vd binnenkabel waar deze de buitenkabel ingaat. Iets anders kan ik ook niet bedenken.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Vliegende ton schreef:Hydraulisch❄️
:lol: 8)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dat gezeik met vollopende/vastvriezende achterrem kabels is voor mij ook een reden eens naar hydro te kijken.
Doorspuiten met WD40 helpt wel, dunne ptfe olie erin ook .......maar echt dicht en vrij van corrosie krijg ik het niet.
NB ik rijd momenteel met Mango Point R toerracert en raceremmen probleemloos de woonwerk winter door :-D
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Bedankt voor de tips! Hydrauliek gaat het nou even niet worden op de Rove, ben er verder wel content mee en steek ik dat geld dan liever in het spaarpotje voor een MTB. Op de racer had ik dat ook niet maar gingen mijn velgen er aan met fulltime woon werk verkeer.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

fleche schreef:Bedankt voor de tips! Hydrauliek gaat het nou even niet worden op de Rove, ben er verder wel content mee en steek ik dat geld dan liever in het spaarpotje voor een MTB. Op de racer had ik dat ook niet maar gingen mijn velgen er aan met fulltime woon werk verkeer.
Ik vind een 400-500 € upgrade voor hydro ook een beetje veel voor mijn Mango Point AR, maar de rem kabelloop onderlangs van veel gravelracers is niet ideaal voor mechanische discbrakes. Remkracht heb ik geen enkel probleem mee, maar voor een opvolger tzt kijk ik toch wel naar hydro.
20km vv op mijn racer is maar een klein stukje en een budget racewielsetje kost erg weinig, maar bij pekel-zand-regen klinkt remmen wel vreselijk inderdaad :winkie:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik druppel er af en toe ook wat olie in langs boven, en smeer wat vaseline aan de in en uitgangen van de buitenkabels. Nog nooit last gehad van vastgevroren kabels!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik heb nog een setje 10 speed set liggen.
Shimano 405 shifters met 785 PM klauwen (of 405 FM) Inclusief Tiagra crank en derailleurs.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik rijd met regelmaat een rondje door de poler op mijn Cotic Escapade, het 1*10 11/36 verzet is dan prima.

Nu moet (oa :D) deze fiets mee op zomervakantie naar Kroatië voor ritjes met +/- 1000 hoogtemeters in de Julian Alps. De kabelbediende TRP schijfremmen remmen slecht dus er mag hele een andere groep op, liefst net als op de MTB 1*10 of 1*11.

Ik heb alleen geen flauw idee welk verzet ik nodig heb, hoogtemeters fiets ik vrijwel altijd op mijn 15kg zware Giant Reign met 2.5" brede banden en dan rijd ik lekker 30/50.

Wat is ongeveer het effect van de dunne bandjes en 5 kg minder fiets (en een lichtere rugzak en geen kniebeschermers :D)

Kom ik weg met bv 40 voor en 42 achter?
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Dat ligt aan het vermogen wat je kan trappen en hoe steil en lang de hellingen zijn.

Waarom geen 2x voor? Moeilijk doen terwijl de oplossing zo makkelijk is.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je komt op de weg of gravelpaden met met 34 voor en 32 achter vlgs mij wel overal goed boven, bij 1x11 zou je met 42voor en 11-42 achter niks te kort hoeven te komen vlgs mij, maar ik kies voor compact 10sp 50-34 voor en 11-36 achter voor wat kleinere stapjes en iets meer bereik.
NB ik heb ff met 11-42 achter en 50-34 voor gereden, maar 34-42 is geen zinnig verzet op een gravelbike omdat je grip mist op zulke extreme hellingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd met 46/34 voor en 11/32 achter.

Op zich kom ik overal wel boven, op de supesteile klimmen (bijv Kwintelooyen op de UHR) na.

Toch zou ik, als je wat meer vermoeid bent een kleiner verzet achter prefereren.
Ik denk dat je met 34 voor en 11/36 achter helemaal goed gedekt bent.

Als je 1x11 neemt komt 40 voor en 11/36 achter ook goed in de richting.
Wil je helemaal zeker dan neem je die 42 achter.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Paulus, ga je alleen verharde wegen rijden met de Escapade of ook onverhard? Volgens mij heeft dat ook nog wel invloed op het lichtste verzet wat je wilt hebben.
En ook al rijdt een gravelracer met gravelbandjes een stuk lichter dan een mtb, op asfalt is een echte slick toch niet te verslaan qua rolweerstand. Maar je gaat hoe dan ook een heel stuk lichter omhoog als op je Reign, het verschil in banden en gewicht (en rijhouding) is enorm.

Ben je een beetje fit en blijf je op asfalt moet je met een 1:1 verzetje toch een heel end kunnen komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JOdink
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 28 januari 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the East 3 - Ridley X-trail alloy 105

Naast de Cannondale beast of the east plus bike was ik op zoek naar iets snellers.
Dus gezocht naar een een mooie boscrosser.
Het is de 2018 Ridley X-trail aluminium
Ridley X-Trail Alloy adventure
DT-Swiss ER1600 wielen 20mm intern 32mm hoog met 350 naven
WTB Riddler 45C Banden
Shimano 105 hydraulische schijfremmen
Shimano 105 aandrijving met 11/32 cassette
De 50/34 voorblad vervangen voor een wolftooth 40T dropstop (ik kan hier net de zwaarste klim uit de route Hellendoorn mee op komen)

Ik zocht een fiets waar ik mee op de weg uit de voeten kan maar die ik ook met de MTB parcoursen van Nederland los kan laten.
Ik wil misschien nog een 11/36 cassette achterop en er komt nog een ander zadel op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JOdink op ma 12 februari 2018, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie