Pijn in onderrug

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

Zadelpunt 1 naar beneden gezet,nu al stukken minder last.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zou je met je zadelpunt meer naar beneden minder vanuit je onderrug trappen?

Bij mij in de fietsenwinkel werd ik juist aangeraden om het zadel iets achterover (vlakker) te zetten zodat ik minder vanuit mijn onderrug trap.

Ik zou eigenlijk weleens een illustratie willen zien van de anatomie wat het verschil in kantelen van het zadel doet met betrekking tot de onderrug.

Bij een kortere stuurpen heb ik overigens ook meer last dan bij een langere zit.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Leo VL schreef:- geen 9 bar in de bandjes (ik rijd met 1,2bar niet tubeless)
- carbon zadelpen scheelt veel
- actievere fietshouding (staand)
- hoe harder over de slechte stukken, des te minder last
- niet stoempen
Dit zijn de zaken die mij geholpen hebben om "comfortabeler" te fietsen
1.2 bar... :o

Nu snap ik waarom jij dat comfortabeler tussen aanhalingstekens schreef... met zulke lage druk niet tubeless rijden, dat zwabbert toch aan alle kanten lijkt me, dus met welk type banden rij jij dan? Ik rij met Vittoria goma, ook met biba, maar bij 1.5 bar vind ik t al te zwabberig worden; 1.8 is voor mij toch t minimum.
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Ik rijd met rocket ron v+a 2,25.
Nee, het voelt voor mij totaal niet zwabberig.
Ik merk ook geen verhoogde weerstand of zwaarder trappen.
Het is vooral het verschil hoeveel harder de fiets aanvoelt bij een hogere bandenspanning.
“Mooi van verre, verre van mooi”
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Leo VL schreef:Ik rijd met rocket ron v+a 2,25.
Nee, het voelt voor mij totaal niet zwabberig.
Ik merk ook geen verhoogde weerstand of zwaarder trappen.
Het is vooral het verschil hoeveel harder de fiets aanvoelt bij een hogere bandenspanning.
OK nou dat is hartstikke mooi. ;)

Maar met dit gegeven vraag ik me dan toch af hoe jij bv je bochten neemt; leg je je fiets dan schuin of ga je er met je fiets rechtop doorheen? Want bij serieus schuin de bocht nemen moet je haast wel merken dat je band daarop reageert bij dergelijk lage druk...

Bochtentechniek is voor mij sowieso een speerpunt (lekker schuin de bochten door dus) en juist daar merk ik het als ik met te lage druk rij.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor het al dan niet zwabberen zal met een biba of tubeless rijden weinig uitmaken, het voordeel van tubeless is vooral dat je niet om de haverklap snakebites krijgt bij zulke lage drukken.

1.2 bar met Rocket Ron's (in die maat, we hebben het niet over 2.8 rubbers) is voor mijn gevoel ook erg laag, het zijn nu niet echt banden met een stevig karkas.
Maar metertjes wijken onderling af, en persoonlijke voorkeuren ook...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Daarbij ontbreekt hoe zwaar of licht Leo VL is.
Met 60kg zal 1.2 naw geen problemen geven, ik hoef dat met mijn 85kg niet te proberen.
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Ik ga als een oud wijf door de bocht :),ik ben namelijk gewoon een toerist.
Ik rijd eigenlijk alleen maar in de Kempische bossen.
Ik weeg ook 85kg ('s ochtends vroeg op nuchtere maag)
Misschien zit het inderdaad in de afwijking van de meter op de pomp.
Is het is vooral dat bij hogere bandenspanning de fiets veel harder wordt.
Ik heb ook een carbon zadelpen geprobeerd, maar na 2 kapotte ben ik daarmee gestopt.
Zou het ook niet met de velgbreedt te maken kunnen hebben?
“Mooi van verre, verre van mooi”
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rayb81 schreef:Zou je met je zadelpunt meer naar beneden minder vanuit je onderrug trappen?

Bij mij in de fietsenwinkel werd ik juist aangeraden om het zadel iets achterover (vlakker) te zetten zodat ik minder vanuit mijn onderrug trap.

Ik zou eigenlijk weleens een illustratie willen zien van de anatomie wat het verschil in kantelen van het zadel doet met betrekking tot de onderrug.

Bij een kortere stuurpen heb ik overigens ook meer last dan bij een langere zit.
Kijk eens op de site van sq-lab. Ter lering en informatief.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Leo VL schreef: Ik heb ook een carbon zadelpen geprobeerd, maar na 2 kapotte ben ik daarmee gestopt.
Dat klinkt alsof je lekker blijft zitten over ruiger terrein/obstakels.. en dat zou weer pijn in de rug kunnen betekenen.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

bij schaatsen wordt je aangeleerd een geheel ronde rug aan te nemen zodat de onderrug spieren meer ontspannen. dit doe ik ook op de fiets en werkt goed voor mij. wanneer ik gespannen op de fiets zit (vaak op een spannend stukje :lol: ) dan voel ik ook gelijk mijn onderrug, maar zodra ik me weer op de ronde rug concentreer is het weer weg :-D
het is het proberen waard!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Allereerst is je houding op je fiets goed? Daar begint het mee. Daarna kun je wat dingetjes aanpassen.
Het zadel moet in principe horizontaal staan.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Het hoeft niet per se aan de houding bij het fietsen te liggen. Enkele jaren geleden had ik ook onderrugpijn op de fiets. Op advies van de fysiotherapeut doe ik sinds een jaar of anderhalf 5-10 minuten oefeningetjes voor ik opsta en langzamerhand is de pijn verdwenen. Helemaal geen last meer van, zonder iets an mijn fiets te veranderen. Een te zwakke rug kan ook. Daarvoor kun je krachtoefeningen doen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Klopt, maar ik doelde in dit geval meer op dat de ts zijn zadelstand veranderd had en het daarmee al beter ging. Als dan alles in orde is en je hebt nog last kun je idd rugoefeningen/core training doen.
life starts @ 150bpm...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Heb ook een zwakke onderrug. Doe ook veel core stabiliteitsoefeningen en oefeningen voor de onderrug. Los daarvan krijg ik onderrugklachten als ik bijv. op mijn Merida bike fiets, waarvan bekent is dat de bovenbuis wat te lang is (stuurpen is al vrij kort) of wanneer ik op mijn Canyon zit (met een kortere bovenbuis) en de zadel wat te ver naar achter zet. Het laatste is een mm spel. Enkele mm te ver naar voren en ik krijg klachten in mijn knie, enkele mm te ver naar achter en ik krijg last van mijn onderrug. En zo zijn er denk ik nog een aantal andere aspecten die hier een rol spelen. Kortom, onderrugklachten zijn heel persoonlijk en je kunt niet verwachten dat hier op het forum een oplossing wordt aangedragen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie